Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

„Jednou jsem kvůli balíčku objela půl Prahy.“ Češi milují boxy, ale když dojdou, začíná peklo

Photo Nature Travel / Shutterstock.com

Výdejní boxy používá devět z deseti Čechů a pro většinu jsou první volbou při objednávání zboží, ukázal průzkum ResponseNow. Jenže rostoucí obliba přináší i problémy. Přes polovina zákazníků naráží na plné schránky a musí hledat náhradní řešení. Průzkum odhalil, jak moc jsme závislí na těchto plechových pomocnících.

Přečtěte si také

Scéna z pražského supermarketu rozvířila emoce. Muž odnesl všech pět zlevněných tašek, ostatní zůstali bez šance

Plechoví kurýři ovládli města

Ještě před několika lety byly výdejní boxy novinkou. Dnes? Téměř každý Čech je používá. Aktuální průzkum společnosti ResponseNow mezi tisícovkou respondentů přinesl překvapivá čísla. Ve velkých městech využívá doručovací boxy až 90 % lidí mezi 18 a 40 lety. Pro 65 % z nich jsou dokonce první volbou při objednávání zboží online.

Čísla mluví jasně. Jen desetina dotázaných uvedla, že boxy nepoužívá vůbec. Osobní vyzvednutí na prodejně preferuje 28 % nakupujících. Klasické doručení na adresu? To si přeje pouhých 6 % zákazníků.

Když schránka praská ve švech

S rostoucí popularitou boxů přichází i první vážné problémy. Více než polovina uživatelů se pravidelně potýká s nedostatečnou kapacitou. Box je plný, zásilku nelze uložit. Co teď?

„Pro pět procent lidí je to neustálý problém,“ vyplývá z průzkumu. Výsledek? Zpoždění dodávky, přesměrování na jiné místo nebo frustrující hledání alternativy. Téměř polovina respondentů (48 %) už zažila nucené přesměrování do jiného boxu. Pětina pak kvůli tomu dostala balíček se zpožděním.

Boxová invaze v číslech

Počet výdejních boxů v Česku překročil hranici 15 000. Jen loni jich přibylo 4 000. Prakticky každý má nějaký box do kilometru od domova. Pro 78 % lidí je dokonce nejbližší box vzdálený maximálně 500 metrů.

Nejznámější jsou AlzaBoxy od společnosti Alza. Znají je téměř všichni. Následují Z-Boxy od Zásilkovny, Balíkovna a PPL Parcelbox. Konkurence je tvrdá, ale jeden trend je jasný. Boxů bude přibývat.

Proč Češi milují anonymní plechové skříně

Hlavní výhoda? Časová flexibilita. Uvádí to 65 % uživatelů. Můžete si vyzvednout balíček kdykoliv, třeba cestou z práce ve tři ráno. Žádné čekání na kurýra, žádné zmeškané pokusy o doručení. Desetina lidí oceňuje jednoduchost vyzvednutí. Stejný počet vyzdvihuje dostupnost boxů. 8 % chválí rychlost dodání. Mezi další důvody patří ekologičtější doprava nebo bezkontaktní vyzvednutí. Třetina respondentů dokonce používá boxy i pro reklamace.

Photo Nature Travel / Shutterstock.com

Bitva o veřejný prostor

S rostoucím počtem boxů začíná další debata. Kam je umisťovat? Jak mají vypadat? Obyvatelé některých čtvrtí si stěžují na „hnízda“ boxů různých firem na jednom místě.

„Jsme přesvědčeni, že boxy jsou velmi užitečným a efektivním způsobem doručování zásilek. Současně ale sami nechceme, aby byla republika zavalena hnízdy boxů,“ říká pro Kupi.cz Eliška Čeřovská, mluvčí Alzy.

Firma proto jako jediná otevřela své boxy konkurenci. Do AlzaBoxů doručují i Balíkovna České pošty, PPL nebo DPD. Jeden box tak nahradí několik jiných.

Boxy patří do veřejného prostoru, ale s rozumem

S přibývajícím počtem boxů se ozývají i hlasy volající po jejich regulaci. Nejde jen o estetiku, ale i o funkci města.„Výdejní boxy se staly novým prvkem městské krajiny. Jsou praktické a lidé si je oblíbili, ale zároveň je potřeba přemýšlet nad tím, kam a jak je umisťujeme,“ říká pro redakci Petr Kábrt, designer veřejných prostor.

Podle něj by boxy měly být začleněny citlivě, ideálně jako součást širšího plánování. „Je rozdíl mezi boxem elegantně zakomponovaným do přístřešku u zastávky a chaotickým shlukem čtyř různých boxů na sídlišti bez jakéhokoli řádu. Chybí jednotná pravidla a dohled nad estetikou. A právě to má přímý vliv na to, jak město působí a jak se v něm lidé cítí,“ dodává.

Provozovatelé reagují. Alza například zapojuje architekty a urbanisty do plánování umístění. Stávající boxy zbavuje výrazné reklamy a přechází na neutrální barvy. Od 22:00 do 6:00 pak zhasíná osvětlení většiny boxů. Světla se zapnou jen při vyzvedávání zásilky.

Mino Surkala / Shutterstock.com

Ekologie jako bonus

Data ukazují zajímavé číslo. Balíček doručovaný do AlzaBoxu ujede o 30 % kratší trasu než při doručení na adresu. Díky boxům se snížilo doručování na adresu o 35 %. Kurýři mohou rozvážet mimo dopravní špičku.

„Design AlzaBoxů se snažíme přizpůsobit specifickým místním požadavkům. Například v historických částech měst často využíváme decentní šedý branding, který je vizuálně méně nápadný,“ dodává Čeřovská.

Co na to respondenti?

  • Jana, 28 let, Praha: Box mám přímo před barákem. Zbožňuju to! Ale například před Vánoci? Katastrofa. Jednou jsem pro jeden balíček objela půl Prahy. Všude plno. Nakonec jsem to nechala poslat do práce. Tam mají recepci, ale kdo to má pořád?“
  • Petr, 45 let, Brno: „Dělám na tři směny, takže kurýra bych nikdy nechytil. Box je moje spása. Vyzvednu si balík cestou z noční. Jen mě štve, když musím hledat, který box je volný. Měli by udělat appku, co ukáže obsazenost.“
  • Marie, 62 let, Ostrava: „Nejdřív jsem se tomu bránila. Připadalo mi to složité, všechny ty kódy a SMS. Ale dcera mě donutila to zkusit. Teď? Nedám dopustit. Minule jsem si vyzvedla balík v papučích, jen jsem přeběhla přes ulici. Žádné fronty na poště!“
  • Tomáš, 33 let, České Budějovice: U nás na sídlišti máme boxový Disneyland. Čtyři různé firmy, každá svůj box. Zabírají půlku chodníku. Proč to prostě nesjednotí? Jeden velký box pro všechny. Ale ne, každý chce být vidět. Přitom v noci tam nikdo nechodí, jen blikají jak vánoční stromečky.“
Mino Surkala / Shutterstock.com

Budoucnost? Ještě víc boxů

Trend je neúprosný. Boxů bude přibývat. Otázka není jestli, ale jak rychle a kam je nacpat. Města začínají regulovat jejich umístění. Někde vznikají boxové zóny, jinde se testují podzemní boxy nebo integrace do nových budov.

Jedna věc je jistá. Češi si na boxy zvykli. A zvyk je železná košile. Teď zbývá vyřešit, jak udržet krok s poptávkou. Protože když box praská ve švech a vy musíte jet na druhý konec města? To není služba budoucnosti. To je problém, který volá po řešení.

Zdroj: Průzkum společnosti ResponseNow (2024), Alza, Kupi.cz