Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Vracíte často oblečení? Pozor, Zalando vám nově může až na rok zablokovat účet

Sir Endipity / Shutterstock.com

Internetovému módnímu gigantovi došla trpělivost se zákazníky, kteří si objednávají ohromné množství oblečení a potom ho většinu vrací zpět. Nově je bude na nezodpovědné nákupní chování upozorňovat, a dokonce jim může až na rok zmrazit účet. Jak se mění podmínky pro vrácení u Zalanda? Jak to má konkurence? A jak se snaží zajistit, aby se zákazníci mohli do správné velikosti trefit hned napoprvé?

Přečtěte si také

Nasbírejte si v přírodě šípky. Jsou zadarmo a obsahují 30× víc vitamínu C než pomeranče

Konec nekonečným vratkám?

Módní platforma Zalando patří k těm, které zákazníkům umožňují zasílat zpět libovolné množství nechtěného zakoupeného zboží, a to zcela zdarma. Ještě donedávna nabízela lhůtu pro vrácení až 100 dnů, začátkem letošního roku tento limit snížila na 30 dní, které má také konkurence v podobě e-shopů About You, Answear nebo Modivo.

Protože se však Zalando i nadále dlouhodobě potýká s řadou zákazníků, kteří bezplatného systému vracení zneužívají, rozhodlo se nedávno také pro razantnější globální krok: zákazníci, kteří zpátky posílají opravdu nadměrné množství módních kousků, budou muset své neuvážlivé objednávky omezit, jinak jim hrozí zmrazení účtu. Týká se to i České republiky.

Yulia Mazhan / Shutterstock.com

Nejdřív upozornění, potom blokace

„Zákazníci, jejichž počet vrácených objednávek dosáhne neúměrně vysoké úrovně, obdrží nejprve varovný e-mail. Tento preventivní krok jim dá možnost se zamyslet nad svými nákupy, najít řešení, jak se nadměrnému vracení vyhnout, a zlepšit svůj přístup ještě předtím, než budou muset být přijata další opatření,“ uvádí v prohlášení společnost.

A jaká opatření mohou následovat? Zalando si nově v krajních případech vyhrazuje právo zablokovat neukázněným zákazníkům účet pro objednávky až na 12 měsíců. Podle společnosti se ale takový trest týká jen opravdu nepatrného množství spotřebitelů a pro valnou většinu se vůbec nic nezmění.

Od nového přístupu si platforma slibuje méně zátěže pro životní prostředí, snížení nákladů na logistiku i více zboží dostupného na stránkách (namísto „pendlování“ mezi přepravci).

Proč zákazníci často vrací módu koupenou online?

Zatímco někdy lidé benevolentního systému vracení opravdu zneužívají a bez rozmyšlení objednávají hory oblečení a obuvi, jindy jsou důvody více pochopitelné. Například v případě nesedících velikostí. Když potom takový zákazník dělá objednávku pro celou rodinu (zvláště s více variantami od každého kousku pro vyzkoušení), položky k vrácení se mohou snadno nasčítat.

Několik čtenářů Kupi nám popsalo své zkušenosti a sdílelo obvyklé důvody.

  • „Nakupovat oblečení online je pro mě jako loterie. U každé značky mám jinou velikost, dokonce i v rámci jedné mám někdy kalhoty 38 a jindy 42. Od každého kousku proto musím objednávat minimálně dvě, někdy i tři velikosti, doma vyzkoušet a pak holt musím vracet,“ popisuje nám Tereza (51 let).
  • „Snažím se vracet co nejméně, stejně se tomu ale jako žena většinou nevyhnu. Je tam tolik proměnných, které v nějaké univerzální tabulce velikostí nebo ve skromném popisku chybí, že je těžké to odhadnout. Stačí o trochu větší prsa, o něco užší stehna nebo o pár centimetrů méně na výšce a už to sedí úplně jinak, než na modelce v e-shopu,“ vysvětluje pro redakci Kupi studentka Michaela (24 let).
  • „Vracím obvykle v případě, kdy mi nesedne materiál. Z fotky ani popisu nejde vždycky poznat, jak to nakonec sedne na těle, jak moc se látka mačká nebo je provedení kvalitní,“ uvádí zase Jakub (33 let).
  • „Přiznávám se, že někdy nakoupím jen tak více oblečení, abych dosáhla na dopravu zdarma. Pokud je i vrácení bezplatné, jednoduše věci navíc pošlu zpátky a za dopravu tak vůbec nic neplatím,“ přiznává nakonec pro Kupi trochu jiný přístup Lucie (39 let).
VH-studio / Shutterstock.com

E-shopy se snaží výběr módy usnadnit

Nadměrné množství zboží, které putuje od zákazníků zpět do skladů, je pro velké prodejce oblečení a obuvi přetrvávajícím problémem. Spousta z nich proto postupně přidává na své stránky řadu prvků, které mají pomoci se při výběru velikosti trefit hned napoprvé.

Zalando například začalo doplňovat popisky produktů o podrobnější informace včetně 360° náhledů na postavě, současně v aplikaci začalo testovat tzv. virtuální kabinky, v rámci nichž si zákazníci mohou vytvořit avatara odpovídajícího jejich tělesným proporcím.

Konkurenční Answear zase jednotlivé produkty přeměřuje (obvykle pro velikost S), Zara v tomto ohledu zašla ještě dál a namísto univerzální tabulky uvádí u každého kousku přesné rozměry pro všechny nabízené velikosti.

Při nákupu také pomáhají uživatelská hodnocení, která navíc uvádí, jak dobře velikosti padnou a zda odpovídají popisu. Na tuto funkci jsme narazili například u obchodů H&M, Lidl-shop, Decathlon, Reserved nebo Sinsay.

Zdroje: Zalando, stránky zmíněných prodejců, respondenti pro redakci Kupi.cz