Supermarkety a marketéři obecně jsou velmi šikovní lidé, kteří za pomoci psychologů a různých studií mění obchody v absolutní davové šílenství. Vytvoří atmosféru, ve které je zkrátka těžké se ovládat. Jejich triky se však často zakládají na lži. Ukážeme vám příklady a dostanete doporučení, jak se nákupním horečkám bránit.
Takové fígle můžeme vidět například v prodejnách potravin, kde hned při vstupu máme sáhodlouhý regál se smíšeným zbožím, které je ve slevě. Nejen, že je to matoucí, protože pak vlastně ani nevíme, kde co hledat, ale také nás to naláká k většímu utrácení. Je to přece levné!
Uměle navýšená sleva nebo dokonce čarování s cenou výrobku může spotřebitelům zamotat hlavu. Sama Česká obchodní inspekce varuje před hláškami typu: poslední tři kusy, tento produkt si prohlíží 25 zákazníků. Ceny mohou obchodníci před slevovou akcí také neúměrně navýšit, takže slevu vyjádří v procentech daleko vyšších. Sama autorka článku má zkušenost s nákupem komody. Před několika lety ji v obchodním řetězci s nábytkem koupila za čtyři tisíce korun bez slevové akce. Podle letáku ji mají stále v nabídce, avšak uvádí její cenu 4500 Kč ve slevě s tím, že původní cena je sedm tisíc.
Nejdražší potraviny často televizí propagované značky najdeme ve výšce očí. Jsou to produkty, které máme neustále v zorném poli. A pokud nevíme, že existuje alternativa za méně peněz a leckdy i s kvalitnějším složením, nebo jen spěcháme, koupíme si to. A na to marketéři spoléhají.
Zboží ve výšce očí – výrobci dokonce platí obchodům takzvané regálné, aby jejich produkty umístili právě na nejvhodnější místo.
Lákadla pro děti vidíme na každém rohu. Tu stojan s Coca Colou, hle, tady čokoládové tyčinky. Ledová káva zde… Nejčastěji nabízené produkty jsou nezdravé a pro děti skoro nevhodné, ale také drahé! A kolik rodičů zvládne vzdorovat svým dětem u deseti stojanů během jednoho nákupu? Většina z nich si skutečně něco z toho koupí.
Kupte se slevou Čokoláda Excellence Lindt.
Například v obchodech s oblečením se spoléhají především na hudbu. Jsou to písničky, které můžeme najít v dívčích shopaholických filmech. Zkrátka získáme pocit, že nezdravě utrácet za nepotřebné věci je v pořádku. V supermarketech spoléhají na vůně. Zejména pak v oddělení s pečivem.
Vůně čerstvě upečeného pečiva je cítit i v prodejnách, které nemají vlastní pekárnu. Supermarkety často vůni v klimatizacích upravují a zintenzivňují. Nejčastěji vůně ovoce a zeleniny, případně pečiva, která u lidí vzbuzuje ještě větší chuť nakupovat.
Velmi známým fíglem je pravidelná rekonstrukce prodejen. Když se pak po čase vracíme na nákup, nestačíme se divit. A co hůř, některé potraviny jsou u sebe tak nelogicky poskládané, že nemáme naději je ani najít. Svým způsobem má toto řešení pro obchodníky i značné nevýhody. Pokud totiž obvykle nemohu něco najít, odmítám se prát s marketingovými triky a odcházím ke konkurenci, kde k rekonstrukci ještě nedošlo.
Trikem jsou hluboké obří koše, do kterých se pohodlně usadí dospělý muž s dítětem. Čím větší, tím lepší! No řekněte, necítili byste se trochu divně, kdybyste vezli v obřím košíku dvě housky?
Pokud nepořádáme rodinnou sešlost, je zbytečné brát si košík na kolečkách. Noste si vlastní tašky a naplňte je jen těmi produkty, které potřebujete! V obchodech nabízí plátěné tašky ve slevě za 34,90 Kč nebo nákupní tašky od 149,90 Kč.
Než vyrazíme na nákup, napišme si chybějící produkty. Pak jen kličkujme s taškou zavěšenou na předloktí a hledejme to, co opravdu chceme. Nikoli to, co nám chtějí prodat!
Kupte se slevou Nákupní košík.
Před vstupem do obchodu si dopřejme malou svačinku. S kručícím žaludkem si zcela určitě nabereme plno jídla, o které bychom jindy ani okem nezavadili.
Před cestou do supermarketu si ještě jednou projděme svůj seznam. Pokud v něm jsou i kousky oblečení či elektronika, položme si otázku: Opravdu to potřebuji? Větší nákupy si nechte projít hlavou. Ignorujme velké slevy, protože po nich přijdou další a další a další. A jak víme, některé z nich ani nejsou reálné!