Příspěvek na dobrou věc v obchodě s potravinami? Ne, děkujeme, zní často od lidí

Žena platí u pokladny Dean Drobot / Shutterstock.com

Zdá se, že Česko je, co se charitativních sbírek týče, opravdovým přeborníkem a často se podaří díky ochotě lidí vybrat neuvěřitelné částky. Některé řetězce se snaží vybrat peníze na dobrou věc tím způsobem, že se napřímo ptají zákazníků při placení. Zeptali jsme se vás, jak na to reagujete a zda vás to přesvědčí.

Přečtěte si také

Vyhrát můžete až půl milionu na nákupy! Řetězce rozjíždí online adventní kalendáře

Organizované sbírky v obchodech

Představte si situaci. Stojíte s plným košíkem ve frontě na pokladnu a jakmile přijdete na řadu, pokladní na vás vybafne nečekanou otázku: „Chcete přispět na dobrou věc?“ Nevíte, co rychle odpovědět. Už tak platíte velkou částku a zároveň nechcete odmítnout, takže kývete, že ano. Právě se stalo, že jste kromě svého nákupu zaplatili ještě několik desítek korun za něco, o čem nic nevíte. Že je vám tato situace povědomá? Ano, stala se už mnoha z nás.

Obchody se často zapojují do nadačních aktivit nebo pořádají vlastní sbírky. Snaží se peníze nasbírat skrze své zákazníky, kterým možnost přispění nabízejí. Dělají to ale možná lehce nešťastným způsobem, který působí trochu nátlakovým dojmem. Svým pokladním nařizují, aby se přímou otázkou zákazníka zeptali, zda mají zájem přispět. Spoléhají na rychlost rozhodování a přímý kontakt.

To, že obchody myslí na ty, kteří to potřebují, je naprosto skvělé a my to plně podporujeme. Zajímá nás ale váš postoj, proto jsme se vás zeptali.

Pár platí u pokladny antoniodiaz / Shutterstock.com

Jak se na sbírky u pokladen dívají Češi?

Přispívám pravidelně

„Tyto aktivity plně podporuji a přispěji pokaždé, kdy je to možné. Sice jen pár korun, ale i to se počítá. Věřím tomu, že se to dostane do správných rukou a peníze pomohou. Je mi líto všech, kdo nemohou žít normální život nebo jim něco chybí a pomoci chci, věřím, že se mi to vrátí.“ – Lucie

Vadí mi nátlak ze strany obchodu

„Nemám vůbec nic proti sbírkám, ale mám hodně proti způsobu, jak se peníze vybírají. Přijde mi to jako vynucené a pokud vím, že se toto v nějakém obchodě děje, buď tam nejdu nebo zvolím systém samoobslužných pokladen. Ta otázka u běžné pokladny je mi totiž krajně nepříjemná.“ – Daniela

Přispěji, protože mi nic jiného nezbývá

„Já přispívám, ale ne moc dobrovolně. Zkrátka je mi hloupé před ostatními lidmi říct ne. A ano, obtěžuje mě to. Na druhou stranu je moje chyba, že nejsem schopen říct NE.“ – David

Sbírek v obchodech se neúčastním, přispěji jinde

„Já si s dovolením vyhledám své sbírky, které mi budou vyhovovat, a tam rád peníze pošlu. Tady ale člověk ani neví, kam to jde a jestli to tam vůbec pošlou. Otázky od pokladních mi přijdou vlezlé.“ – Marek

V obchodě si chci nakoupit, ne přispívat

„Mám pocit, že je to velká past, které se chci vyhnout. Do obchodu si jdu nakoupit potraviny a určitě ne nic jiného, ani do toho nechci být nucena, ani lákána. Není mi to sympatické a podobné otázky u pokladny prostě ignoruji.– Aneta

Jsem rád za tyto sbírky

„Jsem velmi časově zaneprázdněný, takže mi nezbývá čas na řešení příspěvků na dobrou věc. Díky těmto aktivitám mohu přispět rovnou při placení nákupu. Je to velké ulehčení.“ – Martin.

České peníze leží na peněžence Vltava / Shutterstock.com

Kam můžete přispět?

Lidl

„Sbírka Srdce dětem se v loňském roce konala již po třinácté a za tu dobu se stala předvánoční tradicí Lidlu. Zapojit se mohl každý libovolným příspěvkem. Za příspěvek nad 30 Kč získali dárci samolepku ve tvaru srdíčka, kterou pak mohli nalepit na připravené tablo přímo v prodejně Lidlu. Pomyslně tak věnovali své srdce těžce nemocným dětem, pro které je výtěžek určen. Vedle tabla s velkým srdcem byly umístěny také plakáty s dětmi z konkrétního regionu.

Zákazníci se tak dozvěděli, komu pomohl minulý ročník sbírky a zda za něj byla uhrazena terapie, rehabilitace, léčebný pobyt či nějaká kompenzační pomůcka. Loňský ročník sbírky překonal dosavadní rekord a pro nemocné děti a jejich rodiny se podařilo vybrat neuvěřitelných 41 000 000 Kč. Za celou dobu svého fungování vynesla jedna z největších veřejných sbírek již 326 000 000 Kč, které pomohly více než 8 000 dětem,“ říká pro Kupi za Lidl tisková mluvčí Eliška Froschová Stehlíková.

Kaufland

Fond Kaufland pravidelně přispívá na zrakově postižené, jimž se snaží pomoci v cestě za samostatností a lepším životem. Fond spolupracuje s neziskovými a příspěvkovými organizacemi, které pomáhají lidem s těžkým zrakovým postižením i s kombinací zrakového postižení. Pro tento rok byly žádosti žadatelů uzavřeny v polovině května. Od roku 2019 Fond Kaufland prozatím udělil 372 příspěvků jednotlivcům a 316 organizacím v celkové hodnotě více než 37 milionů korun.

„Za 5 ročníků Vánoční sbírky pro Světlušku jsme věnovali na pomoc zrakově handicapovaným částku 81 000 000 Kč. Součástí Fondu Kaufland jsou i mimořádné výzvy. Ta nejnovější si dává za cíl posílení digitalizace a automatizace neziskových organizací nabízející své služby nevidomým,“ přidává pro Kupi za Kaufland Renáta Maierl.

Albert Hypermarket ZhakYaroslav / Shutterstock.com

Albert

Albert už po pětadvacáté vybírá finance v rámci programu Bertík pomáhá, který se zaměřuje na děti a mládež se složitým sociálním či ekonomickým zázemím. Albert má na podzim rozdělit částku 4 miliony korun a poskytnout ji tam, kde je to potřeba. Nejdříve sám Albert vybere 100 projektů, které poputují do hlasování, ve kterém budou moci vybrat sami zákazníci. Ti budou moci přispět pomocí žetonů, které dostanou za nákup.

„Bertík pomáhá je grantová výzva, kterou Nadační fond Albert vyhlašuje pro dětské domovy, ústavní zařízení a neziskové organizace pracující s dětmi a mládeží ze sociálně ohroženého prostředí. Nadační fond Albert, jehož jediným donorem je společnost Albert, každý rok v rámci grantového programu rozděluje 4 miliony korun. V rámci projektu tak nedochází k výběru finančních prostředků od zákazníků, ti naopak pomocí hlasovacích žetonů v prodejnách rozhodují o tom, které projekty Nadační fond Albert grantově podpoří,“ sdělili pro Kupi zástupci řetězce Albert.

Zdroj: respondenti redakce Kupi, obchodní řetězce