Řetězce zařazují do svého provozu už několik let umělou inteligenci. Ta může totiž značně ušetřit práci jak prodavačkám, tak i dalším zaměstnancům. Albert nyní přichází s novinkou, která zajistí zákazníkům rychlejší odbavení na pokladnách.
Zákazníci supermarketů moc dobře ví, že někdy může být odbavení nákupu přesným opakem rychlosti. Může se totiž stát, že prodavačka nemůže najít daný nebalený produkt.
Albert chce svým zákazníkům ulevit, a proto zavádí novou AI technologii, která nákup maximálně usnadní a urychlí. Pozitivní změny tak pocítí nejen zákazníci, ale i samotní zaměstnanci.
V Albertu se zákazníci mohou těšit na jednodušší odbavování potravin na pokladnách díky strojové identifikaci nebalených potravin. Pokladna tak díky malé kameře sama pozná, jaké ovoce, zeleninu nebo pečivo zákazník kupuje. Díky tomu nemusí prodavačka složitě vyhledávat potravinu na obrazovce. V současné době již tato technologie funguje v 50 prodejnách, do konce roku ji chce mít řetězec aktivní ve všech 350 prodejnách.
„V Albertu věříme v inovace, které mají smysl a neustále pracujeme na jejich rozvoji tak, aby usnadnily a zjednodušily každodenní pracovní činnosti zaměstnanců na prodejnách i na centrále. Umělá inteligence u nás nachází uplatnění v řadě oblastí, včetně zlepšení zákaznického servisu na pokladnách skrze automatické rozpoznávání nebalených produktů u pokladen. Tato řešení přinášejí reálný přínos jak pro naše zákazníky, tak pro naše zaměstnance,“ vysvětluje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
V Albertu usnadňuje práci umělá inteligence také uklízečkám. Roboti se po prodejnách pohybují sami, čistí podlahy a navíc i šetří vodou.
Ani další řetězce si nenechávají ujet vlak. V Kauflandu hojně využívají umělou inteligenci například v nové pražské prodejně na Barrandově, kde se to technologickými vychytávkami jen hemží. Ta pomáhá vážit a kontrolovat ovoce a zeleninu nejen na pokladně, ale i na samotných vahách v oddělení ovoce a zeleniny.
Kauflandu výrazně usnadňuje pomoc robot Tally, který kontroluje regály a stará se o to, aby bylo zboží v pořádku a doplněné. Pokud robot zaznamená chybu, zapíše to do reportu, který následně předá zaměstnancům. Ti už pak daný problém rychle vyřeší. Velkou výhodou je, že Tally umí pracovat i v noci a ke své práci nepotřebuje světlo.
Překvapivý krok udělal COOP, který už v roce 2023 jako jeden z prvních řetězců zavedl umělou inteligenci do svých obchodů. Otevřel také bezobslužnou prodejnu, kde si zákazníci mohou nakoupit i bez přítomnosti zaměstnanců, a to klidně o půlnoci. Umělá inteligence snímá zákazníkův pohyb po prodejně a moc dobře ví, co si dává do košíku. Případní zloději nemají šanci na tuto technologii vyzrát.
Zdroj: Kupi.cz, Albert, COOP, iDnes.cz, CzechCrunch