Cenová válka na trhu čerpacích stanic: ONO dominuje trhu

Výdejní pistole na benzín ThePowerPlant / Shutterstock.com

Pokud patříte mezi motoristy, pravděpodobně pravidelně sledujete ceny pohonných hmot na čerpacích stanicích v České republice. Možná jste si také povšimli, že ceny se mezi jednotlivými provozovateli mohou výrazně lišit. Jedním z nejvýhodnějších řetězců, pokud jde o ceny paliv, je ONO, který provozuje desítky stanic po celé zemi.

Přečtěte si také

Čokoládoví sobíci, kteří zachrání každý hektický advent. Udělejte si nejroztomilejší nepečenou svačinu roku

Co stojí za rozdílnými cenami pohonných hmot?

Řada řidičů si klade otázku, z jakých důvodů jsou v konečných cenách pohonných hmot na jednotlivých čerpacích stanicích tak obrovské rozdíly.

V mnohých případech totiž cenový rozptyl dosahuje i na více než 5 korun, což v případě padesátilitrové nádrže může v konečném důsledku vést až ke dvousetpadesátikorunové úspoře. A to už se vyplatí.

Cenotvorba jednotlivých čerpacích stanic je v praxi velmi podobná a rozdíly v konečných cenách se odvíjí hlavně od toho, jakou marži společnost konkrétně nastavila. Benzínové pumpy ONO se v obecné rovině řadí mezi nízkonákladové. To v praxi znamená, že řidiči sice nemohou očekávat extra komfort, na druhou stranu jim ale bude odměnou solidní cena.

Stát si z jednoho litru vezme zhruba 60 %

Konečná cena benzínu či nafty na tuzemských čerpacích stanicích se skládá z několika složek. Tou první je spotřební daň. Pokud by litr Naturalu 95 stál na stojanech 30 korun, činila by spotřební daň celkem 12,84 koruny. K tomu je potřeba připočítat ještě DPH ve výši 21 procent, což je zhruba 5 korun.

Z výše uvedeného plyne, že asi 60 procent ceny benzínu míří do rukou státu. V případě nafty je to obdobné. O zbytek ceny se ale musí podělit ještě několik subjektů. V potaz je totiž třeba brát cenu ropy, marži rafinérie, marži dopravce, a nakonec právě marži čerpací stanice. Ta je ale často ta dokonce vůbec nejnižší.

Rafinérie nakoupí ropu, kterou tam musí specializovaná společnost před tím ještě dopravit. Následně z ní vyrobit naftu či benzín a ty dopravit na čerpací stanice, kde je mohou nakoupit motoristé.

Muž doplňuje pohonné hmoty na čerpací stanici AYO Production / Shutterstock.com

Proč má ONO tak nízké ceny?

Společnost ONO se řadí k těm, jejichž marže jsou vůbec ty nejnižší. Majitelé společnosti ONO již několikrát v rozhovorech uvedli, že marže jejich firmy z každého prodaného litru pohonných hmot činí pouze 70 haléřů, naposledy se tak stalo v lednovém rozhovoru pro server Garáž.

Řada motoristů se kvůli nízkým cenám pohonných hmot na čerpací stanici ONO obává kvality. Česká obchodní inspekce ale opakovaně a pravidelně činí kontroly a v případě společnosti ONO se žádné pochyby v posledních letech neobjevily.

Čeští pumpaři se obecně pančování pohonných hmot vyhýbají. Kontroly jsou četné a pokuty za takové jednání vysoké, a proto se k nim uchyluje jen malé procento z nich. V případě problému se tak většinou jedná o technický problém, a nikoliv o úmyslné jednání, které prvoplánově chtělo motoristy poškodit.

Zdroje: Kupi.cz, ONO, Garáž