Nakupování se změnilo v noční můru. Malá dcera zmizela mezi regály a matka prožila nejdelších pět minut života. Jak reagoval personál, co radí odborníci a jak podobným situacím předejít?
„Šly jsme si jen koupit plavky,“ začíná svůj příběh čtenářka Monika (36). „Bylo to běžné odpoledne, dcera měla za odměnu vybrat něco na léto. V kabince jsem jí pomáhala se zkoušením, a když jsem se otočila pro telefon, byla pryč. Prostě nikde.“
Nejprve zkoušela volat jméno. Vyběhla z obchodu, oběhla patro nákupního centra. Nic. Pak se začala opravdu bát. „Už jsem brečela. Před očima jsem měla jen titulky novin. Přemýšlela jsem, jestli byla u výtahu, co když šla dolů? Co když s ní někdo odešel?“
K ostraze nákupního centra dorazila Monika asi po pěti minutách. Přestože to vypadalo, že se sesype, pracovník ochranky reagoval klidně. „Začal se mě ptát na výšku, co měla na sobě, kde jsem ji viděla naposled. Poslal informaci do vysílačky a aktivovali pátrání. Do dvou minut byla celá pasáž pod dohledem.“
Dceru nakonec našli, byla o patro níž, seděla na lavici u fontány a čekala. Brečela. „Řekla mi, že mě šla hledat, ale výtah se zavřel moc rychle. Ochranka mi ji přivedla a vůbec nic mi nevyčítali. Byli skvělí.“
Policie České republiky doporučuje:
Majitel bezpečností agentury Jan Holík, k tomu dodává: „V podobných případech jde o minuty. Kamerové záznamy i informovaná veřejnost hrají zásadní roli. Každá větší prodejna nebo nákupní centrum má své vlastní bezpečnostní protokoly, které jsou schopné dítě najít velmi rychle.“
Jak uvádí web Prevence kriminality, statistika pátrání po pohřešovaných osobách v České republice v letech 2020–2023 ukazuje, že:
Tyto údaje potvrzují, že i když je situace extrémně stresující, většina případů končí dobře, díky včasné reakci a koordinované spolupráci policie, veřejnosti i personálu obchodních center.
„Ztratili jsme syna v dětském koutku, který měl dvě východové trasy. Naštěstí jeden z pracovníků měl přehled, že odešel směrem k obuvi. Našli jsme ho za 4 minuty. Ale pro mě to bylo jako věčnost.“ Petra (31)
„Dceru jsme našli díky slečně z parfumerie. Dítě se jí svěřilo, že mě ztratilo. Přes vysílačku informovala ochranku, my už je pak našli spolu.“ Martin (42)
„Syn běžel za balónkem a skončil na chodbě mezi restauracemi. Měl v kapse lístek s mým číslem, díky tomu mi zavolali z infocentra.“ Radka (29)
„Ochranka byla profesionální, ale paradoxně nejvíc pomohla paní, co si všimla plačícího dítěte a zůstala s ním na místě. Lidi často pomáhají víc, než si myslíme.“ Zdeněk (39)
Ztratit dítě je jeden z nejintenzivnějších strachů, které může rodič zažít. Ale pokud nákupní centrum reaguje profesionálně a rodiče vědí, co dělat, může se i tenhle hororový scénář změnit ve zkušenost, která skončí dobře. Důležité je nepanikařit, věřit si navzájem – a připravit se, pokud to jde.
Zdroje: Policie ČR, Mobilní aplikace Záchranka, Interní školicí materiály vybraných OC a retailových značek, Jan Holík pro Kupi.cz