Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Supermarket překvapil zákazníky: Prodává čokoládové Mikuláše už v srpnu

Pradeep Thomas Thundiyil / Shutterstock.com

V polovině srpna objevili návštěvníci jednoho německého supermarketu první čokoládové Mikuláše, dominové kostky a perníky. Zatímco venku panují tropické teploty, uvnitř už regály svítí vánoční motivy. Obdobně se české obchody letos nebojí předsvátečních kolekcí mimo sezónu.

Přečtěte si také

Zákazníci si stěžovali, Alza couvla. Balíky nově uloží maximálně do 140 cm

Vánoce v srpnu – bizarní, nebo logické?

V pobočce řetězce Norma v Premnitzu, Braniborsko, začal prodej vánočního zboží přesně 134 dní před Štědrým večerem. Jak informoval německý deník Bild, mezi letním ovocem a zmrzlinami se objevily čokoládoví Mikulášové, balíčky perníků i Dominosteine, což jsou tradiční německé vánoční cukrovinky. Návštěvníci reagovali smíšeně – někteří s úsměvem nad předstihem, jiní nechápavě kroutili hlavou.

Podle Nilse Busche-Petersena, hlavního ředitele Svazu obchodu Berlín-Braniborsko, nejde o žádnou revoluci. „Mnoho lidí si kupuje vánoční zboží už teď,“ vysvětluje. Poukazuje také na zkušenosti z Belgie, kde se adventní sortiment prodává po celý rok. Přesto zatím nejde o plošný trend – ostatní velké řetězce jako Edeka, Rewe, Kaufland či Hit vánoční zboží v srpnu nenabízely.

Lidé reagují různě

Zkušenosti z minulých let ukazují, že část nakupujících skutečně hledá vánoční produkty už v létě. Někdo plánuje dovolenou a chce mít sladkosti „po ruce“, jiní sbírají tematické figurky nebo se chtějí zásobit pro vlastní potěšení. Co na to respondenti?

Když bych viděla čokoládového Mikuláše v srpnu, musela bych se smát. Je to zvláštní, ale zároveň by mě to nutilo přemýšlet, že vánoční sladkosti se dají jíst kdykoli,“ popisuje Jana, učitelka z Brna.

Je to trochu přehnané. Na Vánoce je času dost, proč je mít už teď? Ale chápu, že pro obchod je to byznys,“ dodává Petra, majitelka malé cukrárny.

Ostatní námi oslovení zákazníci v brněnského obchodního centra se vždy jen zasmáli a jejich odpovědi byly podobné: Je to zvláštní, ale nediví se už ničemu.

Kupi

Čeští obchodníci se nebojí sezón mimo sezónu

Podobně zaskočily zákazníky české řetězce. V Action řetězci v srpnu narazila redaktorka na kompletní halloweenské regálydekoracemi, dýněmi a tematickými doplňky. Zatímco venku panovalo léto, u pokladen šlo vidět, že pár zákazníků přece jen něco z halloweenského regálu ulovilo do košíku.

Ve Zlíně zase KiK nabízí velké slevy na velikonoční dekorace. Regály byly plné barevných vajíček, zaječích figurek a ozdob pro domácnost. „Je to trochu zvláštní, když kolem sebe vidíte letní trička a zároveň pastelově malovaná vejce,“ komentovala redaktorka přímo na místě. Přesto zákazníci často nakupovali i toto zboží.

Trend nebo marketingová strategie?

Podle obchodních analytiků jde spíše o kombinaci obojího. Poptávka je menší, ale prodejci se snaží reagovat na segmenty zákazníků, kteří rádi plánují dopředu. Vánoční nebo velikonoční sortiment mimo sezónu má především „upoutat pozornost“ a stimulovat impulzivní nákup.

Zda se fenomén „Vánoc v létě“ rozšíří do dalších německých měst, ukážou až následující týdny.

Zdroje: Bild, RTL, Kupi.cz