Nejde o kouzelná slova, ale o každodenní věty, které mají sílu měnit dětské sebevědomí i vztahy v rodině. Některé z nich říkáme málo, jiné vůbec. A přitom by měly znít častěji než „ukliď si pokoj“.
„Máš moje slovo.“ Tohle říkal můj táta, když mi slíbil, že přijde na školní besídku. Nepřišel. A i když jsem mu to odpustila, naučilo mě to, že slova mají váhu. A že některá chybějí víc než kapesné.
Podle dětské psycholožky, kterou jsme oslovili při přípravě tohoto článku, Mgr. Kláry Štěpánové (specialistka na vztahovou vazbu mezi rodičem a dítětem), jsou opakovaně slyšené věty silným formujícím prvkem: „Dítě si z nich skládá obraz o sobě i o světě. Pokud slyší podporu, roste v něm zdravá sebehodnota. Pokud slyší jen pokyny, roste v něm nejistota.“
Ne „že jsi chytrý“, „že jsi hodný“, ale prostě „že jsi“. Dítě potřebuje vědět, že jeho existence má pro rodiče smysl. Ne že musí něco splnit, aby bylo milováno. Jen být. A to stačí.
Děti často slyší, co si mají myslet. Málokdy se jich ptáme, co si myslí samy. Přitom právě tím se učí samostatnému uvažování.
Empatie není slabost. Je to uznání reality dítěte. Ať už jde o rozbitou hračku nebo hádku s kamarádem, dítě potřebuje slyšet, že jeho emoce mají své místo.
Děti se učí tím, co vidí. Ne tím, co jim říkáme. Pokud se umíme omluvit, přiznat chybu a zároveň se z ní poučit, dáváme jim návod k životu. A hlavně jim bereme strach z chybování.
Ne „udělám to za tebe“, ale „jsem tu, když budeš potřebovat“. Dítě potřebuje cítit podporu, ne kontrolu. Učme ho samostatnosti, ale ne opuštěnosti.
Děti nejsou samozřejmost. A už vůbec ne naše služebnictvo. Když jim poděkujeme za pomoc, za trpělivost nebo za to, že s námi byly, učíme je vděku. A taky respektu.
Zní to jako klišé? Možná. Ale kolik dětí to slyší pravidelně? A kolik si to jen domýšlí?
Dítě potřebuje slyšet, že je milováno i ve chvílích, kdy se zlobíme. I když udělá chybu. I když se nám nelíbí jeho chování. Právě tehdy to potřebuje nejvíc.
Slova mají moc. Můžou bolet, ale taky hojit. Dítě si je nese dál než aktovku do školy. Vyrůstá s nimi, spí s nimi, přemýšlí nad nimi. A jednou je třeba řekne svým dětem. Nejde o to být dokonalý rodič. Jde o to být přítomný. A říkat to, co má v sobě sílu. Ne hlasem autority, ale hlasem člověka, který miluje.
Pamatuji si, jak jsem jako malá seděla na schodech v předsíni, v ruce držela obrázek, který jsem celý den kreslila pro mámu. Čekala jsem, až přijde domů z práce. Když dorazila, byla unavená, jen mě pohladila po vlasech a řekla: „To je hezký, ale teď nemám čas.“
Ten moment mi zůstal v hlavě dodnes. Ne proto, že bych jí to vyčítala. Ale protože jsem si tehdy poprvé pomyslela: „Možná to, co dělám, není důležité.“ A trvalo roky, než jsem si dovolila uvěřit, že na mém hlasu záleží. Možná i proto dnes píšu. Abychom si jako dospělí připomínali, že slova, která řekneme dětem, se v nich usazují jako semínka. A buď z nich vyroste důvěra, nebo pochybnost.
Zdroje: Mgr. Klára Štěpánová, dětská psycholožka pro Kupi.cz, Česká asociace pro psychoterapii, Výzkum Národního ústavu duševního zdraví