Řízení v seniorském věku: S jakými povinnostmi se musí motoristé potýkat a jaké hrozí za jejich nesplnění tresty?

Starší muž v autě se drží za hlavu Jelena Stanojkovic / Shutterstock.com

Tuzemská populace rychle stárne, což se projevuje i na silnicích. Počet řidičů seniorů přibývá, podle aktuálních statistik má řidičské oprávnění v Česku už více než 135 tisíc lidí, kterým je alespoň 80 let. Za posledních pět roků se tento počet zvýšil o 41 procent a trend bude podle odborníků pokračovat i dál.

Přečtěte si také

Trendy pokrývky hlavy letošní zimy: Čepice s bambulemi jsou OUT, letí bucket hat!

Řidiči senioři zaviní více nehod na křižovatkách

Řízení v seniorském věku je typické hlavně pro muže, postupně však roste i zastoupení žen. Senioři však musí dodržovat jasná pravidla, která jsou pro ně oproti mladším ročníkům navíc přísnější, což však má v praxi jasné odůvodnění. Expertní analýzy opakovaně jasně uvádí, že s přibývajícím věkem rostou u řidičů rizika, která mohou vést k dopravním nehodám.

Oproti věkově mladším motoristům zaviní senioři podle odborníků více dopravních nehod na křižovatkách nebo třeba v případě vjezdu na silniční komunikaci, na které mají dát přednost. V praxi souvisí dopravní nehody seniorů se situacemi, ve kterých jsou třeba rychlé reakce i prostorové vnímání. Někteří senioři mají navíc tendenci zpomalovat provoz a jezdit velmi blízko ke středu vozovky.

Starší žena za volantem v autě Perfect Wave / Shutterstock.com

Podíl seniorů na dopravních nehodách roste

Zvýšená rizika u starších řidičů potvrzují i data Policie České republiky, podle kterých podíl seniorů na celkovém počtu dopravních nehod postupně stoupá. Ještě v roce 2012 stáli senioři na tuzemských silnicích za zhruba 19,7 procenty dopravních nehod, o devět let později byl ale tento podíl o šest procentních bodů vyšší.

I proto tuzemská legislativa, konkrétně zákon o provozu na pozemních komunikacích, jasně hovoří o tom, že řidiči senioři se nevyhnou povinnému absolvování lékařských prohlídek. První taková povinná prohlídka přichází v 65 letech a její součástí je třeba testování barvocitu, zrakové ostrosti nebo sluchu.

Bez lékařského svolení to nepůjde

Další povinné prohlídce se motoristé nevyhnou v 68 letech a její průběh je velmi podobný té, která se odehrála v době, kdy senior oslavil své pětašedesáté narozeniny. Zároveň platí, že další prohlídka se musí ze strany věkově starších motoristů absolvovat alespoň každé dva roky a lékaři navíc v případě uvážení mohou stanovit i kratší termín.

V případě úspěšného absolvování lékařské prohlídky obdrží senioři potřebné oprávnění, bez kterého se na silnicích neobejdou. Příslušný doklad o zdravotní způsobilosti navíc musí mít řidiči vždy u sebe a v případě potřeby jej předložit i policejním složkám. Pokud motorista takové oprávnění mít u sebe nebude a policejním orgánům jej tedy nepředloží, vystavuje se riziku finanční pokuty, která se dle zákona může vyšplhat až na 2 500 korun.

Lékařka něco vysvětluje starší ženě Photoroyalty / Shutterstock.com

Daleko větší komplikace ale čekají na takové řidiče seniory, kteří příslušný doklad o zdravotní způsobilosti vůbec nemají, nebo jej mají propadlý. V takovém případě jim hrozí roční zákaz řízení a pokuta ve výši až 10 tisíc korun.

Zdroj: Ministerstvo dopravy, Policie ČR