Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

„Prodavačka se mi smála do očí. Až doma mi došlo, že to nebylo na mě,“ říká zákaznice. Nebojte se ozvat, radí expertka

Kupi.cz

Hana si šla jen nakoupit pár věcí. U pokladny se ale cítila trapně a zahanbeně. Pokladní se smála a něco říkala, ale nebylo jasné komu. „Byla jsem přesvědčená, že se vysmívá mně,“ říká Hana. Co se vlastně stalo? A jak to vidí samotné prodavačky?

Přečtěte si také

Dýška se v Česku začínají vymykat kontrole. Spropitné se dává už i skladníkům v e-shopech

Příběh, který čtete, se skutečně stal. Paní Hana (54) se s ním podělila s redakcí Kupi.cz. Z důvodu ochrany soukromí neuvádíme její příjmení.

„Zasmála se, podívala se na mě a něco řekla. Myslela jsem, že se mi posmívá.“

Nikdy se mi nic podobného nestalo. Připadala jsem si, jako bych udělala něco hrozného,“ říká Hana (54) z Jihlavy, která se redakci Kupi.cz svěřila se svým zážitkem z běžného nákupu.

Stála u pokladny, platila nákup, když si všimla, že se pokladní najednou usmála, otočila se k ní a něco pronesla. „Znělo to jako: ‚Tohle je fakt mimo.‘ A pak se rozesmála. Podívala se přitom přímo na mě. V tu chvíli jsem ztuhla.“ Hana znejistěla. „Napadlo mě, že jsem možná něco špatně řekla nebo udělala. Projela jsem si v hlavě celý nákup. Ale nic jsem nenašla.“

Až doma mi došlo, že mluvila do mikrofonu

Doma se o situaci zmínila dceři. Ta jí vysvětlila, že v některých obchodech mají prodavačky náhlavní sady s mikrofony a sluchátky. „Mluvila s kolegyní. Ne s tebou,“ došlo Haně až později. „A já si to celé zbytečně vztáhla na sebe.

Co zákazníci často netuší: Proč náhlavní sady vůbec nosí?

Redakce Kupi.cz oslovila několik pokladních z různých obchodních řetězců, aby zjistila, k čemu náhlavní sady slouží.

Používáme je hlavně kvůli efektivitě. Když dojde pečivo, řeknu kolegyni ve skladu, ať přinese další. Když je problém na samoobslužné pokladně, zavoláme si pomoc bez nutnosti odbíhat,“ vysvětluje prodavačka Monika (29).

Díky mikrofonům víme, kde je potřeba záskok nebo zásoba. V rušném provozu je to neocenitelné,“ dodává vedoucí směny Jana (43). „Ale uznávám, že někdy to může vypadat, že si povídáme se zákazníky a pak se z ničeho nic smějeme. A to může působit zvláštně.

Alexanderstock23 / Shutterstock.com

Zákazníci: Nevíme, kdy mluví na nás a kdy mezi sebou

Jednou jsem si myslela, že mi pokladní říká, ať si pohnu. Ukázalo se, že mluvila do mikrofonu na kolegyni ve skladu,“ říká Petra, 37 let. „Když stojíte frontu, slyšíte, jak si něco říkají, smějí se, pak se otočí na vás a vy nevíte, co si o tom myslet. Je to nepříjemné, i když to nejspíš nebylo nic osobního,“ přiznává zákazník Ondřej, 34 let.

Odborný komentář: Technologie pomáhá, ale může mást

Mgr. Ivana Holubová, specialistka na retailovou komunikaci, popisuje situaci jako typické nedorozumění mezi zákazníkem a personálem.

Proč k těmto situacím dochází?

Technologie jako mikrofony a náhlavní soupravy mají zefektivnit provoz. Jenže zákazník často neví, že pracovník komunikuje s kolegou. Když padne smích nebo poznámka, může si to vztáhnout na sebe.

Jak by měla komunikace vypadat?

Ideální je, když pracovník krátce vysvětlí: ‚Promiňte, mluvím s kolegyní.‘ Tím se předejde nedorozumění. Zákazník se pak necítí zbytečně zahanbený.“

Co poradíte zákazníkům?

Nedělejte unáhlené závěry. Pokud si nejste jistí, zeptejte se. A když se cítíte dotčeni, je v pořádku to slušně říct. Většina zaměstnanců to pochopí.

Praktické rady pro čtenáře

Co dělat, když máte pocit, že se vám obsluha vysmívá:

  • Všímejte si, zda má obsluha mikrofon nebo sluchátko.
  • Neberte si poznámky automaticky osobně, může jít o interní komunikaci.
  • Nebojte se zeptat: „Mluvila jste se mnou?“ Pokud vás situace zneklidní, můžete ji slušně sdílet s vedením prodejny.
  • Pamatujte, že technologie pomáhá obsluze, ale někdy působí neosobně.

„Nejhorší bylo, že jsem se cítila trapně. A přitom to vůbec nebylo o mně.“

Hana se dnes na situaci dívá s odstupem. „Už vím, že to nebylo osobní. Ale v tu chvíli mě to zasáhlo. Cítila jsem se nepatřičně, jako by se mi někdo vysmíval.

Její vzkaz ostatním?Neberte si všechno k srdci. A pokud jste na druhé straně jako prodavačka, zkuste myslet na to, jak to může působit. Trocha empatie nic nestojí a někdy může změnit celý den.

Zdroje: Kupi.cz, Mgr. Ivana Holubová, respondenti redakce