Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

„Účtenku nepotřebuji, doma mi to nikdo neproplatí.“ Pro někoho vtípek, pro prodavače stres, varuje psycholožka

Zamrznuti tonovi / Shutterstock.com

„Ne, účtenku nepotřebuji, stejně mi to doma nikdo neproplatí!“ pronesl muž u pokladny a odcházel s úšklebkem. Prodavačka Marcela se pousmála, ale uvnitř ji to znovu bodlo. Už podesáté ten den slyšela stejnou větu. Pro někoho nevinný vtípek, pro ni rutina, která se mění v únavný stereotyp.

Přečtěte si také

Děti v nich tráví většinu školního dne, přesto se často vybírají ve spěchu. Špatně zvolené přezůvky mohou dětem ublížit

Opakovaný vtip není vtipem

Marcela pracuje jako prodavačka v supermarketu na okraji Prahy. Je jí 42 let, má dvě děti a práci bere jako jistotu, i když bývá vyčerpávající. V poslední době ji trápí opakující se situace u pokladen. „Některé fráze už slyším skoro denně. Nejčastěji právě tu o účtence a proplacení doma,“ vypráví v rozhovoru pro redakci Kupi.

Podle ní ji lidé často pronášejí s ironickým tónem, jako by očekávali, že prodavačka zareaguje smíchem nebo aspoň kývnutím. „Ze začátku jsem to brala sportovně. Ale když vám to za směnu řekne dvacet zákazníků, už vám úsměv dojde,“ přiznává.

Marcela má pocit, že lidé v obchodě občas zapomínají na to, že prodavačka je také jen člověk. „Stojím u kasy osm hodin, řeším reklamace, únavu, někdy i nepříjemnosti. Pak přijde někdo, kdo si myslí, že řekne originální vtípek, a vlastně mi to jen zkazí náladu,“ dodává. Jednou na mě dokonce zákazník vyjel, když jsem nereagovala na jeho vtípek o neproplacené účtence, a hrubě pronesl, dostatečně nahlas: ‚Tak proč tu práci děláte, když vás to nebaví?‘“ V tu chvíli, jak popisuje Marcela, se jí chtělo až brečet.

Nejsilnější pro ni bylo, když jednou podobnou poznámku pronášel mladík, zatímco jeho matka za ním omluvně koulela očima. „Bylo mi trapně i za ni. Přitom by stačilo jen slušně říct: Účtenku nechci,“ říká Marcela.

Odborný komentář

  • Jméno odborníka: PhDr. Alena Novotná
  • Obor: psycholožka, specializace na mezilidskou komunikaci

Jak často se s podobnými situacemi setkáváte?

Velmi často. V každodenních interakcích v obchodech nebo na úřadech lidé sahají po ironii či vtípku, aby odlehčili situaci. Jenže opakovaná fráze ztrácí účinek, a naopak se stává zátěží pro pracovníky v první linii.

Je takové chování omluvitelné?

Ano i ne. Z pohledu zákazníka nejde o úmysl ublížit, spíše o snahu pobavit sebe i druhé. Ale z pohledu prodavačky je to neustálé slyšení stejného výroku únavné a může působit jako neúcta.

Jak má reagovat prodavač nebo svědek?

Prodavač má právo nereagovat, jen pokračovat v práci. Pokud má energii, může odpovědět neutrálním úsměvem. Důležité je nebrat to osobně. Svědek situace by se neměl přidávat do ironie, protože tím jen posiluje nepříjemný vzorec chování.

Jak chránit sebe i druhé?

Lidé pracující v obchodech by měli znát techniky duševní hygieny – krátké pauzy, dechová cvičení, vědomé odpoutání pozornosti. Takové maličkosti pomáhají zvládat frustraci z opakovaných situací.

Co poradíte čtenářům, kteří nakupují?

Stačí slušnost a empatie. Prodavač nepotřebuje vtip, potřebuje respekt. Pokud opravdu nechcete účtenku, řekněte to jednoduše. Uvědomte si, že váš ‚vtípek‘ už slyšela tisíckrát.

Praktické rady pro čtenáře

Jak se chovat u pokladny, aby to bylo příjemnější pro všechny:

  • Pokud účtenku nechcete, řekněte to jasně a bez komentáře.
  • Pamatujte, že prodavač slyší desítky lidí denně – buďte struční a zdvořilí.
  • Všímejte si, jak vaše poznámky působí na druhého, humor je individuální.
  • Krátký úsměv nebo poděkování často potěší víc než ironická hláška.
  • Uvědomte si, že i prodavač má svůj den, starosti a limity.

Marcela si z podobných situací odnesla jediné – nevnímat je osobně. „Naučila jsem se brát to jako šum, jako hlášku z filmu, která se pořád opakuje. Ale byla bych ráda, kdyby si lidé uvědomili, že i obyčejná věta může druhého unavit,“ říká. Její přání je jednoduché: více respektu a méně ironie.

Zdroj: rozhovor redakce Kupi.cz s Marcelou a psycholožkou PhDr. Alenou Novotnou