Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

V českých bazarech přibývají ojeté elektromobily. Přitom jsou „ekologičtější“ než nové

Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Podle dat Ministerstva dopravy bylo do ČR v první půlce roku 2025 dovezeno téměř 4000 ojetých bateriových automobilů. To odpovídá výsledku za celý loňský rok. Další ojetá e-auta v bazarech pocházejí z Česka. Studie potvrzuje, že ojetý elektromobil má jeden výrazný benefit. Jaký?

Přečtěte si také

Dýška se v Česku začínají vymykat kontrole. Spropitné se dává už i skladníkům v e-shopech

Kvalitní ojeté elektromobily už i v ČR

Zatímco ještě před pár lety byly ojeté elektromobily na českém trhu spíše raritou, dnes už jejich nabídka rychle roste. V polovině roku 2025 bylo podle oficiálních dat Ministerstva dopravy ČR registrováno přes 46 000 bateriových osobních vozů. Co se týče dovozu, do poloviny roku 2025 jsme do ČR dovezli téměř 4000 ojetých elektromobilů, což odpovídá výsledku za celý loňský rok. V nabídce autobazarů i soukromých inzerentů se objevují stále častěji a průměrné stáří vozu je 3 roky.

„Zájem o ojeté elektromobily v Česku roste díky několika klíčovým faktorům – nižší cena ojetých vozidel ve srovnání s novými elektromobily, rostoucí povědomí o výhodách elektromobility a zlepšující se dostupnost veřejné infrastruktury pro dobíjení,“ říká Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

„Meziroční nárůst nabídky, klesající mediánová cena a stabilní růst dovozů ukazují, že elektromobilita na sekundárním trhu není přechodný jev. Sledujeme dlouhodobý posun, který bude pokračovat i v dalších letech,“ potvrzuje Marek Knieža z TipCars.

Velkou část trhu tvoří mladší vozy, často ještě se zárukou na baterii. Nejčastěji se mezi dováženými e-modely objevují Tesla, Volkswagen, BMW, Škoda a Hyundai.

Po 32 tisících km jezdí extra ekologicky

Jak ukazuje například jedna aktuální česká studie, výroba elektromobilu zatěžuje životní prostředí více než výroba vozu se spalovacím motorem, a to hlavně kvůli energeticky náročné výrobě baterie. V českých podmínkách se ale tento „emisní dluh“ vyrovná po přibližně 32 000 ujetých kilometrech – od této hranice už je vůz z hlediska CO₂ ekologičtější než jeho benzinová nebo naftová alternativa.

„Ojetý elektromobil, který už dosáhl čisté ekologické stopy, je tak cenově přístupnější i pro širší veřejnost,“ komentuje Knieža.

Rozdíl pak s každým dalším kilometrem narůstá. V průměru vyprodukuje elektromobil za celý životní cyklus o 46 % méně emisí než srovnatelné benzinové auto. K tomu přispívá i vyšší účinnost elektromotoru, který přemění na pohyb přes 85 % energie, zatímco u spalovacích motorů je to jen zhruba 20 %.

„Důležitým faktorem, který by rozhodně neměl zapadnout, je, že většinu dovezených elektromobilů stále kryje záruka výrobce na trakční akumulátor, což zvyšuje jejich atraktivitu pro nové majitele,“ dodává Frič.

Scharfsinn / Shutterstock.com

Výhody a nevýhody ojetých elektromobilů

Dobře zajetá auta na elektromotor mají své výhody i nevýhody. Je to podobné jako u spalovacích vozů.

Výhody:

  • Nižší pořizovací cena oproti novému vozu, často i o desítky procent.
  • Ekologický provoz po ujetí cca 32 000 km.
  • Nižší provozní náklady a méně pohyblivých součástí k opravě.
  • Tichý a plynulý chod, okamžitý nástup výkonu.
  • Možnost levného nabíjení doma.

Nevýhody:

  • U starších kusů může být nejasný skutečný stav baterie.
  • Dojezd je menší než u spalovacích aut a vyžaduje plánování cest.
  • Nabíjecí infrastruktura je sice hustší než dříve, ale na některých místech stále chybí.
  • Opravy baterií a elektroniky mohou být nákladné.

Jaká je životnost baterie elektromobilu?

Moderní baterie elektromobilů mají životnost až 15 let nebo přibližně 180 000–200 000 km. Reálná degradace kapacity je v průměru kolem 2 % ročně, takže i po deseti letech si většina baterií udrží přibližně 80 % původní kapacity. To potvrzují i dlouhodobé testy, například u modelu Volkswagen ID.3 po 170 000 km klesla kapacita jen o necelých 10 %.

Když baterie doslouží, lze ji často využít pro stacionární ukládání energie a více než 90 % materiálů se dá recyklovat. „Elektromobily nevyžadují brzkou výměnu baterie. A i když jejich životnost jednou skončí, většina použitých surovin může znovu posloužit,“ říká Knieža z TipCars.

Servis nebo výměna baterie ale patří k nákladnějším opravám. Ceny se pohybují od desítek tisíc korun za drobné opravy až po stovky tisíc korun za kompletní výměnu baterie. Proto se při nákupu ojetého elektromobilu vyplatí investovat do vlastní odborné kontroly a nechat si stav baterie ověřit, řada firem se na to začíná specializovat.

Zdroje: Kupi.cz, Science direct