Internetovému módnímu gigantovi došla trpělivost se zákazníky, kteří si objednávají ohromné množství oblečení a potom ho většinu vrací zpět. Nově je bude na nezodpovědné nákupní chování upozorňovat, a dokonce jim může až na rok zmrazit účet. Jak se mění podmínky pro vrácení u Zalanda? Jak to má konkurence? A jak se snaží zajistit, aby se zákazníci mohli do správné velikosti trefit hned napoprvé?
Módní platforma Zalando patří k těm, které zákazníkům umožňují zasílat zpět libovolné množství nechtěného zakoupeného zboží, a to zcela zdarma. Ještě donedávna nabízela lhůtu pro vrácení až 100 dnů, začátkem letošního roku tento limit snížila na 30 dní, které má také konkurence v podobě e-shopů About You, Answear nebo Modivo.
Protože se však Zalando i nadále dlouhodobě potýká s řadou zákazníků, kteří bezplatného systému vracení zneužívají, rozhodlo se nedávno také pro razantnější globální krok: zákazníci, kteří zpátky posílají opravdu nadměrné množství módních kousků, budou muset své neuvážlivé objednávky omezit, jinak jim hrozí zmrazení účtu. Týká se to i České republiky.
„Zákazníci, jejichž počet vrácených objednávek dosáhne neúměrně vysoké úrovně, obdrží nejprve varovný e-mail. Tento preventivní krok jim dá možnost se zamyslet nad svými nákupy, najít řešení, jak se nadměrnému vracení vyhnout, a zlepšit svůj přístup ještě předtím, než budou muset být přijata další opatření,“ uvádí v prohlášení společnost.
A jaká opatření mohou následovat? Zalando si nově v krajních případech vyhrazuje právo zablokovat neukázněným zákazníkům účet pro objednávky až na 12 měsíců. Podle společnosti se ale takový trest týká jen opravdu nepatrného množství spotřebitelů a pro valnou většinu se vůbec nic nezmění.
Od nového přístupu si platforma slibuje méně zátěže pro životní prostředí, snížení nákladů na logistiku i více zboží dostupného na stránkách (namísto „pendlování“ mezi přepravci).
Zatímco někdy lidé benevolentního systému vracení opravdu zneužívají a bez rozmyšlení objednávají hory oblečení a obuvi, jindy jsou důvody více pochopitelné. Například v případě nesedících velikostí. Když potom takový zákazník dělá objednávku pro celou rodinu (zvláště s více variantami od každého kousku pro vyzkoušení), položky k vrácení se mohou snadno nasčítat.
Několik čtenářů Kupi nám popsalo své zkušenosti a sdílelo obvyklé důvody.
Nadměrné množství zboží, které putuje od zákazníků zpět do skladů, je pro velké prodejce oblečení a obuvi přetrvávajícím problémem. Spousta z nich proto postupně přidává na své stránky řadu prvků, které mají pomoci se při výběru velikosti trefit hned napoprvé.
Zalando například začalo doplňovat popisky produktů o podrobnější informace včetně 360° náhledů na postavě, současně v aplikaci začalo testovat tzv. virtuální kabinky, v rámci nichž si zákazníci mohou vytvořit avatara odpovídajícího jejich tělesným proporcím.
Konkurenční Answear zase jednotlivé produkty přeměřuje (obvykle pro velikost S), Zara v tomto ohledu zašla ještě dál a namísto univerzální tabulky uvádí u každého kousku přesné rozměry pro všechny nabízené velikosti.
Při nákupu také pomáhají uživatelská hodnocení, která navíc uvádí, jak dobře velikosti padnou a zda odpovídají popisu. Na tuto funkci jsme narazili například u obchodů H&M, Lidl-shop, Decathlon, Reserved nebo Sinsay.
Zdroje: Zalando, stránky zmíněných prodejců, respondenti pro redakci Kupi.cz