Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Chtěla jsem koupit bundu a u pokladny v ní našli další zboží. Advokát radí, jak se zachovat a vyhnout se problémům

Forewer / Shutterstock.com

Pokladní zvedla bundu a podívala se do rukávu. Najednou vytáhla černé legíny. „Patří vám tohle?“ zeptala se. Zákaznice znejistěla. „Já opravdu nevím, jak se tam dostaly,“ odpověděla. V obchodě se rozhostilo ticho a lidé začali přihlížet.

Přečtěte si také

Aperol Spritz na lžičku: Dezert, který vám zamotá hlavu a připomene chuť léta

Faux pas u pokladny

Martina (42) žije s rodinou v menším městě. Do obchodu přišla, aby si koupila zimní bundu. Vybrala si větší velikost, chtěla, aby byla pohodlná. V ruce nesla ještě legíny, ale nakonec je nechtěla kupovat.

Při placení ale nastalo překvapení. Pokladní si všimla, že v rukávu bundy jsou složené legíny, a vytáhla je. „Byla jsem v šoku. Okamžitě jsem cítila, že to vypadá, jako bych je chtěla ukrást. Tvrdila jsem, že nevím, jak se tam dostaly, ale bylo mi jasné, že mi nikdo nevěří.“

Prodavačka zavolala vedoucí. Situace byla trapná a nepříjemná. „Stála jsem tam mezi lidmi, kteří se otáčeli a koukali. Byla to ostuda, na kterou nezapomenu.

Martina si z této zkušenosti vzala ponaučení: „Dnes si vždycky pečlivě kontroluju košík, bundy i tašky. Nechci už nikdy zažít, aby si někdo myslel, že jsem zloděj.“

Odborný komentář

Mgr. Jan Doležal, advokát s 20letou praxí, pro Kupi

Jak často se stávají podobné situace? „Velmi často. Obchody denně řeší drobné krádeže i nedorozumění. Někdy zákazník schová zboží omylem, jindy z nepozornosti. Ale personál musí každou takovou situaci prověřit.“

Je možné, že se zboží ocitne v bundě nebo kočárku omylem? „Ano, může se to stát. Zboží sklouzne mezi věci nebo se při zkoušení odloží jinam. Problém je, že z pohledu práva i obchodu jde o nezaplacené zboží a odpovědnost nese zákazník.“

Co je v takovém případě legální? „Obchod má právo požádat o vysvětlení a v případě podezření zavolat policii. Zákazník má právo na slušné zacházení, ale nemůže se vymlouvat na nevědomost. Pokud se něco najde v bundě nebo tašce, odpovídá ten, kdo zboží u sebe má.“

Jak by měl zákazník reagovat? „V první řadě klidně. Vyplatí se omluvit, vysvětlit situaci a nabídnout úhradu. Agresivní chování nebo zapírání může vše jen zhoršit.“

Jak podobným problémům předejít? „Doporučuji kontrolovat si košík, kapsy i kočárky před odchodem k pokladně. Zvlášť rodiče s dětmi by měli dávat pozor, aby dítě něco nevzalo nebo nesnědlo. Je to maličkost, ale ušetří spoustu starostí.“

Redakce se zeptala i několika náhodných nakupujících, jestli se jim někdy stalo něco podobného. A překvapivě hned tři z nich přikývli.

  • „Já jednou zapomněla zaplatit balík vody pod vozíkem na tom výklopném držáku. Naštěstí to pokladní hned poznala a doplatila jsem,“ svěřila se paní Jana.
  • „Syn chtěl v obchodě rozbalit čokoládu a mně pak zůstala v kapse. Když jsem ji u pokladny pak vytáhl z kapsy a chtěl ji zaplatit, prodavačka se na mě dívala podezíravě, až mi bylo trapně. Všechno dopadlo v klidu,“ vzpomíná Petr.
  • „V kabince jsem si zkoušela několik kousků oblečení a nechala jsem si tričko pod bundou, omylem jsem se prostě nepřevlékla, protože jsem spěchala. Při placení jsem si to uvědomila a sama jsem se přiznala, upřímně to vyznělo dost trapně, ale nakonec to vyřešila prodavačka tak, že jsem ho prostě dokoupila a jen mi z něj sundala bezpečnostní prvek s cedulkou,“ vypráví studenka Lucie.

Praktické rady pro čtenáře

Co dělat, aby se vám nezaplacené zboží v obchodě nestalo problémem:

  1. Před odchodem k pokladně si zkontrolujte košík, tašky i kapsy bundy.
  2. Pokud zboží vezmete do zkušební kabinky, vraťte ho zpět na ramínko nebo pokladní.
  3. Nenechávejte menší věci volně mezi oblečením, snadno se přehlédnou.
  4. Pokud nakupujete s dětmi, sledujte, co mají v rukou nebo kočárku.
  5. Pokud k problému dojde, jednejte klidně, omluvte se a nabídněte úhradu.

Martina dnes říká, že tato zkušenost změnila její přístup k nakupování. „Nikdy by mě nenapadlo, že něco takového zažiju. Byla to ostuda, ale i lekce. Teď raději všechno dvakrát kontroluju a radím to i ostatním. Je lepší ztratit pár vteřin než řešit takový problém.“

Zdroje: Mgr. Jan Doležal (advokát), Kupi.cz, respondenti