Už i vy kupujete second-life zboží? Češi si zvykli na bazar IKEA či Decathlonu, letí Zalando a Vinted

Mladá žena v bílé košili si prohlíží oblečení v obchodě NDAB Creativity / Shutterstock.com

Důvodem je vůle šetřit přírodu, ale i ekonomická situace zákazníků. Prémiové zboží z druhé ruky vyhledávají podle průzkumu CBRE především mladí Češi a Češky, kteří naskočili na trend fungující už nějakou dobu v zahraničí. K nejoblíbenějším „autorizovaným bazarům“ patří ty od IKEA, Decathlonu, Alza.cz či Zalanda. Samostatnou kapitolou je pak platforma Vinted.

Přečtěte si také

Co vybrat jako svatební dar? Inspirace na originální dárky plné vzpomínek, které potěší víc než peníze v obálce

Realitně poradenská společnost CBRE realizovala průzkum na 1700 zákaznících obchodních center napříč celou Českou republikou. Z výzkumu mj. vyplynulo, že second-life produkty lákají hlavně lidi ve věku 18–25 let a celkem 86 % všech respondentů projevilo zájem o oblečení z druhé ruky.

Co jsou second-life produkty?

Není bazar jako bazar. Second-life zboží (druhý život) je sice levné zboží z druhé ruky, ale pokud jej zákazník koupí na oficiálních stránkách prodejce nebo v jeho kamenné prodejně, má záruku jakési prémiovosti.

„Celkem 88 % všech respondentů se snaží méně plýtvat, 49 % nakupuje více od lokálních producentů, 46 % začalo u některého sortimentu nakupovat produkty z druhé ruky, 42 % volí u některého sortimentu nákup ekologicky šetrných produktů, i když jsou dražší,“ komentuje výsledky Aleš Nečas z CBRE. „Dále 40 % nakupuje více od značek s odpovědným přístupem, 27 % přestalo nakupovat nějakou značku či využívat službu z důvodu jejich postoje vůči ekologickým a společenským tématům a 25 % dotázaných si půjčilo nějaký produkt namísto koupě,“ dodává.

Ať už jsou to prodejci nábytku, oblečení, sportovních potřeb nebo elektroniky, na second-life zboží prodejci většinou také poskytují záruku a garantují, že je funkčně v pořádku. S drobnými oděrkami, známkami používání nebo neoriginálním obalem se počítá. Zboží z druhé ruky prodejci často nabízejí mezi novým zbožím, pouze se u něj nachází informační cedulka, na e-shopech pak štítek. Také tím se koncept „second-life“ liší od klasických bazarů.

Graf zobrazující která věková skupina nejčastěji nakupuje použité zboží CBRE

V ČR jsou průkopníky IKEA, Decathlon či Alza.cz

Důležitým faktorem je to, že obchodník zboží odkoupí od prvního majitele, zkontroluje ho nebo opraví a až pak jej dá opět do prodeje. Smyslem celého konceptu je omezit plýtvání, zvýšit dostupnost některých produktů a s ohledem na životní prostředí také zabránit hromadění odpadu.

V České republice patří mezi zavedené second-life prodejce lídři ve svých oborech. IKEA, prodejce nábytku a vybavení do domácnosti, odkupuje od zákazníků svůj použitý nábytek a nabízí ho pod názvem „Druhý život nábytku“ opět k prodeji na webu i v kamenných prodejnách. Záruka je standardní – 2 roky.

„Každý rok se vyhodí milióny kusů staršího, ale stále použitelného nábytku. Ne, že by nemohl už sloužit. Jen cesta od prvního majitele k druhému bývá náročná. Proto chceme pomoct. Nábytku, aby našel nový domov. Lidem, aby našli svůj kousek s příběhem. Planetě, aby nemusela snášet tolik odpadu,“ uvádí IKEA na svém webu.

Velmi podobnou službu nabízí prodejce sportovních potřeb Decathlon. Zboží nese označení „second-life“ a francouzský prodejce koncept prezentuje jako „druhou šanci produktům s kosmetickou vadou za sníženou cenu“. Záruční doba je opět plné 2 roky a ještě registrovaný zákazník dostane 365 dní na vrácení zboží, jako kdyby si kupoval nové. Autorizovaný bazar provozuje také Alza.cz a další prodejci elektroniky, jako jsou Mall.cz nebo CZC, respektive celá skupina Allegro.

Modrý banner s textem z webu Decathlon Decathlon

Zalando a Vinted – oblečení z druhé ruky je trendy

Z průzkumu CBRE také vyplývá, že Češi mají zájem o second-life knihy, hračky, nábytek i elektroniku, ale úplně nejvíc je táhne bazarové nakupování oblečení. Tuto kategorii uvedlo hned 86 % všech dotázaných, nejčastěji mladí Češi a Češky ve věku 18–34 let.

Co se týče e-shopů, zřejmě nejdál je ve své nabídce zboží z druhé ruky populární Zalando. Použité oblečení prodává pod konceptem „pre-owned“ a na webu najdete takto označené zboží v kategoriích pro muže, ženy i děti.

„Zájem o módu z druhé ruky je velký a stále roste, zejména u představitelů generace Y. Zákazníci zároveň postrádají jednoduchou a spolehlivou službu, která by jim zprostředkovala bezproblémový prodej věcí, které už nenosí, a naopak zajistila příjemné on-line nakupování kousků, které chce poslat dál někdo jiný,“ uvedl Torben Hansen, viceprezident Zalanda.

V segmentu second-life oblečení prudce roste popularita služby Vinted, což sice není autorizovaný prodejce zboží z druhé ruky, ale moderní bazar, chránící své zákazníky. Zájemce si přes Vinted vyhlédne například mikinu, komunikuje přes rozhraní Vinted s prodávajícím člověkem a pak zaplatí dohodnutou částku. Vinted vše monitoruje a peníze uvolní prodejci až po úspěšném doručení zásilky, kterou příjemce označí jako v pořádku. Přes Vinted lze prodávat cokoliv, nejen oblečení.

Nakupujete i vy second-life zboží? Napište nám do diskuze kde nakupujete a jakou s tím máte zkušenost. Děkujeme!

Zdroje: Kupi, Feedit.cz, Mediaguru, weby uvedených prodejců