Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Pořiďte si malý skútr do města: Všude zaparkujete, kolony předjedete, řidičák na moto nepotřebujete

VladFotoMag / Shutterstock.com

Nechce se vám šlapat do práce na kole, ale ani vozit si zadek autem? Řešením může být pořízení malého městského skútru. Pěkné stroje se dají pořídit už od 60 000 Kč, předjedete s nimi každou kolonu a parkování je taky hračka. Co byste před nákupem měli vědět?

Přečtěte si také

Do Olympie Brno se už nedostanete zadarmo. Patnáct korun za cestu lidi zvedlo ze sedaček

Skútr je ideálním řešením do městského provozu. Vyhnete se kolonám, snadno zaparkujete i v husté zástavbě a jízda je obecně svižnější. Spotřeba paliva je výrazně nižší než u auta,“ potvrzuje pro Kupi.cz Lukáš Sova, ředitel Motocentra BARTH.

„Koho napadá myšlenka pořídit si skútr, tak mu to určitě velmi doporučuji, jen za sebe se spíše přikláním k novým skútrům, ne k ojetinám. Slušný městský skútr se dnes dá pořídit už od 60 000 Kč, říká pro Kupi.cz Tomáš Blaha ze Skutry.cz.

Kdy na skútr potřebujete další řidičák?

Velkou výhodou menších skútrů je, že je můžete řídit i bez řidičáku na motorku. Pokud vlastníte klasický řidičský průkaz skupiny B (na auto), můžete usednout na skútr do 125 ccm a s výkonem do 11 kW.

„Pokud zájemce o skútr nemá řidičák na motorku, může vybírat z obsahu motoru do 125 ccm. V podstatě neexistuje na trhu žádný skútr, který by v této kategorii překonal hranici 11 kW, což je potřeba pro standardní řidičské oprávnění skupiny B,“ říká Blaha.

FernandoV / Shutterstock.com

„Registrace skútru probíhá stejně jako u auta – pojištění a přihlášení na úřadě, případně vám s tím pomůžeme přímo u nás v motocentru,“ dodává Sova. Žádné další oprávnění není v ČR potřeba. Podmínkou je pouze automatické řazení, což dnes splňuje naprostá většina městských skútrů.

Ještě o úroveň níž jsou padesátky – tedy skútry s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h a objemem motoru do 50 ccm. Ty můžete řídit už od 15 let s oprávněním AM. Na skútry s omezením rychlosti do 25 km/h dokonce nemusíte mít vůbec žádný řidičák. Naopak pokud toužíte po silnějším stroji, třeba pro víkendové výlety ve dvou, pak už budete potřebovat silnější motorku a vyšší řidičské oprávnění typu A.

Nový městský skútr seženete od 60 000 Kč

„Skútry jsou samozřejmě vhodný dopravní prostředek ve větších městech na jízdu do práce. Parkování skútru ve městě je opět jednodušší, ale bohužel u nás v ČR jsme zaspali dobu a hledat parkování pro motorky je i tak složité,“ říká Blaha.

Základní skútry s objemem 125 ccm a automatickým řazením pořídíte nové od zhruba 60 000 Kč. V této cenové relaci se objevují modely značek jako Kymco, SYM, Peugeot, Yamaha, Piaggio nebo Aprilia. Výhodou těchto strojů je jednoduchost, spolehlivost a nízké provozní náklady. Průměrná spotřeba se pohybuje kolem 2–3 litrů benzinu na 100 km.

„Ceny těchto skútrů začínají zhruba na 60 000 Kč, záleží na značce a výbavě,“ potvrzuje Sova. Zvažujete kvůli nižší ceně ojetinu? Podle zkušeností prodejců to nemusí být vždy výhra. „Doporučuji zaměřit se na pořízení nového skútru, starší skútr může hodně kazit radost tím, že budete shánět drahé a nedostupné díly,“ varuje Blaha.

Starší modely často vyžadují investice do servisu a ne každý laik pozná, co všechno je potřeba vyměnit. Navíc ceny náhradních dílů a jejich nedostupnost můžou u některých značek nepříjemně překvapit.

CarlosBarquero / Shutterstock.com

Na co se zaměřit kromě výkonu?

Výkon je důležitý, hlavně pokud plánujete jezdit mimo město nebo ve dvou. Ale samotné číslo (např. 9 kW) není všechno. Důležité je, jak skútr zrychluje, jakou má váhu a jak se ovládá. Právě ergonomie a pohodlí hrají při každodenním dojíždění třeba do práce zásadní roli.

„Důležitá je velikost skútru, aby vám seděl ergonomicky i výkonově. Levnější skútry bývají základně vybavené, ale u těch dražších najdete např. ABS, LED světla, bezklíčkové startování nebo prostor pro dvě helmy pod sedlem,“ vysvětluje Sova.

„U skútru o obsahu 125 ccm výbava moc nerozhoduje. Ale při výběru staršího skútru je dobré zaměřit se na modely od Euro 4, tedy se vstřikováním, na které je větší spoleh,“ radí Blaha.

Základní výbava levnějších skútrů bývá minimální, často se musíte spokojit jen s obyčejným zapalováním a rychloměrem. USB nabíječka, SmartKey (bezklíčové startování), TFT displej nebo vyhřívané rukojeti najdete až u dražších modelů kolem 90 až 130 tisíc korun. Dobré je zkontrolovat, jestli se pod sedlo vejde helma. Není to samozřejmost!

Při výběru se zaměřte také na velikost kol. Ve městě přijdou vhod větší kola (14"–16"), která lépe zvládnou výmoly nebo tramvajové koleje.

Počítejte taky s helmou a další výbavou

Bez přilby na skútr nesmíte, je to povinná výbava. Ale kromě helmy se vyplatí investovat i do další ochrany. Pokud by došlo k pádu, rukavice, pevné boty a bunda s chrániči vám můžou doslova zachránit kůži. Hodně „skútristů“ tuto výbavu podceňuje, obzvlášť v létě, ale zkušení jezdci a prodejci ví, že je to potřeba.

Z praktického hlediska se může hodit taky zadní kufr, kam uložíte helmu nebo nákup, případně držák na telefon, pokud chcete používat navigaci. Některé skútry umožňují připojení telefonu přímo k přístrojovce, ale jak už jsme zmínili s ohledem na USB nabíječku, to bývá až u dražších strojů.

Fotokon / Shutterstock.com

Hlavní benefity, proč si lidé kupují skútry

Lidé si skútry kupují kvůli svobodě, jednoduchosti a zábavě z jízdy. Na rozdíl od auta se snadno protáhne kolonou, rychleji zaparkujete i v přeplněném centru a ušetříte čas i nervy. Provozní náklady jsou zlomkem toho, co stojí auto, a máte i levnější pojištění a servis.

Měli bychom taky zmínit, že jízda na skútru má i své stinné stránky – oproti autu jste zcela nechránění, a tak při nehodě hrozí vyšší riziko zranění. Nevýhodou může být i závislost na počasí. V dešti nebo v zimě se komfort a bezpečnost jízdy výrazně snižují. Ale zpět k výhodám. Pro někoho je skútr stylová záležitost, rozšířené jsou například stylové skútry Vespa.

Pro řadu lidí je skútr zábavnější a svobodnější způsob dopravy. A s moderními modely se už nemusíte bát ani o pohodlí nebo praktičnost,“ říká pro Kupi.cz Lukáš Sova, ředitel Motocentra BARTH.

„Z mých zkušeností s pořádáním vyjížděk Scooter Clubu Olomouc vidím, že věková hranice se za posledních 20 let přesunula z průměrných cca 25 let asi na 50 let. U nás na Moravě, tedy konkrétně v Olomouci, si skútry pořizuje především starší generace, která si své sny nemohla splnit dřív,“ uzavírá pro Kupi.cz Tomáš Blaha ze Skutry.cz.

Zdroje: Kupi.cz, Skútry, Motocentrum Barth, Scootland, Tipcars