Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Podzimní plískanice v nás probouzí chuť na sladké. Jak mlsat a neztloustnout?

Podzimní plískanice v nás probouzí chuť na sladké. Jak mlsat a neztloustnout?

A je tu období tzv. mimo plavky. Zatímco jaro nám s ubývajícím oblečením trošku naznačuje, že naše postava by chtěla vypilovat, podzim nás do oblečení halí a my máme tendenci zapomenout na předsevzetí. Navíc chlad a tma většině z nás energii také nepřidá. Jak mlsat a neztloustnout? Vězte, že to jde.

Přečtěte si také

Jak často měníte ložní prádlo? Tohle byste měli vědět
Jak často měníte ložní prádlo? Tohle byste měli vědět

Proč tloustneme? Ne za všechno mohou geny

Nejprve je nutné říci, že každý člověk je unikátní. Ačkoli se může zdát, že kostra, svalová hmota a orgány jsou stejné, není tomu docela tak. Každý z nás totiž ve svém příběhu prošel jinými okamžiky. A právě to formuje náš život, naše fungování a ovlivňuje (nastavuje) organismus i váhu. Co jednomu vyhovuje, jinému nesvědčí. Dejme si čas a objevujme. Nenechme se odradit chybami. Ty nám totiž jen řeknou, že tudy cesta nevede. Zároveň se neschovávejme za geny. Máme je, ale jsme to my, kdo je svými návyky a životním přístupem aktivují a naopak vypínají. Spouštěčů tloustnutí je hned několik – stres, nedostatek spánku, nepravidelný režim (směnný provoz), nevhodné jídlo a nebo i vhodné, ale v nesprávný čas a nebo ve špatném množství. Mezi hlavní faktory patří i únava a špatná nálada. Abychom je „zahnali“ rychle, saháme po sladkém. A spouštíme spirálu nespokojenosti, větší únavy a váhových přírůstků.

Stres je jednou z příčin tloustnutí. Nedejte mu šanci.

Sacharidy ano, ale jaké?

Není cukr jako cukr. Respektive, sacharidy ke svému životu potřebujeme, přeci jen jsou to zdroje naší energie (tuk je zásobárna energie a bílkoviny stavební kámen našeho těla). Rychlý cukr (zejména bílý rafinovaný cukr v potravinách, sladká tyčinka, bílé pečivo, alkohol...) nás sice zachrání okamžitým nárůstem energie, ten však záhy opadne a my se cítíme hůř než před tím. Po čem tedy sáhnout?

  1. Skořice – má sladkou chuť, zahřeje a přitom se po ní netloustne.
  2. Doslazujte ovocem – vhodné jsou sezónní švestky, jablka – zdejší forma cukru je přirozená (nikoli chemicky přetvořená).
  3. Pečivo ne – zkuste bílé pečivo nahradit celozrnným, případně jej úplně vynechat. Odlehčíte i střevům (zlepší se trávení).
  4. Přílohy omezte – velké téma, kde se různé tábory doslova bijí do krve. Zpravidla dospělému jedinci stačí jako příloha 200 g brambor nebo 4 lžíce (cca 70 g) rýže, pohanky, jáhel či bulguru – váží se za syrového stavu. Těstoviny (včetně kuskusu) zkuste vyměnit za celozrnné a nebo na čas vynechat.
  5. Nahraďte klasickou pšeničnou mouku nějakou alternativou s nízkým glykemickým indexem – vhodná je kokosová nebo mandlová. A pečte menší dávky.
  6. Využijte jiné formy sladidel, pokud se nechcete vzdát cukru úplně – troška medu, datlový sirup, agáve sirup, rýžový sirup aj.
  7. Sáhněte po ořeších všeho druhu. Dejte si pár kousků, nikoli celé balení, a organismus bude uspokojen.

Tím, že přemíru (zejména bílého) cukru omezíte, nejen zhubnete, ale také ochráníte své srdce, klouby, získáte energii navíc a zpravidla se zlepší i problémy s migrénami a trávením.

Ořechy jsou plné energie a rozhodně zdravější než rychlé cukry

Sladké a bez cukru – 2 recepty

Vězte, že mlsat lze i bez cukru. Jen vědět, jak na to. Dáme vám 2 recepty, jak začít.

Makový hrníčkový dezert (mug cake)

Potřebujete: 100 ml bílého jogurtu, 90% čokoládu, polévkovou lžíci kokosové mouky, cca polévkovou lžíci nakrájených ořechů (pekanové, vlašské, lískové, para ořechy), polévkovou lžíci máku, celé vejce. Lze dosladit čajovou lžičkou medu nebo jiného sirupu (ale není nutné). Na ozdobení si lze připravit ovoce (hodí se švestky nebo borůvky).

Postup: Vše rozmíchejte lžičkou v hrnečku, který je vhodný na použití v mikrovlnné troubě. Pokud je směs moc hustá, přidejte trošku jogurtu. Poté dejte do mikrovlnky na 3 minuty. Dortík vyklopte ještě horký na talířek, ozdobte a vězte, že si pochutnáte.

Kakaové muffiny

Potřebujete (dle formiček na 8–10 muffinů): 1,5 hrnku mandlové mouky, 2 lžíce kakaa holandského typu, lžíci medu nebo sladidla (a nebo bez), čajovou lžičku prášku do pečiva, 1/4 hrnku mléka (například kokosového), lžíci kokosového oleje (nebo měkkého másla), extrakt z vanilky či lžičku skořice.

Postup: Vše smíchejte a dejte do formiček pro muffiny. Pečte cca 30 minut na 180 ˚C.

Ke kávě si připravte zdravou sladkost. Opravdu to jde i bez cukru!

Pár tipů, jak si držet váhu či zhubnout

Tyto rady můžete zařadit okamžitě a výsledek na sebe nedá dlouho čekat.

  1. Jezte pravidelně – zjistěte, kdy míváte hlad (naučte tělo, že v určitý čas dostane energii).
  2. Pijte zejména čistou vodu bez příchutí (dochuťte třeba bylinkou, citronem, okurkou a nebo kouskem ovoce), limonádám (i s nápisem bez cukru) se vyhněte, nic dobrého vás od nich nečeká.
  3. U jídla nepracujte, nepoužívejte mobil, ani nečtěte. Soustřeďte se skutečně na proces jedení. Dáte tělu jasnou zprávu, že teď je jeho moment.
  4. Neuzobávejte mezi jídly (tělo nemá čas na regeneraci, pořád zapojuje trávicí procesy).
  5. Večer již omezte sacharidy (například přílohy, alkohol, dortíky).
  6. Zapojte Omega-3 mastné kyseliny – různé vědecké studie prokázaly, že brání nenadálým pocitům hladu a pomáhají odbourávání tuků tím, že zrychlují metabolismus.
  7. Nepijte kávu ani s mlékem ani s cukrem. Nejde tak o etiku pití kávy, jako spíš o fakt, že v této kombinaci (stačí i jen obyčejné latté či cappuccino bez cukru) získáte velkou dávku kalorií, které se zkrátka špatně spalují. Pokud na takovou kávu máte chuť, dejte si ji spíše ráno.
  8. Přidejte vlákninu (hodí jakkoli upravená zelenina – například zelí, kapusta, okurky, květák, dýně, patizon, červená řepa, ředkvičky či mrkev mají jen minimum cukrů) – měli bychom jí mít na talíři alespoň 200 g.
  9. Svaly, které postavu tvarují a zpevněním „vylepšují“, rostou po bílkovinách (ty najdete zejména v mase).