Česká obchodní inspekce (ČOI) varuje spotřebitele před nákupem televizní antény, která slibuje nereálné vlastnosti. Případ je problematický i v tom, že zavádějící informace v reklamě mohou být technicky vzato pravdivé, při reálném používání však nedosažitelné. Zákazníci se ale přesto mohou snadno nechat nachytat. O jakou anténu jde? A jakým klamavým nabídkám se vyhýbat?
Podvodným výrobkem je televizní anténa nabízená pod názvem ANTENNA CZECHIA 2 (RDS), případně Television antenna, Max Televizní anténa, HDTV antenna. Jako prodejce byla uvedena společnost Eeroflex Market Ltd. se sídlem v bulharské Sofii.
Česká obchodní inspekce se výrobkem začala zabývat proto, že by podle informací uvedených v popisu měl umožnit zdarma sledovat až 3 000 kanálů z celého světa (včetně placených) a současně přijímat satelitní vysílání nebo vyostřovat obraz a zlepšovat jeho rozlišení. Navíc neobsahuje požadované technické značení ani návod v českém jazyce.
Možná jste na nabídku a její sdělení na internetu sami narazili: „Moderní přenosná anténa poskytuje přístup k více než 3000 televizním kanálům z celého světa – digitální pozemní i satelitní vysílání, dostupné okamžitě po zapojení. Bez smluv, bez měsíčních poplatků. Výsledkem je vyšší stabilita přenosu, silnější výkon a obraz v bezchybném HD rozlišení – ostrý, plynulý, bez zkreslení,“ uváděl například zavádějící popis digitální antény ANTENNA CZECHIA 2, která se prodávala za 1 399 Kč.
Česká obchodní inspekce
Inspekce také uvedla na pravou míru hlavní tvrzení a slibované „benefity“, kvůli kterým před nákupem tohoto výrobku varuje.
Je možné přijímat 3 000 kanálů?
Anténa opravdu teoreticky dokáže přijímat tisíce kanálů, museli byste s ní ale ručně objet celý svět. Právě mylně vyvolaný dojem, že je všechny naladíte na televizi ze svého obýváku, je klamáním spotřebitelů. V místě instalace může zákazník přijímat pouze signály několika dostupných stanic.
„Za klamavou se obchodní praktika považuje i v případě, že obsahuje pravdivou informaci, jestliže je schopna uvést spotřebitele v omyl ohledně hlavních znaků výrobku nebo služby a může tak spotřebitele vést k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil,“ vysvětluje Karel Havlíček, ředitel Inspektorátu ČOI pro Jihomoravský a Zlínský kraj se sídlem v Brně.
Je možné pomocí antény zlepšit kvalitu obrazu?
Totéž platí i pro sdělení, že „televizní anténa zajistí obraz v HD nebo 4K“. I v tomto případě je to teoreticky možné, takové rozlišení ale musí podporovat sama televize nebo set-top-box. Anténa jako taková nemá na obraz vliv. Spotřebitelé se nicméně opět mohou mylně domnívat, že i na starší a levnější televizi díky tomu dosáhnou ultra vysokého rozlišení.
Je možné přijímat pozemní i satelitní vysílání?
Poslední promovaná informace je potom čistým nesmyslem. Jak za ČOI upozorňuje Karel Havlíček, kdyby byla televizní anténa schopná přijímat jak signál pozemního vysílání, tak satelitní signál, byla by zcela převratným vynálezem. Nic takového tedy není v současné době možné.
Inspekce také ve své zprávě uvádí konkrétní odkaz stránek, na kterých se anténa nabízela. V redakci Kupi se nám je ale již dohledat nepodařilo, respektive zmíněný web hlásí v italštině, že „stránku nelze nalézt“.
Na internetu jsme ale našli spoustu podobných antén, které se za pár stovek, nebo dokonce desítek korun prodávají na asijských online tržištích, případně přeprodávají i na českém trhu. Mnohé obdobně slibují nedosažitelné vlastnosti, často například uvádí vylepšení rozlišení, příjem placených kanálů zdarma nebo dosah i více než 3 000 mil (tedy cca 4 800 km). Jen pro představu, kdyby to byla pravda, české domácnosti by podle této vzdálenosti dokázaly chytat kanály z New Yorku, Tuniska, Islandu nebo třeba i severní Indie.
Jak vypadají například takové nabídky a stránky, na které jsme narazili a kterým je lepší se vyhýbat, si můžete prohlédnout ve fotogalerii níže.
Při psaní článku jsme rovněž prošli některá diskuzní fóra, na kterých nabídku podezřelých antén (včetně aktuálně řešené ANTENNA CZECHIA 2) probírají sami spotřebitelé. A zatímco někteří jsou si nereálností těchto výrobků zcela jistí, mnozí jsou po zhlédnutí reklam na vážkách, případně mají s klamavými výrobky zkušenost ze svého okolí.
„Za mě je to jasný nesmysl, ale ty reklamy skákaly v poslední době fakt všude. (…) Moje maminka, starší paní, o koupi vážně uvažovala. Naštěstí jsem jí to stihl včas rozmluvit,“ popisuje například jeden komentující.
Česká obchodní inspekce proto před nákupem podezřele výhodných nebo „až zázračně fungujících“ digitálních antén varuje. Obvykle se jedná o přeprodej z Číny a reklamní nabídky se mohou na internetu objevovat v různých variantách a verzích.
Zdroje: ČOI, Kupi.cz