Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

„Pokladní mi pěkně naložila, když komentovala můj nákup, že neumím vařit,“ cítila se poníženě zákaznice

RossHelen / Shutterstock.com

Krátký nákup, dvě hotové krabičky, jogurt, víno. Ale místo poklidného odchodového úsměvu přišla věta, která zasáhla jako šíp. Podnět naší čtenářky otevřel téma, které rezonuje: Je komentář u pokladny neškodný vtípek, nebo nepatřičný zásah do soukromí zákazníků?

Přečtěte si také

Žhavá novinka od značky Míša se objevila v Kauflandu. Chutná božsky a je i zdravá

Když komentář u pokladny zabolí víc než cena za nákup

Do redakce Kupi.cz nám napsala čtenářka Jana z Ostravy. Její příběh se odehrál v běžný pracovní den, kdy si po dlouhé směně chtěla jen rychle něco koupit k večeři. Místo klidného odchodu z obchodu ale přišla poznámka, která ji zaskočila a hluboce zasáhla.

Jednoduchý nákup. A přesto pocit viny

„Byla jsem vyčerpaná. V práci jsem zaskakovala za kolegyni, celý den na nohou, bez pauzy, bez oběda. Domů to mám skoro hodinu. Už cestou jsem přemýšlela, co rychlého si koupím, abych nemusela ještě vařit,“ popisuje Jana (34), zdravotní sestra. V obchodě sáhla po dvou hotových jídlech – jedno s těstovinami, druhé s rýží. K tomu bílý jogurt a lahev vína. „Měla jsem chuť si večer jen sednout, najíst se a vypnout. Nic víc. Už při čekání ve frontě jsem cítila, jak se mi klíží oči.“

A pak přišla ta věta. „Další hotovky. To ta dnešní mládež vůbec neumí vařit,“ pronesla pokladní nahlas, aniž by se na Janu podívala. Zato se významně zadívala na pána za ní.

„Byla jsem jako opařená. Jako bych se měla stydět!“

„V tu chvíli jsem ztuhla. Nevěděla jsem, co říct. Bylo to, jako by mi někdo vpálil, že jsem špatná. Líná. Nedostatečná. A to jen proto, že jsem si koupila něco hotového.“

Jana zaplatila, poděkovala a odešla. Až venku se jí začaly třást ruce. „Cítila jsem se malá. Jako bych selhala. A přitom jsem jen chtěla přežít den, který byl už tak těžký.“

Doma položila tašku na stůl a rozplakala se. Ne kvůli jídlu, ale kvůli tomu, že i tak obyčejná věc jako nákup se může stát místem, kde vás někdo soudí, aniž by znal váš příběh.

Redakční pohled: Kde končí vtípek a začíná necitlivost?

Jako redaktorka Kupi.cz jsem si při čtení Janina příběhu uvědomila, jak často se podobné situace dějí. Sama jsem zažila poznámky u pokladny – někdy s úsměvem, jindy s podtónem, který bodne. A přestože mohou být míněné „jen tak“, někdy se trefí do místa, které už je unavené, zraněné, přetížené.

bodnar.photo / Shutterstock.com

Odborný pohled: Emoce, stereotypy i profesní únava

Zeptali jsme se odborníků, co se za podobnými situacemi může skrývat a jak je vnímat.

  • Mgr. Ilona Kocmanová, specialistka na pracovní komunikaci: „Pokladní jsou často pod tlakem – fyzickým i emočním. Pokud nemají dostatek podpory, mohou své napětí nevědomě přenášet na zákazníky. Komentář k nákupu ale není v rámci profesního chování přípustný. Může být ponižující.“
  • RNDr. Kateřina Vavrušová, socioložka: „Poznámky typu ‚mládež neumí vařit‘ vycházejí z hluboce zakořeněných stereotypů. Zákazník se v tu chvíli mění v karikaturu – mladý = líný. To je velmi nefér a zraňující.“
  • Mgr. Martin Kubečka, psycholog: „Pokud máte pocit, že vám byla narušena důstojnost, je v pořádku se ozvat. Klidně, slušně, ale jasně. Například: ‚Prosím, nekomentujte můj nákup.‘ Je to způsob, jak si chránit své hranice.“

Respondenti

  • Tereza (29, Praha): „Kupovala jsem mraženou pizzu a čipsy. Pokladní řekla: ‚To bude zdravá večeře.‘ Měla jsem chuť to nechat a odejít.“
  • Lukáš (41, Brno): „Bral jsem vložky pro ženu. Pokladní se zasmála a řekla: ‚Tatínek za odměnu.‘ Jako bych byl rarita.“
  • Veronika (47, Plzeň): „Koupila jsem dvě litrovky vína. Paní za kasou poznamenala: ‚Tak to bude veselo.‘ Přitom to bylo na oslavu dcery.“
Kristyna Henkeova / Shutterstock.com

Jak reagovat, když vás pokladní komentuje?

  • Zhluboka se nadechněte a zhodnoťte situaci – Ne každá poznámka je zlá, ale i tak máte právo na slušnost.
  • Mluvte klidně a věcně – Například: „Prosím, nekomentujte to.“ Získáte zpět kontrolu nad situací.
  • Nenechte si podsouvat identitu – Nákup není vizitka vašeho charakteru ani důkaz o vašich schopnostech.
  • Pokud je komentář hrubý, nahlaste ho – Obchody mají systémy zpětné vazby a možnost řešení.
  • Neviníte se zpětně – Vaše únava, rozhodnutí i potřeby jsou platné. Nepotřebujete se obhajovat.

Respekt by měl být samozřejmostí – i v supermarketu

Příběh Jany ukazuje, že i běžná situace, jako je nákup, může být citlivým momentem. Každý z nás si nese svůj den, svou únavu, své důvody. A zaslouží si respekt – bez předsudků, bez posměšků, bez komentářů. Až příště ucítíte, že vás poznámka u pokladny zraňuje, vzpomeňte si: Nejste přecitlivělí. Jen víte, že slušnost a lidskost patří i do fronty mezi regály.

Zdroj: Vlastní dotazování čtenářů Kupi.cz, citace odborníků pro Kupi.cz