Před 30 lety u nás otevřel první supermarket: Pamatujete na prodejny Mana, Julius Meinl, Carrefour, Delvita nebo Spar?

Dobová fotografie supermarketu Mana AHOLD

Otevření prvního supermarketu v Československu byla velká událost. Byl jím jihlavský supermarket Mana, který nabízel i takové potraviny, které tehdejší pamětníci znali jen z doslechu. Své dveře otevřel prvním zákazníkům 6. 6. 1991 a v této podobě stojí na sídlišti Březinky dodnes. Další obchodní řetězce na sebe nenechaly dlouho čekat. Podívejte se, jaké bylo nakupování před 30 lety a jaké je dnes.

Přečtěte si také

Aerárium je minizahrádka za sklem. Jak si doma vyrobit dokonalé plantárium?
Aerárium je minizahrádka za sklem. Jak si doma vyrobit dokonalé plantárium?

První supermarket v ČSR

Datum 6. 6. 1991 se nesmazatelně vrylo do paměti všech pamětníků. V tento den se totiž na jihlavském sídlišti Březinky otevřel vůbec první supermarket v tehdejším Československu nazvaný Mana. Manu otevřel nizozemský řetězec maloobchodů Ahold, provozovatel hypermarketů Albert.

Bývalý manažer prodejny Martin Hildemann vzpomíná na tehdejší obavy společnosti, zda se bude tento typ obchodu zákazníkům líbit. „Pohled na zástupy lidí hned první den ale mluvil za vše," uvedl pro ČTK. Mana si získala oblibu nejen u místních, ale i přespolních zákazníků, kteří sem jezdili především na velké nákupy. Po 8 letech provozu však byla Mana uzavřena a na jejím místě otevřel rakouský supermarket Julius Meinl. Na místě prvního československého supermarketu stojí dnes pobočka supermarketu Albert.

Akční letáky prvního supermarketu u nás – Mana z roku 1992 AHOLD
Akční letáky prvního supermarketu u nás – Mana z roku 1992 Akční letáky prvního supermarketu u nás – Mana z roku 1992 Akční letáky prvního supermarketu u nás – Mana z roku 1992 Akční letáky prvního supermarketu u nás – Mana z roku 1992 Akční letáky prvního supermarketu u nás – Mana z roku 1992 Akční letáky prvního supermarketu u nás – Mana z roku 1992 Akční letáky prvního supermarketu u nás – Mana z roku 1992

Jako houby po dešti

Supermarket Mana v Československu způsobil skutečnou revoluci v nakupování a další řetězce na sebe nenechaly dlouho čekat. „Prvních 14 prodejen v České republice otevřel Lidl v červnu 2003, ke stejnému termínu vznikl i první leták. Ten měl pouhé čtyři strany, postupně začaly přibývat další. V roce 2006 se v letáku poprvé objevila nabídka spojená s tematickými týdny. Mezi prvními byly nabídky inspirované chutěmi Asie a Mexika, které dodnes patří k nejoblíbenějším,” uvedl zástupce obchodního řetězce Lidl Česko.

K otevření první prodejny se vyjádřil i řetězec Kaufland. „První prodejnu jsme otevřeli v roce 1998 v Kladně. Ještě ten samý rok jsme otevřeli vlastní obchod v Ostravě Zábřehu,” sdělila redakci Kupi.cz Renata Maierl, specialistka pro firemní komunikaci společnosti Kaufland.

Fronta zákazníků v supermarketu Mana AHOLD

Kaufland: Zákazníkům přinášíme inspiraci

Proměnou prošly i akční letáky jednotlivých řetězců, které jsou nyní mnohem propracovanější, a kromě akčních cen vybraných produktů v nich najdete též recepty a inspiraci. První leták Kauflandu byl podle Renaty Maierl mnohem užší a skladba jednotlivých položek byla diametrálně odlišná.

Skladba akčních položek v letáku se velmi změnila. V roce 1998 byla zcela jiná konkurenční situace na trhu, zcela jiná ekonomická situace, obecně i zákazník měl zcela jiná přání a potřeby. V roce 1998 byl leták černobílý, obsahoval méně stran a položek a byl zaměřený především na cenu. V dnešní době zákazník hledá především inspiraci pro své vaření, zajímá se o kvalitu produktů a také o novinky. Leták je poskládán dle sortimentu, sezony, cílových skupin. Celkově lze říci, že je sestaven mnohem sofistikovaněji” přiblížila Renata Maierl.

Dobová fotografie 1. otevřené pobočky Kaufland v Kladně KAUFLAND

První hypermarket v Čechách

Prvním hypermarketem v Čechách byl Globus, konkrétně Globus v Brně Ivanovicích, který byl otevřen 4. 11. 1996. „Šlo o velký průlom v nabídce českým zákazníkům, poprvé mohli vybírat z obrovské nabídky až 60 tisíc položek potravinářského i nepotravinářského zboží v jednom obchodě,” uvedla Aneta Turnovská, tisková mluvčí společnosti Globus ČR, v.o.s. „V tuto chvíli je celkem patnáct hypermarketů Globus po celé ČR a v průměru nabízíme dvojnásobné množství zboží oproti 25 letům nazpět,” dodala.

Globus: Letáky nejsou jen o slevách

„Historicky první leták jsme vydávali k otevření 1. hypermarketu Globus před 25 lety. Jeho náklad se pohyboval okolo 80 000 kusů. Tehdejší leták byl oproti dnešku barevně úsporný, tiskli jsme jej v černobílém provedení doplněný oranžovou barvou. Tehdy ještě neexistovala digitální fotografie, vše se proto fotilo standardně na film a papírové fotky nebo diapozitivy se musely následně skenovat. Nicméně některá pravidla zůstala dodnes. Už tehdy jsme letáky vydávali v týdenním intervalu a tiskli je na novinový papír. Formát se také po celých 25 let nezměnil,” popsala pro redakci Kupi Magazínu Anna Turnovská ze společnosti Globus.

Jak sama uvádí, Globus letáky nechápe pouze jako způsob, jak zákazníky nalákat na slevy, ale také cestu, jak jim představit celou šíři sortimentu tohoto řetězce. „Skladby letáků se pak odvíjí od preferencí zákazníků, například v dané roční době, a ty se zásadně nemění, rozšířila se ale nabídka. Nyní například v letácích často figuruje atraktivní sortiment alternativních potravin, které před 25 lety nebyly k dispozici,” uzavírá téma letáků Turnovská.

První černobílý leták společnosti Globus z roku 1996. GLOBUS
První černobílý leták společnosti Globus z roku 1996. První černobílý leták společnosti Globus z roku 1996. První černobílý leták společnosti Globus z roku 1996. První černobílý leták společnosti Globus z roku 1996. První černobílý leták společnosti Globus z roku 1996. První černobílý leták společnosti Globus z roku 1996. První černobílý leták společnosti Globus z roku 1996. První černobílý leták společnosti Globus z roku 1996.

Penny Market: Chceme být lidem blíž

Řetězec Penny Market působí na českém trhu od roku 1997, kdy otevřel svou první pobočku v Plzni. Součástí filozofie společnosti je podle tiskového mluvčího Tomáše Kubíka snaha být zákazníkům co nejblíže, i proto je řada provozoven situována v menších městech a městysech, kde zároveň působí jako významný zaměstnavatel.

V rámci naší expanzní strategie se dlouhodobě soustředíme nejen na velká města, ale také na menší města či obce, čímž upevňujeme naši pozici nejdostupnějšího řetězce s největším počtem téměř 400 prodejen u nás,” uvedl pro Kupi.cz Kubík. „V rámci akční nabídky vybíráme našim zákazníkům jejich oblíbené produkty, které nabízíme za zvýhodněnou cenu,” dodal.

Zapomenuté řetězce

Výše uvedené společnosti ale nejsou jediné, které u nás provozovaly síť obchodů.

  • Pod značkou Julius Meinl byla v Čechách v letech 1994 až 2005 provozována síť supermarketů.
  • V letech 1991 až 2007 mohl český zákazník zavítat také do prodejen Delvita provozovaných belgickou skupinou Delhaize Group.
  • Diskontní řetězec Plus pamatují i dnešní mileniálové. Své prodejny začal otevírat v roce 1992 a k roku 2008 měl u nás v provozu již 146 poboček. Prodejny tohoto řetězce u nás později nahradila společnost Penny Market.
  • Posledním ze známých supermarketů, který v Čechách nepochodil, je nizozemský Spar a jeho hypermarketová varianta Interspar.

Ten u nás provozoval své prodejny od 90. let, v březnu 2014 však oznámil, že v Česku končí a své prodejny prodává nizozemskému Aholdu. Přidal se tak ke zbylým zmíněným řetězcům, které v uplynulých deseti letech na našem trhu neuspěly a rozhodly se své působení v ČR ukončit.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz