Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Obchody se mění k nepoznání: Dřevo, soláry a chytré technologie dobývají Česko. BILLA otevře nejmodernější prodejnu

BILLA

V Česku se mění tvář nakupování. Supermarkety už nestaví jen betonové krabice, ale prodejny s důrazem na úspory energií, ekologii a pohodlí. Velké řetězce ukazují, že cesta k moderním obchodům vede přes dřevo, solární panely a chytrá řešení.

Přečtěte si také

„Cítila jsem se poníženě. Myslela jsem, že mluví o mně.“ Tereza zapnula překladač a zjistila pravdu

BILLA staví dřevěný supermarket v Senohrabech

V Senohrabech u Prahy začala výstavba první celodřevěné prodejny BILLA v republice. Na místě poblíž hlavní dopravní tepny mezi Prahou a Benešovem vyroste stavba o rozloze téměř 2400 m², z toho samotná prodejna zabere 1425 m². Otevření se plánuje na druhé čtvrtletí roku 2026.

Budova bude stát na masivních CLT panelech a dřevěné fasádě Thermowood. Doplní ji fotovoltaická elektrárna s bateriovým úložištěm, retenční nádrž na dešťovou vodu či systém chlazení využívající zbytkové teplo. Okolí doplní zeleň, konkrétně přes 80 stromů a stovky keřů.

Generální ředitel BILLA ČR Marek Doležal k projektu uvedl: „Odpovědný přístup k podnikání je jedním z našich strategických cílů. Úspěch ekologicky šetrné prodejny ve Vracově nám ukázal, že cesta k udržitelnému rozvoji je správná – a právě na ni navazujeme v Senohrabech.“

Pozitivně projekt hodnotí i obec. Starostka Senohrab Helena Pechlátová připomíná, že dřevostavba lépe zapadne do okolí než původně plánovaná skleněná konstrukce.

BILLA

PENNY sází na soběstačnost

Na ekologii sází také PENNY. V Hrádku u Rokycan otevřel řetězec letos v červenci svou třetí dřevostavbu. Prodejna o rozloze 900 m² je prakticky energeticky soběstačná. Využívá fotovoltaiku, odpadní teplo z chladicích boxů i chytré senzory, které hlídají spotřebu energií.

„Hrádecká prodejna zvládne více než 70 % své spotřeby pokrýt z vlastních zdrojů. Takové detaily jako kontrola zavřených dveří u chladicích boxů mají ve výsledku velký vliv,“ vysvětluje Václav Šíma, vedoucí stavebního oddělení PENNY.

Řetězec postupně přidává podobné prodejny i v menších městech, aby rozšířil dostupnost šetrných technologií.

PENNY

Kaufland a solární energie

Kaufland zatím nestaví dřevěné supermarkety, ale výrazně investuje do obnovitelných zdrojů. V Modleticích u Prahy spustil letos v červnu rozsáhlou fotovoltaickou elektrárnu s výkonem přes 2 300 kWp. Panely pokrývají spotřebu celého distribučního centra.

Podle tiskové mluvčí Renaty Maierl chce Kaufland do roku 2030 snížit své emise CO₂ o 80 % oproti roku 2019. Jen v letošním roce plánuje uvést do provozu 12 fotovoltaických systémů na střechách svých prodejen i skladů.

JIP vsadil na kombinaci obchodu a gastronomie

Rodinná firma JIP jde zase jinou cestou. V Brně otevřela na ploše 6000 m² obchod spojený s restaurací a gastronomickým zázemím. Součástí je například výrobna těstovin a mozzarelly, pěstírna bylinek i steaková restaurace. Tento koncept cílí na zákazníky, kteří chtějí nejen nakoupit, ale i zažít kulinářskou atmosféru.

JIP

Dřevo, solární panely a chytré technologie se stávají standardem. Ať už jde o BILLA, PENNY, Kaufland nebo JIP, všichni velcí hráči reagují na tlak zákazníků i závazky vůči životnímu prostředí. Supermarkety už nejsou jen místem, kde lidé rychle nakoupí. Stávají se vizitkou přístupu k udržitelnosti a moderním technologiím.

Zdroje: Tiskové zprávy řetězců BILLA, PENNY, Kaufland, JIP