Když se v Česku řekne dálnice, asi každému hned naskočí 370 km dlouhá „Dé jednička“, která propojuje Prahu s Brnem. Ale věděli jste, že v ČR máme přes 1 500 km dálnic? A přibudou další. Ministerstvo dopravy nyní odhalilo mapu, kde všude by měly vést nové dálnice po roce 2050. Podívejte se.
Letos v půlce dubna schválila centrální komise Ministerstva dopravy studii s názvem „Možnosti a příležitosti rozvoje dálniční sítě po roce 2050“. Tento dokument obsahuje plány (mapu) na výstavbu nových dálnic, které by měly vzniknout v blízké budoucnosti. Podívejte se na mapu níže.
„Celková délka hlavních koridorů určených k dalšímu sledování činí přibližně 540 km s odhadovanými náklady 320 miliard Kč. Tyto projekty jsou navrženy tak, aby nejen zlepšily dopravní dostupnost, ale také přispěly k ekonomickému rozvoji regionů,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Mezi nejatraktivnější novinky po roce 2050 patří vnější okruh Prahy, který by ulevil vnitřnímu okruhu metropole. Minimalizovaly by se kolony, například od sjezdu z D11 do Štěrbohol. Zajímavé je taky propojení po ose Plzeň – Písek – Jihlava, které v přímém směru dosud neexistuje a vyžaduje dlouhou zajížďku na sever. Také do Olomouce už by se z Čech nemuselo jezdit přes Brno, ale odklonem rovnou.
Jedná se o vizi, která se v průběhu let ještě může měnit. Ovšem řada současných prací už počítá právě s tímto plánem.
„Studii je třeba chápat jako návrh pokračování stanoveného a nyní dokončovaného cílového stavu soustavy dálniční sítě a sítě silnic I. třídy. Tento teoretický návrh, pokud v navazujících pracích prokáže svoji územní, technickou a ekonomickou projednatelnost a realizovatelnost, přispěje k výraznému zvýšení kvality dopravy,“ píše v tiskové zprávě Ministerstvo dopravy.
„Bavíme se o tom, že začneme v tom území hledat tu nejvýhodnější trasu. Byl bych nerad, kdyby si někdo zoomoval trasu a říkal, že je třeba kilometr od obce, a proto je nepřípustná,“ vysvětlil ministr Kupka.
Ředitelství silnic a dálnic, potažmo stavební firmy, letos hospodaří s rekordním rozpočtem přes 80 miliard korun.
Ke konci dubna 2025 měří dálniční síť v ČR 1 502,4 km. Podle webu ŘSD se nyní pracuje na 40 projektech s celkovou délkou trasy 193,8 km. Dalších 15 projektů v délce 80,3 km je ve fázi soutěže. Kromě toho inženýři připravují dalších 67 projektů, jejichž celková délka činí 365,4 km.
ŘSD už na začátku roku avizovalo, že v roce 2025 chce otevřít 74,1 kilometru nových dálnic a 25,2 km silnic první třídy. Hotová by měla být dálnice D1 a výrazně se rozšíří severní propojení Čech a Moravy po dálnici D35. Dokončena bude mj. také dálnice D6 ve Středočeském kraji (Hořovičky a Hořesedly) a křižovatka „Kosmonosy“ na D10 u Mladé Boleslavi.
Dálnicemi to nekončí. Ministerstvo dopravy ČR plánuje zahájit výstavbu vysokorychlostních tratí, které propojí hlavní města a regiony s evropskou dopravní sítí. Mezi nejdůležitější patří tratě Praha – Brno – Ostrava – Katowice, Brno – Břeclav – Vídeň/Bratislava nebo trať Praha – Ústí nad Labem – Drážďany.
„Celková délka plánovaných tratí je 767 km, z toho 484 km je již ve fázi projektu. Stavba první části trati z Brna do Přerova začne letos. Tyto vysokorychlostní tratě budou klíčové pro zajištění rychlé a efektivní dopravy mezi městy i sousedními zeměmi, což přispěje k ekonomickému růstu a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky na evropském trhu,“ dodal ministr Kupka.
Co říkáte vizi dálnic v ČR a vysokorychlostních vlakových tratí? Napište nám svůj názor do diskuze.
Zdroje: Kupi.cz, Ministerstvo dopravy ČR, ČTK, Portál řidiče