Letošní štědrovečerní večeře má podle průzkumu společnosti BILLA jasného vítěze. Mnohem zajímavější jsou ale měnící se preference spotřebitelů, co se týče příprav jídla. Z poptávky v obchodech jasně vyplývá, že čím dál více zákazníků dává přednost klidným svátkům bez honičky v kuchyni. O co je tento rok největší zájem? A jak k přípravě vánočních pokrmů přistupují sami zákazníci?
Kapr bude i letos králem Štědrého dne, připravit ho plánuje až 82 % lidí, vyplývá to z průzkumu společnosti BILLA ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos. Druhou klasickou volbou jsou kuřecí a vepřové řízky, které rybu nahrazují či doplňují, a to nejen v rodinách s malými dětmi.
Co se ale postupem let mění, je přístup k přípravě. Zatímco 45 % lidí se stále drží klasických poctivých receptů bez úprav, mnozí si je různě zjednodušují nebo urychlují. Preference pohodlí je pak vidět i při samotném nákupu vánočních ryb.
S každým rokem roste podíl těch, kteří si práci rádi usnadní a v obchodech sahají po již naporcovaných rybách, které doma nemusí zdlouhavě čistit. Tomuto trendu nahrává i skutečnost, že mnohé supermarkety upouští od venkovního prodeje živých kaprů a vakuově balené filety se stávají dostupnější a pohodlnější variantou.
„Data jasně ukazují, že Češi chtějí Vánoce tradiční, ale přípravu co nejjednodušší,“ říká Dana Bratánková, vedoucí korporátní komunikace & Public Affairs BILLA Česká republika.
To, že je každoročně největší zájem o kapry (zejména porcované), potvrzují i další řetězce. Ty současně reagují i na rostoucí poptávku po jiných druzích ryb. Češi mají v oblibě lososa, o Vánocích ale přichází na chuť i více netradičním druhům.
„Nejoblíbenější rybou je kapr, v našich prodejnách nabízíme porcovaného a baleného českého kapra s certifikací Udržitelný chov ryb. […] Stále větší oblibě se těší také losos, jehož prodej každoročně roste,“ sdělil redakci Kupi Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
„Kapr je u nás k dostání v několika variantách – filety, půlky, i vnitřnosti na polévku. V posledních letech navíc roste zájem o lososa, ústřice, krevety či slávky, […] nově zákazníkům nabídneme tolik oblíbené kapří filety bez kůže,“ přibližuje také Aneta Turnovská, mluvčí hypermarketů Globus, ve kterých letos vánoční nabídku doplní i méně známé druhy, jako je například tuňák žlutoploutvý, pražma královská, mečoun, treska, okoun nilský, sumeček africký či chňápal rudý, papouščí ryba nebo kingklip.
Stejně jako v případě štědrovečerní večeře, také ohledně pečení se čím dál více Čechů spoléhá na kupované výrobky. Trendy jasně naznačují, že úspora práce a času pro mnohé vítězí a řetězce se tomu přizpůsobují.
„Největší zájem je tradičně o vánočky, těch letos upleteme o deset tisíc více než minulý rok. Výrazně však roste i poptávka po vánočním cukroví. Letos ho vyrobíme o čtyři tuny více než vloni. Velké oblibě se těší dárkové kazety váženého cukroví,“ uvádí dále Turnovská.
Potvrzují trendy zachycené řetězci? Nebo se při štědrovečerních přípravách drží tradic? Na to jsme se v redakci Kupi ptali několika náhodně oslovených zákazníků i našich čtenářů. Jak to bude letos vypadat v jejich domácnostech?
Zdroje: BILLA, Globus; Albert a respondenti pro redakci Kupi.cz