S nástupem nového školního roku se mění i nákupní zvyklosti rodičů. Stále více z nich volí supermarkety namísto tradičních papírnictví. Co je k tomu vede a jaké výhody to přináší? Pohodlí, slevy a široká nabídka hrají hlavní roli.
V posledních letech se supermarkety stávají stále důležitějším místem pro nákup školních pomůcek. Podle průzkumu společnosti BILLA více než třetina rodičů (37 %) pořizuje školní výbavu právě v supermarketech, což je jen o několik procent méně než v tradičních papírnictvích, kde nakupuje 41 % rodin. Tento trend ukazuje na změnu v nákupním chování, kdy rodiče upřednostňují pohodlí a možnost vyřešit vše na jednom místě. „Rodiče oceňují, že mohou školní potřeby zakoupit spolu s běžným nákupem potravin,“ říká Dana Bratánková z BILLA ČR.
Rozdíl se ukázal i mezi pohlavími. Zatímco ženy míří spíše do papírnictví, muži volí supermarkety. BILLA navíc hlásí, že už letošní červenec byl rekordní. Poptávka po školních potřebách vzrostla meziročně o téměř 60 procent.
Jednou z hlavních výhod nákupu školních potřeb v supermarketech jsou slevové akce. Podle dat Kupi mohou rodiče ušetřit stovky korun, pokud počkají na správný okamžik.
Například školní aktovka se dá pořídit od 1 144 Kč, což je výrazná úspora oproti běžným cenám, penál od 24,90, a sešit dokonce za 1,90. „U dražších položek, jako jsou aktovky, mohou rodiče díky letákovým akcím ušetřit i více než tisícovku,“ uvádí Monika Kopčilová, datová analytička Kupi.
Akce na školní potřeby vrcholí v druhé polovině srpna, což je ideální čas pro výhodné nákupy. Podle dat Kupi se průměrná výše slevy pohybuje kolem 30 %, u některých položek je to ale ještě víc. „Ceny navíc zůstávají podobné jako před rokem,“ potvrzuje Kopčilová. Kompletní výbava vyjde v srpnových akcích pod dva tisíce korun.
Hypermarkety Globus se během prázdnin mění na rozsáhlá papírnictví, kde zákazníci mohou najít široký sortiment školních pomůcek. Od ergonomických batohů po svačinové boxy – vše na jednom místě. „Zaznamenáváme zvýšený zájem o batohy, penály s moderními motivy a svačinové boxy,“ říká Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globusu. Kromě široké nabídky pomůcek nabízí Globus i oblíbenou balicí službu, která je k dispozici zdarma, s výjimkou placení za obaly. Řetězec navíc láká na moderní motivy a ekologické materiály, včetně produktů z plastu sesbíraného u oceánů.
Názory rodičů na nákup školních pomůcek v supermarketech jsou různorodé, jak jsme zjistili při našem redakčním průzkumu v centru Brna.
Z dat vyplývá, že ideální strategií je kombinace. Velké položky se vyplatí hlídat v letácích a nakoupit v srpnu. Drobnosti lze pořídit klidně při běžném nákupu potravin. Papírnictví pak zůstává místem, kam se vyplatí vyrazit, když jde o specifické motivy nebo kvalitní značky.
Rodiče tak stojí před klasickým dilematem. Volba mezi pohodlím, cenou a výběrem. Jisté je jen jedno: školní rok vždy přijde rychleji, než čekáme.
Zdroje: Průzkum společnosti BILLA, data Kupi.cz, tisková zpráva Globusu