Pokud uvažujete nad pořízením ojetého vozu, tak tenhle článek je přesně pro vás. Tedy pokud máte omezené finance kolem nějakých 150 000 až 300 000 Kč, což bývá rozpočet běžné české rodiny s průměrným příjmem. Připravili jsme pro vás seznam 10 prvků výbavy, které by vaše „staronové“ auto mělo mít.
Na úvod musí zaznít jedna věc. V tomto článku neřešíme motory, převodovky ani konstrukční řešení vozu. Zaměřujeme se čistě na prvky výbavy, tedy na to, jak se v autě budete cítit.
Když máte rozpočet třeba 500 000 Kč nebo více, většina prvků níže už bude samozřejmostí. Ale v kategorii do nějakých 300 000 Kč se výbava bazarových aut často výrazně liší. Z vlastní zkušenosti víme, že i starší auto může působit jako nové, pokud má pár vychytávek, které usnadňují život. Naopak bez nich vás bude každá jízda vracet o dekády zpět. A až ho budete chtít jednou prodat, vůz s lepší výbavou si najde kupce mnohem rychleji.
Je jasné, že sto řidičů, sto názorů, ale i tak jsme se v Kupi rozhodli udělat alespoň malou anketu. Na základě ní, ale také mnoha motoristických diskuzí a vlastních zkušeností pak níže najdete 10 finálních tipů.
I skutečně dobří šoféři někdy potřebují pomoc, aby se vmáčkli do malého parkovacího místa nebo aby bezpečně zacouvali do garáže. Zadní parkovací senzory jsou obrovskou pomocí a kamera ještě větší. U dražších ojetin se objevuje i 360° pohled z kamer, ale to už je spíš bonus.
Kabely z telefonu a 3,5mm jack do konektoru AUX už patří minulosti. Díky propojení s telefonem přes CarPlay (Apple) nebo Android Auto můžete bezpečně a pohodlně používat navigaci, poslouchat hudbu a vyřizovat hovory. Starší vozy to řeší alespoň přes Bluetooth, ale ideální je mít infotainment, který zrcadlí displej vašeho mobilu.
Zdánlivá maličkost, která ale šetří starosti i pokuty. V roce 2025 by tahle funkce měla být samozřejmostí u vámi kupované ojetiny, abyste nemuseli před každou jízdou otáčet knoflíkem a po každém zaparkování myslet na jeho vypnutí. Bonusem je rozsvícení světel při setmění nebo v tunelu.
Kdo jednou vyzkoušel tempomat, nechce bez něj jezdit. Na dlouhých trasách drží stálou rychlost a optimalizuje spotřebu. Adaptivní verze, která sama reguluje odstup od auta před vámi, je už vyšší liga – ale i obyčejný „cruise control“ stojí za to.
Zima, tma, ranní mráz… A vy si sednete do auta, které vás během pár minut příjemně zahřeje. Vyhřívané sedačky a volant jsou něco, co rozhodně oceníte. V opačném případě budete držet ledový volant a čekat, až začne foukat teplý vzduch ventilátor od motoru nebo až naskočí klimatizace.
Pokud máte malé děti, tohle je naprostý základ. Umožňuje rychlé a bezpečné uchycení dětské autosedačky bez složitého provlékání pásů. I když děti nemáte, vůz s Isofixem a Top Tetherem se bude lépe prodávat, protože rodiny s dětmi je často vyžadují.
„Fofrpáky“ už patří minulosti. Elektrické ovládání alespoň předních oken by mělo mít každé auto, jinak si budete při každém stahování okének připadat jako v devadesátkách. Naštěstí už má většina i bazarových aut okénka v elektrice vepředu i vzadu, pokud nemáte opravdu minimální rozpočet.
Nabíjet telefon přes 12V zásuvku (místo zapalovače) a redukci je už také hodně old-school. Moderní auta nabízejí alespoň jeden USB port typu A. Jen výjimečně v této cenové relaci narazíte na USB-C. Pokud narazíte na vůz s bezdrátovým nabíjením, tím lépe, ale to najdete spíš u novějších a dražších aut.
Bezpečnost na prvním místě. Starší auta mívají často jen několik airbagů vepředu, ale ideální je mít jich alespoň šest – přední, boční a hlavové, a to vepředu i vzadu. Zkontrolujte si to v technickém popisu vozu a také vizuálně při prohlídce vozu.
Asi od roku 2000 se to zdá jako samozřejmost, ale některé levnější ojetiny klimatizaci nemají. V létě je k nezaplacení, ale pomůže vám i v zimě, když potřebujete rychle vyhřát interiér. Pokud ji auto nemá, raději hledejte dál, i kdyby bylo o pár tisíc dražší.
Výbava je fajn, ale první podmínkou je samozřejmě dobrý technický stav. Motor, převodovka, zavěšení, kola i lak, to všechno by mělo být v pořádku, jinak vám je pěkná výbava k ničemu. Nechcete přece pořád jezdit do servisu a vyhazovat další peníze.
Jestliže se v autech nevyznáte (myslíme skutečně dobře), vezměte si s sebou kamaráda automechanika nebo si zaplaťte odbornou prohlídku. Dnes už jsou i v ČR běžné služby, kdy si objednáte technika, který pro vás vůz zkontroluje. Cena se pohybuje asi kolem 4 000 Kč a může vám ušetřit desítky tisíc za případné opravy.
Zdroje: Kupi.cz, respondenti Kupi, nabídky autobazarů, motoristická fóra