Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Vzala jsem si šest másel a u pokladny nastal problém. U vedlejší pokladny to zákazníkovi s deseti kusy prošlo

ShapikMedia / Shutterstock.com

Alena (37) si do košíku přidala šest kostek másla v akci. U pokladny ale narazila – prodavačka jí odmítla jeden kus namarkovat s tím, že limit je pět kusů na osobu. O pár metrů dál přitom jiný zákazník s deseti másly prošel bez problémů. Jak je to tedy s omezením na kusy, kdy je obchod v právu a co si může zákazník nárokovat?

Přečtěte si také

Bizár, nebo geniální nápad? Vlašák v rohlíku ovládl internet a rozdělil Čechy na dva tábory

Máslo v akci – zkušenost zákaznice

Vzala jsem šest másel, máme velkou rodinu a pečeme. U pokladny mi ale prodavačka řekla, že mi jedno neprodá, protože je limit pět. Jenže u vedlejší pokladny jsem viděla zákazníka s deseti kusy, a tam mu to prošlo. To mě opravdu naštvalo,“ popsala svůj reálný zážitek pro Kupi čtenářka Alena (37).

Na regálu s máslem bylo malé upozornění „Maximálně 5 kusů na zákazníka“. Alena přiznává, že si ho nevšimla. „Cítila jsem se trapně, jako bych udělala něco špatného. Přitom jsem jen chtěla víc másla do zásoby,“ říká. Když ale zahlédla jiného zákazníka, kterému na jiné pokladně prošel dvojnásobný počet, měla pocit, že pravidla nejsou férová. „Buď platí pro všechny, nebo pro nikoho,“ dodává.

Obchodníci mají své systémy plánování

Každý obchod má své způsoby, jak se na slevové akce připravuje, občas je ale zájem zákazníků zkrátka příliš vysoký a přesný počet zásob nelze přesně odhadnout.

Lidl

Například Lidl má jasné postupy, které se odvíjí třeba i podle běžného nákupního chování zákazníků v dané prodejně. „O naše akční nabídky je zpravidla velký zájem a může se tak stát, že dojde k rychlému vyprodání zboží. Akční nabídky se totiž plánují s velkým časovým předstihem a pro každou prodejnu existuje stanovený příděl daného výrobku,“ vysvětlila pro Kupi tisková mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková.

Plánování slevových akcí probíhá tak, aby měly jednotlivé pobočky obchodů nachystané zásoby co možná nejpřesněji. Obchod k tomu potřebuje spoustu informací o svých prodejnách i zákaznících. „Jedná se například o předchozí zkušenosti s prodejem daného produktu v dané oblasti, specifika daného regionu (demografické faktory, socioekonomické podmínky, preference zákazníků), velikost prodejny, návštěvnost aj. I v rámci stálé nabídky se však našim zákazníkům snažíme vždy poskytnout široký výběr zboží vysoké kvality za nejnižší možnou cenu na trhu,“ dodává Eliška Froschová Stehlíková.

Kaufland

Kaufland údajně vyvinul velmi přesný systém plánování, díky němuž může dobře odhadnout potřebné zásoby. Není tedy obvyklé, že by neměli zboží skladem. „Akci vždy plánujeme tak, aby množství vyšlo na celou dobu akce. V tomto ohledu máme velmi profesionální systémy, které nám umožňují plánovat relativně přesně. Naším cílem je přesné plánování odprodejů, aby nám zboží nezbývalo po akci,“ sdělila pro Kupi Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu.

Že by neměli dostatek zboží při slevových akcích, se Kauflandu spíše neděje. Nedostatek zboží nepociťujeme. Také se nám neděje to, že bychom vyprodali akční množství v prvním dni akce. Samozřejmě může existovat stav, kdy dodavatel zboží z nějakého důvodu nedodá (porucha kamionu, porucha linky), to se může při našich téměř 20 tisících položek v sortimentu někdy stát. Je to však velmi výjimečné a obvykle se to netýká akce nebo akčního množství. Naším cílem je, aby zákazník měl zboží dostupné v našich prodejnách po celou dobu trvání akce,“ dodává tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Pokud se na pokladně zákazníci setkají s rozdílným přístupem, jde podle řetězců o chybu konkrétního zaměstnance. Česká obchodní inspekce připomíná, že obchod při akci musí zajistit přiměřené množství zboží a jasně uvést případná omezení. Pokud tak neučiní, může se zákazník bránit. Spotřebitelská organizace dTest doplňuje, že limit na kusy je zcela legální – ale pouze pokud je uveden v letáku nebo přímo u zboží. Pokud se zákazník o omezení dozví až u pokladny, bez předchozí informace u regálu, obchod omezení neobhájí a měl by prodat vše za akční cenu.

Alena si z nákupu odnesla nepříjemný pocit i ponaučení. „Teď si cedulek všímám víc. Chápu, že chtějí, aby se dostalo na všechny. Ale obchody by měly pravidla hlídat důsledně – ne aby u jedné pokladny platila, a u druhé ne,“ říká. Její příběh ukazuje, že i zdánlivě malý detail u nákupu může rozhodnout, jestli se zákazník cítí spokojený, nebo podvedený.

Zdroje: příběh paní Aleny, ČOI, dTest, vyjádření řetězců pro Kupi.cz