Ještě nikdo nevymyslel efektivnější způsob, jak se učit, než v lavici s učebnicí a sešitem nebo tabletem, nicméně pro těla dětí to není vůbec zdravé. Zvláště po aktivně strávených prázdninách to pro ně může být šok. Jak minimalizovat riziko bolestí zad a co by školáčci (ne)měli dělat?
Pokud mají děti rozumné rodiče a pohyb je součástí jejich výchovy, tak o prázdninách lítají venku s ostatními kamarády, jezdí na výlety, zkrátka žijí aktivně. Pomyslného 1. září pak pro jejich tělíčka přijde šok.
V českých školách mají děti podle osnov obvykle 2 hodiny tělesné výchovy týdně, což v praxi znamená asi 90 minut pohybu. To je výrazně méně, než doporučuje Světová zdravotnická organizace (WHO), která radí dopřát dětem alespoň 60 minut pohybu denně.
Například v Maďarsku se děti hýbou ve škole daleko víc, mají pět hodin tělocviku týdně. U nás se o zvýšení hodin tělesné výchovy a o jejím zatraktivnění sice opakovaně mluvilo i ve vládě, ale zatím zůstalo jen u slov. A děti se často nemůžou proběhnout ani o přestávkách, protože „běhat po chodbách“ se přece ve škole nesmí.
„Hlavně na prvním stupni se děti vždy o přestávkách potřebují trochu vyblbnout, být v pohybu, aby se zvládly soustředit na další výuku, platí to ale i pro starší děti. Proto je skvělé, když je ve třídě k dispozici prostor s kobercem, na kterém je možné se protáhnout, lehnout si, pohrát, zacvičit,“ říká fyzioterapeutka Iva Bílková z FYZIOkliniky.
Dlouhé sezení na tvrdé židli je pro dětská záda katastrofa. Děti se začnou kroutit, hrbit a přetěžují si páteř. Řešením může být sezení na gymnastickém míči.
„Výborné by bylo, kdyby děti mohly sedět na velkém míči, tzv. gymballu, kroužit lehce pánví, občas si během vyučovací hodiny zahopsat a protáhnout svaly podél páteře. Zlepšily by si tím soustředění a ulehčily zádům,“ vysvětluje Bílková.
Učitelé by se proto neměli zlobit, když si dítě přinese vlastní pomůcku na sezení, samozřejmě za předpokladu, že na míči nebude skákat a výuka nebude ničím rušena. Stejně tak není na škodu, když si dítě během hodiny na chvilku stoupne a protáhne se. I krátká změna polohy může zádům výrazně ulevit. Nebo dítě může sedět na balanční podložce.
„Existují menší labilní podsedáky napuštěné vzduchem, které se dají položit na tvrdou židli a které dětem dávají pocit mírného dynamického cvičení i během sezení,“ radí Bílková.
Pokud se dítě ve škole málo hýbe, je důležité, aby si to vynahradilo ve volném čase. Ideálně by mělo dělat takový sport, který pomáhá vyrovnat jednostrannou zátěž ze sezení. Některé sporty totiž zádům prospívají víc než jiné.
„Rodičům vždy říkám, že nezáleží na tom, jak se dítě hýbe, ale hlavně že se hýbe. Nedostatek pohybové aktivity má totiž horší následky než nevhodné typy sportů,“ vysvětluje Bílková.
Jedním z častých zdrojů bolesti zad u dětí je i nevhodná školní taška. U prvňáčků a mladších školáků je ideální volbou pevná aktovka, která dobře drží tvar a je ergonomicky tvarovaná pro malá záda. Až ve vyšších ročnících je možné přejít na kvalitní školní batoh s polstrovanými zády, hrudním a bederním pásem.
„Aktovka by měla vážit co nejméně, maximálně do 1200 gramů. Měla by být ergonomicky polstrovaná na zádech a se širšími ramenními pásy, které lépe roznášejí váhu na celá ramena a záda žáka. Na dítěti je pak třeba aktovku nastavit tak, aby horní hrana aktovky dosahovala výšky jeho ramen,“ apeluje Iva Bílková z FYZIOkliniky.
Důležité je hlídat také hmotnost celé tašky. Podle doporučení by dítě nemělo nosit více než 20 % své tělesné hmotnosti. Bohužel v praxi děti často nosí zbytečně těžké batohy, protože si nedokážou předem připravit jen to, co skutečně potřebují.
Dobré je, že se stále více prosazují tablety, protože jeden lehký přístroj nahradí stovky učebnic i sešitů.
Pro zdraví svých dětí můžou udělat nejvíc právě jejich rodiče. Tady jsou naše další tipy, jak na to.
Zdroje: Kupi.cz, Tisková zpráva FYZIOklinika, WHO, ČT24