Používání auta v zimě je specifické, zvlášť pokud nemáte úplně moderní vůz a zároveň nedisponujete ani garáží. Vaším nedobrovolným kamarádem tak může být každé ráno například škrabka na okna. Ale co dalšího ještě vozit? Tohle je 10 věcí, které doporučují samotní řidiči.
Povinná výbava auta platí celoročně, v zimě k ní ale přibývají další povinnosti. Každý řidič musí mít v autě výstražný trojúhelník, reflexní vestu pro řidiče, autolékárničku, náhradní kolo nebo sadu na opravu pneumatik, hever a klíč na kola. Bez této základní výbavy se neobejdete ani v létě, ani v zimě. Případně vás při kontrole čeká mastná pokuta.
Od 1. listopadu do 31. března musíte mít na autě zimní pneumatiky, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, případně pokud se dá jejich vznik vzhledem k počasí očekávat. Zimní pneu musí mít označení M+S a minimální hloubku dezénu 4 mm. V některých úsecích, které jsou označeny „Zimní výbava“, jsou povinné řetězy.
Ale teď už pojďme na 10 „věcí“, které povinné sice nejsou, ale můžou vám v zimě zásadně usnadnit život, respektive řízení.
Začněme tím, co už bylo zmíněno – škrabkou. Především pokud ráno jezdíte do práce a nemáte garážovaný vůz, po nočních mrazech vás čekají zamrzlá okna. Škrabka je nejrychlejší způsob, jak zbavit čelní, boční i zadní sklo ledu, takže by ve vaší výbavě rozhodně neměla chybět. Samotní řidiči doporučují větší, aby se dobře držela a měla dobrý záběr.
Padal v noci sníh? Pak vás kromě škrábání čeká ještě odstranění bílého polštáře ze střechy, kapoty a oken. Je to vaše povinnost. Podle paragrafu 5 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty, námraza nebo sníh. Nejlépe se to dělá klasickým smetáčkem, který pořídíte třeba v supermarketu za pár korun.
Znáte to… Auto je ometené, okna oškrábaná, sednete si dovnitř, ale stejně nic nevidiíte. Nebo nejdřív vidíte, ale po pár metrech se vám čelní sklo tak zamlží, že musíte (měli byste) zastavit. Vodu z vašeho dýchání, která kondenzuje zevnitř na sklech, odstraníte nejlépe právě velkým savým hadrem. Papírové kapesníčky, které najdete narychlo v kapse nebo v přihrádce, nejsou zrovna ideální.
Baterka vám v chladném počasí může kleknout doma, což je ještě ta lepší možnost, ale taky na parkovišti u supermarketu, na benzínce nebo třeba u pošty. Co pak? Zachránit vás může hodný řidič, který vám pomůže oživit vaši baterku pomocí startovacích kabelů – připojí se z elektrod jeho baterky na vaši baterku. Takže ty se taky vyplatí pořídit a vozit s sebou. Pokud máte garáž, je fajn v zimě baterku občas dobít klasickou nabíječkou.
Ono se to nezdá, ale kapalinu do ostřikovačů (samozřejmě nezámrznou, ideálně do -20 °C) můžete v zimě vypotřebovat extrémně rychle. Stačí, aby vás chytla nějaká kalamita na dálnici nebo jste se táhli za kamionem, a častým ostřikováním čelního skla kapalina zmizí skoro lusknutím prstu. Většinou se to stává tam, kde na blízku není žádná benzínka, takže není od věci vozit v kufru malý barel s náhradní kapalinou.
Jezdíte na chalupu, kde nejsou upravené cesty, nebo vás občas vytrestá i obyčejný příjezd domů? Pokud ho máte do kopce nebo z kopce, může se taky stát, že ho nevyjedete/nesjedete. Ani 4×4 a vaše prvotřídní řidičské dovednosti nemusí pomoct. Možná byste se divili, jak velkým pomocníkem je na zamrzlé cestě kbelíček se štěrkem 4/8 nebo pískem.
V zimě se brzy stmívá a nikdy nevíte, co a kdy se vám přihodí. Třeba budete muset řešit už zmíněné doplnění vody do ostřikovačů nebo něco horšího, třeba opravu kola. Pro takové případy se hodí svítilna a ještě lépe čelovka, kterou si nasadíte na čelo a hezky vám svítí pod ruce, ať už musíte řešit cokoliv.
Čte tohle nějaký (budoucí) tatínek nebo maminka? Pak vězte, že když do kufru dáváte kočárek od sněhu a od bláta, umí nadělat pěknou paseku. Nebo cokoliv jiného, nejen kočárek. Ideálně si tedy v kufru roztáhněte igelit, který zabrání kapání špinavé vody do koberečků. Igelit nic nestojí, složíte ho do malé A4 a ušetří vám spoustu pozdějšího úklidu.
Když už jsme u těch nečistot a břečky, kterou si v zimních měsících můžete natahat do auta, tak zmiňme ještě gumové koberečky. Ty klasické textilní na letní měsíce jsou sice hezčí, ale v zimě hrozí, že budou promočené. Gumovým koberečkům sníh, bláto ani voda nevadí, nic nepropustí a můžete je snadno vylít, vyklepat nebo umýt. Skvělá je i velká gumová podložka do kufru.
Hodně řidičů v diskuzích a motoristických článcích zmiňuje ještě teplou deku. Důvod? Pro případ, že byste někde uvízli a museli jste v autě vydržet delší dobu.
Je to každého věc, ale jestli vám můžeme trochu poradit, vyhněte se, pokud možno, už zmíněnému škrábání oken. Někteří motorističtí novináři a odborníci radí obětovat pár minut a nechat okna spíše rozmrznout tím, že v autě zatopíte a chvíli vydržíte, než led povolí.
Častým škrábáním se totiž na skle vytvářejí malinké škrábance a ty jednak snižují životnost skla a jednak se vám ukážou v plné kráse v létě, když pojedete proti sluníčku. Ideální je, když máte vyhřívané zadní, ale i přední sklo.
Naším dalším tipem je mít koupený rozmrazovač zámků. Vysvětlovat asi blíže nemusíme, jen upozorňujeme, že ten v autě pochopitelně nemějte, ale nachystejte si ho doma. Někteří řidiči ještě před zimou mažou gumová těsnění dveří speciálním nemrznoucím přípravkem, aby ochránili pryž a zabránili přimrznutí dveří.
Prosíme, napište nám a ostatním čtenářům do diskuze pod článkem své tipy, co vozit v zimě v autě. Co vám už několikrát pomohlo?
Zdroje: Kupi.cz, diskuzní fóra, respondenti redakce, TipCars.com, Garaz.cz