Pečivo patří mezi nejčastější položky v nákupním košíku Čechů. Každý den si ho kupuje čtvrtina z nás, nejčastěji v supermarketech. A i když jeho cena zůstává stabilní, Češi s ním stále často plýtvají. Průzkum STEM/MARK odhalil, jak s pečivem skutečně zacházíme.
Bez čerstvého rohlíku nebo krajíce chleba si den neumí představit každý čtvrtý Čech. Průzkum agentury STEM/MARK pro společnost Too Good To Go ukázal, že:
Pečivo je tedy pro většinu domácností každodenní nutnost. I když si mnozí plánují nákupy dopředu, u pečiva platí, že čerstvost vítězí nad vším ostatním. „Na pečivo si zajdu klidně ráno cestou do práce a i večer, když jdu domů, mám ráda, když je ještě teplé a voní po troubě,“ popisuje jedna z naší redakcí oslovených respondentek.
Z dat Českého statistického úřadu vyplývá, že ceny základních druhů pečiva zůstávají v posledních měsících relativně stabilní. Kilogram bílého pšeničného pečiva se letos v září prodával v průměru za 70,23 Kč, tedy o necelé čtyři desetiny procenta méně než před rokem. Konzumní kmínový chléb naopak mírně zdražil z 39,56 Kč na 40,03 Kč, což odpovídá meziročnímu růstu o 1,19 %.
Zatímco bílé pečivo si drží cenu i popularitu, tradiční chléb zůstává jistotou především u starší generace. Mladší zákazníci častěji sahají po křehčích, menších formátech – bulkách, houskách nebo croissantech. „Na snídani chléb skoro nejíme, spíš něco lehčího, co se hodí k jogurtu nebo sýrům,“ říká pro Kupi Jan H., kterého redakce zastihla v pražském supermarketu v sekci u pečiva.
Podle průzkumu STEM/MARK pečivo nejčastěji nakupujeme v supermarketech – tuto možnost preferuje celkem 67 procent dotázaných. Dalších 19 procent dává přednost menším potravinám v místě bydliště. Řemeslné pekárny navštěvuje sedm procent lidí a pekárenské řetězce šest procent.
Zajímavostí je, že téměř třetina respondentů (27 %) někdy nakupuje pečivo i online – a šest procent dokonce pravidelně. Internetové objednávky tak začínají měnit i zvyky u potraviny, kterou jsme si dříve nedokázali představit bez vůně čerstvě upečené kůrky.
Na kvalitu a čerstvost pečiva sází také obchodní řetězec Tesco, který si své produkty peče přímo ve vlastních pekárnách, nikoli jen rozpéká. V rámci říjnové kampaně „Chuť rozhoduje“ představuje sortiment čerstvého pečiva – od tradičních chlebů a koláčů až po světové speciality.
„Čerstvé, kvalitní a do křupava upečené pečivo zákazníci Tesco milují. Naše chleby, koláče, vánočky nebo rohlíky jsou pro statisíce lidí denně důvod, proč si vybrat právě naše prodejny,“ uvedla marketingová ředitelka Zuzana Grinčová.
V současnosti funguje 45 pekáren přímo v prodejnách Tesco, kde se denně peče přibližně 40 vlastních produktů z kvalitních surovin od prověřených dodavatelů. Řetězec tak podporuje české pekařství a klade důraz na spojení tradice a inovace – například v prémiové řadě Tesco Finest, která využívá pomalé zrání a řemeslné zpracování.
Jaké je to stát se na jeden den pekařem, si vyzkoušela i naše kolegyně z Kupi a její zkušenost si můžete přečíst v tomto článku:
Většina Čechů za pečivo měsíčně utratí od 500 do 1 000 korun, ukázal průzkum. Tuto částku uvedlo 43 procent respondentů. Dalších 28 procent za pečivo vydá méně než 500 Kč a 16 procent se pohybuje mezi 1 000 a 1 500 Kč. Více než 1 500 Kč utrácí pouze šest procent lidí. I když jde o každodenní položku, ceny pečiva se v posledním roce drží bez výrazných skoků.
„Po období vysoké inflace je patrné určité zklidnění. Ceny pečiva nyní kopírují stabilní vývoj cen vstupů, jako jsou mouka či energie,“ vysvětluje analytik potravinářského trhu ČSÚ.
Tady Češi stále chybují. 64 procent lidí uchovává pečivo v plastových sáčcích, které podle společnosti Too Good To Go zadržují vlhkost a způsobují rychlejší plesnivění. Do chlebníku ho ukládá devět procent dotázaných, do mrazáku osm procent, v látkovém sáčku nebo utěrce ho uchovává sedm procent a v papírovém sáčku šest procent lidí. Pečivo se tak kvůli špatnému skladování často kazí dřív, než ho stihneme sníst. I proto patří mezi potraviny, jimiž Češi plýtvají nejvíce. Většina se ale podle průzkumu snaží zbytky spotřebovat – třeba na topinky, strouhanku nebo žemlovku.
Pečivo je pro Čechy víc než jen potravina – je součástí každodenní rutiny i tradice. Přestože ceny zůstávají stabilní, mění se zvyklosti nákupů i přístup ke skladování. Výzvou do budoucna bude nejen méně plýtvat, ale také učit se vybírat kvalitnější produkty, které vydrží déle než jeden den.
Zdroj: Český statistický úřad, STEM/MARK pro Too Good To Go, Kupi.cz