Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Kterou zeleninu a ovoce bychom nikdy neměli loupat a proč? Pozor na brambory a jablka

Kterou zeleninu a ovoce bychom nikdy neměli loupat a proč? Pozor na brambory a jablka

Některé druhy ovoce a zeleniny jsme si zvykli zcela automaticky loupat. Mnohdy to děláme naprosto bez rozmýšlení. Odborníci ale upozorňují na jisté druhy ovoce a zeleniny, které bychom raději ve svém vlastním zájmu loupat neměli. Které to jsou?

Přečtěte si také

5 tipů pro milovníky vajíček: Jak je skladovat a kdy už je nesmíte používat?
5 tipů pro milovníky vajíček: Jak je skladovat a kdy už je nesmíte používat?

Je jasné, že pomeranče oloupat musíme, ale u jiných potravin to není nutné ani žádoucí. Zbavujeme se tak mnoha vitamínů, minerálů a dalších prospěšných látek. Loupete automaticky slupky jablek, hrušek nebo brambor? Možná děláte chybu.

Loupat nebo neloupat

Možná vám teď tato otázka začala vrtat hlavou. Proč vás nabádáme k tomu, abyste některé ovoce a zeleninu vůbec neloupali? Například zbavovat klasické brambory slupek je pro nás už naprostou samozřejmostí. Slupky určitých plodů ale v sobě obsahují opravdu to nejlepší, co z daného ovoce a zeleniny můžete získat. Sem patří i brambory. Pokud je zbavíte slupky, zbavíte se tak důležitých nutričně hodnotných prvků. Od kterých potravin dát škrabku pryč?

Jablka

Jablka a hrušky

Zatímco se někdo z nás do jablka s chutí zakousne i s jeho slupkou, pro jiného je zcela běžné a samozřejmé, že jablko nebo hrušku nejprve zbaví slupky. Jablko v sobě obsahuje více než 30 minerálních látek, mezi kterými najdete hlavně železo, fosfor a hořčík. Podstatnou dávku těchto látek obsahuje právě slupka. Hrušky jsou na tom velmi podobně.

Mrkev i petržel

O mrkvi se říká, že je dobrá na oči. Má také pozitivní vliv na leukémické buňky, zároveň posiluje paměť i schopnost soustředění, eliminuje nahromaděné toxiny v našem organismu a podporuje očistu těla. Podle odborníků slupka mrkve v sobě obsahuje cenné fotochemikálie, které snižují riziko vzniku rakoviny a obávaných kardiovaskulárních chorob. Velmi podobně je na tom i petržel. Mrkev a petržel proto vždy jen pečlivě omyjte, ale nikdy neškrábejte.

Brambory

Brambory

Pokud je i pro vás loupání brambor noční můra, od teď už to dělat nemusíte. I když jsou pro většinu z nás brambory naprosto obyčejnou potravinou a variabilní přílohou, která jim jinak nemá co nabídnout, opak je pravdou. Ukrývají v sobě velké množství vlákniny, železa, hořčíku, zinku a fosforu, dostatek vitamínu C, A i K. Nejvíce se jich skrývá těsně pod slupkou. Při vaření je proto neloupete a vařte je ve slupce, ať se nepřipravíte o cenné živiny.