Tento skutečný příběh se stal Marii z Olomouce, která se o svou zkušenost podělila s redakcí Kupi.cz. V baleném salátu zakoupeném v supermarketu našla živého slimáka. V článku se dozvíte, jak v takové situaci správně postupovat, jaká jsou práva spotřebitele a jaké mohou být psychologické dopady podobného zážitku. Rady přidávají odborníci z oblasti práva i psychologie.
Marie, 29letá administrativní pracovnice z Olomouce, si cestou z práce koupila balený mix ledového salátu v supermarketu. „Byla jsem unavená, nechtělo se mi nic krájet. Tenhle předmytý salát beru často, prostě otevřu a jím,“ říká.
Když však doma krabičku rozbalila, uviděla uprostřed listů slimáka. „Seděla jsem u stolu a těšila se na lehkou večeři. Otevřela jsem krabičku s ledovým salátem. Najednou se uvnitř něco pohnulo. Z něj na mě pomalu vylezl malý hnědý slimák. V tu chvíli jsem cítila jen čirý odpor a žaludek se mi sevřel.“
„Úplně jsem ztuhla. Mám fóbii z plžů, je mi z nich zle. Salát jsem okamžitě vyhodila. Pak přišel vztek – dali mi do jídla zvíře. Hned jsem to fotila a poslala do obchodu,“ popisuje. Obchodní řetězec se Marii omluvil a nabídl jí vrácení peněz. „Jenže mě stejně přešla chuť. Od té doby už balené saláty nekupuju. Nejhorší na tom bylo, že jsem ho málem snědla. Ten pocit nechci zažít znovu.“
Mgr. Veronika Dvořáková, psycholožka specializující se na fobie a odporové reakce
„Fobie z plžů nebo hmyzu je velmi častá. I běžný odpor se může proměnit v panickou reakci, která vede ke zvracení nebo dlouhodobému znechucení k dané potravině.“
„Ano. Slimák je pro mnoho lidí symbolem špíny a ohrožení zdraví. Mozek reaguje obranně, aby zabránil možnému požití kontaminované stravy.“
Mgr. Jan Horák, právník specializující se na spotřebitelské právo
„Ano. Podle zákona o ochraně spotřebitele jde o výrobek, který nesplňuje požadavky na bezpečnost a jakost. Zákazník může žádat vrácení peněz, výměnu nebo přiměřenou slevu.“
„Pokud by konzumace způsobila újmu na zdraví, například střevní parazity či psychickou újmu doloženou lékařem, může požadovat i nemajetkovou kompenzaci. V běžné praxi ale bývá kompenzace formou poukázky nebo vrácení ceny výrobku.“
Co dělat, když najdete slimáka v baleném salátu:
Marie říká, že od té doby si dává větší pozor. „Začala jsem si kupovat celou hlávku salátu a důkladně ji myju. Ano, stojí to víc času, ale mám jistotu, že tam nic neleze. A hlavně: nejím už s odporem.“
Zdroje: Kupi.cz, Marie (29), Mgr. Veronika Dvořáková, Mgr. Jan Horák, SZPI