Prodloužená záruka u zboží: Co to je a vyplatí se vůbec?

Mladý pár kupuje zboží v obchodě s elektronikou DuxX / Shutterstock.com

Stává se již skoro pravidlem, že vám při koupi nejrůznějších produktů prodejci nabízejí prodlouženou záruku. Zní to relativně lákavě. Výměnou za (ne)malou částku můžete být v klidu o dalších pár let navíc. Kde je ve skutečnosti zakopaný pes a jak vlastně vypadá uplatnění takové prodloužené záruky?

Přečtěte si také

Vánoční otevírací doba v obchodech: Řetězce zveřejnily, jak budou mít otevřeno na Štědrý den a mezi svátky

Čtěte pozorně

Prodloužená záruka většinou funguje stejně jako ta zákonná. Ne však v každém případě.

Jedná se o produkt, který je, co se týče podmínek, zcela v rukou prodejce. Vyplatí se tak velmi dobře pročíst, co a jak vlastně prodloužená záruka kryje. Nejdůležitějším faktorem jsou výluky, které určují, za jakých podmínek může prodejce odmítnout reklamaci.

U mnoha prodejců se setkáte s výlukou v podobě nedbalostního zanedbání nebo nesprávného zacházení s produktem. Opak tvrzení, že jste s výrobkem nevhodně nakládali, se dokládá špatně. Je to obecná formulace, kvůli které nicméně můžete snadno přijít o veškeré výhody prodloužené záruky. Stačí jenom, aby se prodejce zatvrdil a nechtěl nic platit.

Mladý pár se dohaduje s prodejcem nad kupní smlouvou fizkes / Shutterstock.com

Zvažte cenu

Cena prodloužené záruky se liší společnost od společnosti a výrobek od výrobku. Většinou mají výrobci nastaveny jak horní, tak dolní limity, pro které záruku poskytují. U levnějšího zboží za ni můžete zaplatit až třetinu nebo čtvrtinu původní ceny. Dobře si tedy rozmyslete, jestli má opravdu smysl investovat tolik peněz, zvlášť v případě, že si ji pořídíte na kratší dobu. Většinou se doba pohybuje v rozmezí mezi 1 až 3 lety po skončení zákonné záruky.

Při plnění podmínek záruky navíc nezískáte zpátky celou částku. Každý výrobek má tzv. časovou cenu, která se odvíjí od doby, po kterou je používán. Za měsíc používání se vždy hodnota sníží, například o 1 %. Když si tedy pořídíte bílé zboží (třeba ledničku) za 35 000 Kč a k ní za 5 000 Kč prodlouženou záruku, dostanete po 6 letech používání nazpět při poruše jenom 9 800 Kč. Těžko si za takovou náhradu pořídíte ledničku novou a ve stejné kvalitě.

U levnějšího zboží nemá prodloužená záruka příliš velký smysl, u dražší elektroniky se pak nespoléhejte, že vám vrácené peníze po dlouhé době nějak výrazně pomohou. A to vám samozřejmě prodejce musí reklamaci nejdříve vůbec uznat.

Muž si počítá finance na papíru a kalkulačce, vedle něj leží hromádka peněz Tero Vesalainen / Shutterstock.com

Poučte se od ostatních

Ne všichni prodejci samozřejmě touží po negativních komentářích a výrobky v prodloužené záruce bez problémů opraví nebo vymění. Z hlediska firem představuje prodloužená záruka prodaná co nejvíce klientům kladný příjem, který nemá smysl kazit zbytečným šetřením na těch pár lidech, kteří této služby opravdu využijí. Pro jistotu se ale vždy podívejte na internetové recenze konkrétních prodejců. Nespokojení zákazníci málokdy mlčí a vy se tak vyhnete zbytečně vyhozeným penězům.

Závěrem nezbývá dodat, že doopravdy fungují firmy, které vám v rámci prodloužené záruky bez ptaní dají klidně nové zařízení. Je však třeba hledat, dávat si pozor na podmínky a ideálně si vše předem pořádně spočítat. Dívejte se i na recenze samotného zboží a jeho poruchovost. Jak je totiž známo, většina zařízení má tendenci pokazit se krátce po záruce.

Zdroj: Kupi