Zapomenutá taška, cena 8 Kč za plastovou a nápad obejít to sáčky na ovoce. Zdá se to nevinné, ale v některých supermarketech narazíte na pevná pravidla a někdy i na ochranku prodejny. Přinášíme skutečnou zpověď zákaznice, pohled pokladních, názor odborníka a historku o lidech, kteří si do košíku rovnou „naloží“ celou roli sáčků.
„Byla jsem jen pro pár věcí máslo, mléko, šest jogurtů, balíček těstovin, pár rajčat a konzervy pro kočky. Tašku jsem si zapomněla doma, a když jsem na cenovce u pokladny uviděla, že ta obyčejná plastová stojí 8 korun, říkala jsem si: Proč bych za to dávala tolik? Tak jsem se paní pokladní zeptala, jestli by mi mohla dát aspoň šest těch malých sáčků na ovoce,“ popisuje paní Martina z Prahy, která se svěřila redaktorce Kupi.cz.
Jenže místo kývnutí přišla překvapivá odpověď. „Usmála se na mě, ale řekla: ‚Paní, já vám sáčky dát nemůžu. Jsou jen na nebalené ovoce, zeleninu nebo třeba mražené výrobky.‘ V tu chvíli jsem zrudla, protože za mnou stála fronta a všichni slyšeli, že si chci odnést nákup v sáčcích zdarma.“
Malé mikrotenové sáčky jsou v prodejnách primárně určeny pro hygienické balení nebalených potravin pečiva, ovoce, zeleniny, mraženého masa nebo ryb. Na rozdíl od klasických plastových tašek jsou velmi tenké (méně než 15 mikrometrů), a proto na ně neplatí povinnost účtovat poplatek.
„Zákon obchodníkům nepřikazuje tyto sáčky vydávat na požádání každému zákazníkovi. Je to na pravidlech konkrétního řetězce,“ vysvětluje pro redakci Kupi Petr Dvořák, odborník na maloobchodní legislativu. „Obchody je poskytují zdarma výhradně pro hygienické účely, protože jsou nákladem, a pokud by si je lidé brali po hrstech místo tašek, prodejně by to zvyšovalo náklady.“
Jana, pokladní z jednoho velkého řetězce, přiznává, že podobné situace nejsou výjimečné. „Když má někdo zmrzlinu nebo syrové maso, sáček mu nabídnu automaticky. Ale když si zákazník řekne o pět nebo šest sáčků jen na běžné balené potraviny, máme instrukce to odmítnout. Někteří to vezmou v pohodě, jiní se zlobí.“
Další prodavačka z pražské pobočky jednoho řetězce redakci popsala, že se v praxi setkává i s extrémními případy. „Občas zákazník přijde k oddělení ovoce a zeleniny, rozhlédne se, a místo dvou sáčků si vezme celou roli. Nenápadně ji vezme a šup do košíku,“ líčí prodavačka. „Když si toho všimneme, nejprve ho upozorníme, že sáčky nejsou zboží k volnému odnesení. Většina se zalekne a vrátí ji, ale stává se, že si dotyčný stojí za svým. V takovém případě přichází na řadu vedoucí směny, a někdy i ochranka.“
Paní Martina dnes už bere celou věc s úsměvem: „Teď mám v kabelce dvě látkové tašky a jeden síťový pytlík. Když nákup unesu bez jediné plastové tašky, mám radost. Ale přiznávám, tehdy jsem si myslela, že sáčky jsou prostě k dispozici každému.“
Zdroj: Kupi.cz