Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

„Ochutnala jsem jednu jahodu a přišel problém.“ Co říká zákon a jak se v podobné situaci zachovat? Odpovídá právnička

Naty.M / Shutterstock.com

U regálu s ovocem si všimli čerstvých, krásně červených jahod. Cena za krabičku se pohybovala kolem sta korun, přesto o nákupu uvažovali. „Jen ochutnám, jestli nejsou kyselé,“ řekla manželka a bez zaváhání si vzala jednu. Krátce nato, u pokladny, je oslovil pracovník bezpečnostní služby. Následovalo vysvětlení a nepříjemný pocit z drobného, ale zásadního přešlapu.

Přečtěte si také

Houbařská horečka začíná. Mykologické mapy se zelenají a ukazují, kam vyrazit na největší úlovky

Malý přešlap, velká nepříjemnost

Tomáš (42) vyrazil s manželkou na pravidelný víkendový nákup. V košíku už měli základní potraviny, když se zastavili u regálu s ovocem. Zaujaly je krabičky s jahodami, na první pohled čerstvé a vyzrálé. Cena se blížila sto korunám, a tak manželé zvažovali, zda se nákup vyplatí.

„Manželka vzala jednu krabičku do ruky, otevřela ji a jednu jahodu si vložila do úst. Prý jen chtěla vědět, jestli jsou sladké. Nepřipadalo jí to nijak zvláštní – byla to pro ni spontánní reakce,“ popisuje Tomáš. Nakonec se rozhodli jahody nekoupit, protože prý nebyly chuťově výrazné.

Pokračovali v nákupu a zamířili k pokladnám. Tam je těsně před placením zastavil pracovník ostrahy. „Byl slušný, ale přímočarý. Řekl, že dostal hlášení, že jsme konzumovali zboží před zaplacením, a požádal nás, abychom situaci objasnili,“ vzpomíná Tomáš. „Manželka se omluvila, vysvětlila, že šlo o jedinou jahodu. Přesto nám dal jasně najevo, že podobné chování není akceptovatelné.“ K žádnému dalšímu postihu nedošlo, ale zkušenost zanechala nepříjemný dojem. „Celou cestu domů jsme mlčeli. Uvědomili jsme si, že i malá chyba může vést k nepříjemné konfrontaci,“ dodává Tomáš.

Odborný komentář

Zeptali jsme se odborníka: Mgr. Petra Milačíková, právnička, spotřebitelské právo

Jak vnímáte podobné situace z právního hlediska? „Z právního pohledu je i malá konzumace zboží bez předchozího zaplacení považována za neoprávněné užití majetku. Obchody mají právo očekávat, že zákazník nejprve zaplatí a teprve poté zboží spotřebuje.“

Lze to chápat jako přestupek? „Ano. Přestože se jedná o malou hodnotu, může být událost kvalifikována jako přestupek proti majetku. Pokud by hodnota přesáhla stanovený limit, hrozí i závažnější právní následky.“

Je podobné chování časté? „S drobnou konzumací zboží se setkáváme poměrně často. Lidé to obvykle nepovažují za problém. Je však třeba si uvědomit, že obchodní řetězce mají interní pravidla a odpovědnost vůči zboží.“

Co doporučujete lidem, kteří si nejsou jistí kvalitou? „Doporučuji požádat personál o možnost ochutnávky. U některých produktů je to možné – zejména na farmářských trzích nebo při marketingových ochutnávkách. Ve standardních obchodech ale platí pravidlo: nejdříve zaplaťte, až potom ochutnejte.“

Jak by měli reagovat zákazníci, pokud k podobnému incidentu dojde? „Jednejte klidně, nepopírejte situaci, omluvte se a nabídněte náhradu. Spolupráce s personálem je vždy lepší než konflikt.“

bbernard / Shuttestock.com

Co na to řetězce?

Lidl

Tisková mluvčí Eliška Froschová Stehlíková pro Kupi.cz prozradila, jak se k této situaci staví řetězec Lidl. „Z hlediska čistě právního je všechno zboží ve vlastnictví naší společnosti až do okamžiku, kdy je u pokladny zaplaceno. Před zaplacením by tak pečivo ani jiné zboží nemělo být konzumováno. V tomto ohledu ovšem spoléháme na poctivost zákazníků a nastalé situace řeší se zákazníkem konkrétní zaměstnanec. K tomu účelu nám slouží koncept vstřícnosti, na kterém dlouhodobě pracujeme. Naši kolegové v prodejnách absolvují školení ohledně toho, jak a jakou formou komunikovat i jak postupovat při krizových situacích,“ sdělila redakci Stehlíková.

Penny

„Rozlišujeme mezi situacemi, kdy dítě sní rohlík během nákupu s rodičem (zde v případě potřeby zákazníka upozorníme, že je potřeba zboží nejprve zaplatit), nebo kdy někdo začne konzumovat alkoholické nápoje přímo na prodejně. Tyto případy nekompromisně řešíme jako krádež,“ sdělila pro Kupi.cz Martina Dvořáková, mediální zástupce Penny.

Globus

Zeptali jsme se také tiskové mluvčí Globusu Anety Turnovské, která potvrdila, že popsaná situace se v běhu obchodu stává. „V naprosté většině se ale setkáváme se slušností a poctivostí zákazníků, kdy například snědené pečivo u pokladny nahlásí,“ řekla pro redakci Kupi.cz Turnovská.

Jak postupovat, pokud chcete ověřit kvalitu zboží v obchodě:

  • Nikdy neotevírejte balené potraviny bez souhlasu obsluhy.
  • U čerstvého ovoce se raději zeptejte, zda je možná ochutnávka.
  • Vnímejte, že i drobná konzumace je z právního hlediska problém.
  • Pokud dojde k incidentu, jednejte slušně a nabídněte úhradu.
  • Pamatujte, že pravidla platí pro všechny – i když jde „jen o jednu jahodu“.

Zkušenost Tomáše a jeho manželky připomíná, že i drobné a na první pohled nevinné jednání může vést k nepříjemné situaci. Nákupy jsou součástí každodenní rutiny, přesto je důležité respektovat pravidla a chovat se s ohledem na ostatní i na samotný obchod. „Od té doby jsme opatrnější. Stačí si uvědomit, že obchod není ochutnávková místnost, ale prodejní prostor,“ uzavírá Tomáš.

Zdroje: Kupi.cz, rozhovor se čtenářem Tomášem (42) a právničkou Mgr. Petrou Milačíkovou