6 tipů, jak začít běhat, aby vás to bavilo

Běh vám pomůže vyčistit hlavu. Navíc zlepšíte kondici a nasbíráte endorfiny Canva

Každodenní běh přináší mnoho benefitů. Nejenže splníte denní cíl kroků či pohybové aktivity a pročistíte si hlavu – při cestě dostanete příjemnou injekci endorfinů, tedy hormonů štěstí. Běžecká rutina změní váš život k nepoznání, proto na nic nečekejte a vyběhněte třeba ještě dnes! Jak na to?

Přečtěte si také

Přes 3000 pozitivně testovaných za den. Seznam bezpečnostních opatření platných od pátku 18. 9. 2020
Přes 3000 pozitivně testovaných za den. Seznam bezpečnostních opatření platných od pátku 18. 9. 2020

Začněte pomalu

Než vyrazíte poprvé běhat, myslete na to, v čem. Sportovní aktivita vyžaduje správné vybavení – při běhu jsou základem tenisky. Kvalitní obuv zajistí komfort i prevenci zranění. Vybrat si můžete podle terénu a povrchu, po kterém se budete pohybovat. Čím horší terén, tím hlubší vzorek obuvi.

Boty už máte? Tak hurá ven! Nedávejte si jako začátečník cíl, limity, ideálně se během aktivity nevěnujte hodnotám měření. Prostě a jednoduše: Užijte si čerstvý vzduch a pohyb. Začněte zahřívací chůzí, příjemným protažením, později pomalu střídejte úseky chůze a klusu. Jaké zvolit tempo běhu? Takové, abyste byli schopni při pohybu mluvit. Pomalu!

Indiánský běh, technika pro každého

Ne každý hned uběhne několik kilometrů v kuse. Víte, že střídat běh s chůzí je přirozené a normální? Dokonce i pro některé běžce. Netrapte se, pokud neuběhnete určitou vzdálenost v kuse. Běžte, dokud je vám příjemně. Pokud nemůžete popadnout dech, zvolněte tempo a přejděte do svižné chůze. S dobrou muzikou ve sluchátkách se po krátké pauze s chutí zase rozběhnete. Co je tedy základ? Přece dobrá hudba, která nakopne duši, uši i vaše tělo – prostě vám dodá ten správný rytmus.

 Běh s partnerem může být motivací i posílením vztahu Canva

Běhejte ve správný čas

Kdy vlastně chodit běhat? Běhejte tehdy, když máte chuť. Zatímco někomu vyhovuje večerní běh a příjemná únava před spaním, jiný dává přednost rannímu běhu, který nastartuje den. Vyberte si dobu, kdy máte čas. Mohou nastat i chvíle, kdy se vám nebude chtít – k tomu však poslouží plánování a motivace. 

Běžecký plánovač? No jasně!

Chcete-li začít běhat, nepočítejte s perfektními výsledky hned na začátku. Pokud si ale běžecké tréninky začnete plánovat chytře, brzy se dočkáte zajímavých čísel – a kdo ví – možná objevíte novou vášeň. Začněte běhat třeba dvakrát týdně po dobu dvou týdnů. Postupně přidávejte a značte si výsledky. Mohou pomoci diář, plánovač nebo jednoduchá tabulka. Čím se nakopnete vy?

Někomu vyhovuje běhat ráno, jiný uvítá spíš večerní běh Pixabay

Regenerace je důležitá

Ať už začínáte nebo patříte mezi pokročilé běžce, regenerace by měla být součástí vašeho běžeckého plánu. Tělo musí mít dostatek času na odpočinek po každém běhu. Můžete běhat i více dní po sobě, stále však mějte na paměti, že po třech dnech by měl následovat relaxační den. Nebojte se – i v tyto dny můžete tělu dopřát pohyb, pokud si o něj řekne. Věnujte se však plavání nebo józe, které vám pomohou protáhnout unavené svaly. Je čas naslouchat vlastnímu tělu – ano, i k tomu vám pomůže běh.

Sežeňte si parťáka

Jestliže po několika vyběhnutích ztrácíte chuť pokračovat, může pomoci podpůrný společník, který také začíná. Běh ve dvou je výhodný v míře zábavy, stejně jako v podpoře a motivaci. Těžko vynecháte trénink, když nebudete chtít zklamat vašeho parťáka. A pozor – tady nemluvíme jen o lidech. Ti nejvděčnější společníci na běh totiž mají rovnou čtyři nohy. Vyzkoušíte canicross?

Tip: Motivujte se, odměnou vám může být běžecké vybavení, které koupíte v Decathlonu nebo Sportisimu. Sledujte letáky na Kupi a vyběhněte s radostí – akce na běžeckou výbavu na vás počkají.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!