Kterou zeleninu a ovoce bychom nikdy neměli loupat a proč? Pozor na brambory a jablka

Škrábete doma mrkev před vařením? Pexels

Pomeranče, banány, ale také jablka, hrušky či brambory. Mnoho druhů ovoce a zeleniny jsme si zvykli loupat zcela automaticky a naprosto bez rozmyšlení. Odborníci ale upozorňují na některé druhy, které bychom raději ve svém vlastním zájmu loupat neměli – přicházíme tím totiž o vitamíny, minerály i další prospěšné látky. U kterých potravin si tedy dát pozor?

Přečtěte si také

Mnoho lidí neví, jak správně otevřít kokosový ořech. Pomůže vývrtka, kladívko i trouba
Mnoho lidí neví, jak správně otevřít kokosový ořech. Pomůže vývrtka, kladívko i trouba

Loupat, nebo neloupat?

Možná vám teď tato otázka začala vrtat hlavou. Proč vás nabádáme k tomu, abyste některé ovoce a zeleninu vůbec neloupali? Například zbavovat klasické brambory slupek je pro nás už naprostou samozřejmostí. Slupky určitých plodů ale v sobě obsahují opravdu to nejlepší, co z nich můžete získat.

Týká se to třeba právě zmíněných brambor – pokud je zbavíte slupky, přijdete o důležité, nutričně hodnotné prvky. Od kterých dalších potravin je ještě vhodné dát škrabku pryč?

Někteří lidé jablečnou slupku zkrátka nezkousnou pasja1000 / Pixabay

Jablka a hrušky

Zatímco se někdo z nás do jablka či hrušky s chutí zakousne i s jejich slupkou, pro jiného je zcela běžné a samozřejmé, že je nejprve slupky důkladně zbaví. Jablko v sobě ale obsahuje více než 30 minerálních látek, mezi kterými najdeme hlavně železo, fosfor a hořčík – a podstatnou dávku těchto látek obsahuje právě slupka. Hrušky jsou na tom velmi podobně.

Mrkev i petržel

O mrkvi se říká, že je dobrá na oči. Má také pozitivní vliv na leukemické buňky, zároveň posiluje paměť i schopnost soustředění, eliminuje nahromaděné toxiny v našem organismu a podporuje očistu těla. Podle odborníků v sobě slupka mrkve obsahuje cenné fotochemikálie, které snižují riziko vzniku rakoviny a obávaných kardiovaskulárních chorob. Velmi podobně je na tom i petržel. Tyto dvě zeleniny proto vždy raději pouze pečlivě omyjte, ale nikdy neškrábejte.

Víte, jak nejlépe připravit jednu z nejoblíbenějších příloh u nás? Pixabay

Brambory

Pokud je i pro vás loupání brambor noční můra, od teď už to dělat nemusíte. Většina z nás považuje tuto zeleninu za naprosto obyčejnou potravinu, potažmo variabilní přílohu, která však nemá moc co nabídnout. Opak je ale pravdou – brambory v sobě ukrývají velké množství vlákniny, železa, hořčíku, zinku a fosforu a dostatek vitamínů C, A i K.

Nejvíce těchto látek se ale skrývá těsně pod slupkou. Při vaření proto brambory neloupejte, ale vařte je přímo ve slupce, ať se o cenné živiny nepřipravíte.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz