Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Elektrokola a jejich nebezpečí: Nezodpovědnost, alkohol a nelegální tuning mohou způsobit tragédii

alexgo.photography / Shutterstock.com

Ovládat elektrokolo se jeví jako naprosto triviální činnost – minimálně pro ty, kteří běžně jezdí na obyčejném kole. Zase tak jednoduché to ale nebude, vzhledem k tomu, že počet dopravních nehod, které mají na svědomí právě jezdci na elektrokolech, stoupá. Ve zprávách se ale často dočtete i o dalších nepříjemnostech, ve kterých hrála elektrokola hlavní roli. Je chyba v „nebezpečných“ dopravních prostředcích, nebo jsou na vině spíš jezdci?

Přečtěte si také

Vinobraní 2025: Znojmo, Pálava i Hustopeče. Velký přehled slavností vína, kam stojí za to vyrazit

Nekompromisní řeč čísel

Elektrokola jsou na vzestupu – využívají je starší cyklisté, kteří už nemají tolik sil na zdolávání náročných tras, i ti, kteří se potřebují někam rychle a s menší námahou dostat v městském provozu. Jsou snadno dostupná – kdo si takový dopravní prostředek nechce přímo koupit, bez problémů si jej zapůjčí, třeba v rámci nějakého víkendového pobytu. Sedí na nich tedy i ti, kteří nejsou v jízdě na kole úplně zběhlí – sdílená elektrokola ve městech si může „osedlat“ prakticky každý. Elektrokol na komunikacích je tedy víc a víc. Co to obnáší?

Statistiky Policie České republiky, které shrnuje v tiskové zprávě Veronika Hodačová z odboru prevence Policejního prezidia ČR, hovoří jasně. V roce 2024 došlo ke 24 smrtelným dopravním nehodám, které byly zaviněny cyklisty. Z toho v 8 případech figurovali jezdci na elektrokolech. Celkem bylo evidováno 4 315 dopravních nehod na kolech, z toho 641 připadá na elektrokola. V porovnání s rokem 2023 je to o 200 nehod více. Tato data jsou minimálně znepokojující, logicky se tak začneme zamýšlet nad tím, zda jsou elektrokola vůbec bezpečná.

Je to chyba jezdců?

Jednoznačná odpověď na to není. Podle Richarda Gasperottiho, profesionálního cyklisty a ambasadora značky Bosch eBike Systems, tkví problém hlavně v tom, že lidé náročnost jízdy na elektrokole obecně podceňují. „Elektrokolo umí vyvinout díky přípomoci značnou rychlost, a navíc je těžší než běžné kolo, takže bezpečná jízda na něm vyžaduje určitý trénink a soustředění. Lidi bez zkušeností by si měli kolo nejdříve dobře vyzkoušet, než se s ním pustí do městského provozu nebo těžších terénů,“ říká.

Podle statistik Policie ČR má téměř 30 % zaviněných nehod cyklistů na elektrokolech souvislost s alkoholem. Dalším častým nešvarem, který může končit fatálně, je absence přilby. Ta by měla být samozřejmostí i na běžném kole, natož na elektrokole.

Monica Lorenzo / Shutterstock.com

(Ne)bezpečné elektrokolo

Pomineme-li podceňování situace jezdcem, klíčové jsou v otázce bezpečnosti i vlastnosti samotného kola. Při koupi elektrokola se zaměřte především na akumulátor. Má-li označení CE, pak si můžete být jisti, že splňuje požadavky EU. Použitý akumulátor je lepší prověřit dle sériového čísla, abyste měli jistotu, že již nebyl servisován. Umožňuje to na svých stránkách třeba Bosch eBike Systems.

To je celkem zásadní. Případy z posledních let totiž ukázaly, že požárů, které vznikly vzplanutím baterií elektrických zařízení elektrokoloběžek a elektrokol, rozhodně není málo, o čemž informuje na svých stránkách Policie ČR. Ta také připomíná, že by baterie měla být během nabíjení vždy pod dozorem.

Kromě kvalitního akumulátoru lze bezpečnost posílit i moderními vychytávkami. Řeč je o systému ABS – u elektrokol s touto technologií v případě nenadálého brzdění nedojde k zablokování kol a smyku. Systém současně hlídá, aby se při náhlém zabrzdění předního kola rozložila brzdná síla i na to zadní, a tím zabrání tomu, že jezdec přeletí přes řídítka.

To je přínosné, na rozdíl od častého nešvaru dnešní doby známého jako nelegální tuning. Ze zákona by u elektrických kol měl motor pomáhat cyklistům jen do rychlosti 25 kilometrů v hodině a výrobci takto kola upravují. Nelegálním čipováním se tato ochrana odstraňuje a z elektrokola se tak stává spíše motorka, se kterou lze dosahovat výrazně vyšších rychlostí. Že tato „legrace“ může končit tragicky, to asi není třeba připomínat.

A co z toho plyne? Jakmile jde o výběr elektrokola, zajímejte se, ptejte se, ověřujte. Kupujte je přímo od renomovaných prodejců – dejte přednost osvědčené kvalitní značce před levnějším elektrokolem neznámého původu. A jezděte tak jako v jiných dopravních prostředcích, to znamená podle pravidel. Jen tak půjdete bezpečnosti naproti.

Zdroje: Bosch eBike Systems, Policie ČR