Podle mnoha žebříčků trh s elektromobily v první půli roku 2025 jen kvete. Ať už se to zarytým fanouškům spalováků líbí, či ne, auta na baterky dál posilují svou pozici. Podle studie společnosti PwC tvoří elektromobily 40 % světového trhu, v Česku překročil podíl 5 %. Aktuálně nejprodávanějším elektrickým vozem je u nás nová Škoda Elroq.
Globální trh s automobily prochází výraznou proměnou. V prvním čtvrtletí roku 2025 se podle dat poradenské společnosti PwC prodalo 2,7 milionu čistě elektrických vozů, což představuje meziroční nárůst o 42 %. Celkový podíl elektrifikovaných aut (včetně hybridů) tak dosáhl 40 %.
„Po loňském mírném útlumu letos prodeje elektroaut vystřelily vzhůru. Důvodem je především zvyšující se poptávka po nových elektrovozech, které se také stávají cenově dostupnějšími,“ říká k prodejům partner PwC pro automotive Pavel Štefek.
Nejsilnější pozici má i nadále Evropa – pět největších trhů (včetně Německa, Francie či Británie) hlásí 61% podíl elektrifikovaných vozidel. Čistě elektrická auta tam rostla o 30 %, ačkoliv loňský rok byl ve znamení stagnace. Největší nárůst zaznamenalo Německo a Spojené království.
V České republice stále silně dominují vozy na benzín a naftu, ale přesto se elektromobily začínají prosazovat. Podle dat Ministerstva dopravy se v prvním čtvrtletí 2025 nově registrovalo 3 113 bateriových elektromobilů, což je meziročně o 138 % více! Elektrická auta tak dosáhla 5,2 % podílu na trhu.
Ačkoliv Češi stále patří k největším skeptikům elektromobility v EU, mají důvod k hrdosti. Škoda Elroq, novinka z Mladé Boleslavi, se stala nejprodávanějším elektromobilem Evropy za měsíc duben a v Česku obsadila druhé místo za zavedeným modelem Enyaq. Škodovka celkově meziročně navýšila prodeje elektroaut o 407 % a ovládla více než třetinu domácího trhu.
„Třetí místo v evropských prodejích pro Škoda Enyaq je asi dosavadním největším úspěchem české automobilky v oblasti elektromobility. Jde o nejprodávanější elektromobil koncernu VW, který v některých zemích včetně Německa zaznamenal meziroční růst prodejů přesahující 20 %,“ říká Štefek.
A kolik stojí tolik chtěný Elroq? Cena podle ceníku Škoda startuje na 799 000 Kč. Pro srovnání – Karoq, nejbližší příbuzný se spalovákem, začíná na 665 900 Kč.
První čtvrtletí roku 2025 přineslo na českém trhu výrazné změny v žebříčku elektromobilů – Škodovky společnými silami výrazně odsunuly Tesly.
V porovnání s loňskem zaznamenala největší růst značka Škoda. Naopak Hyundai Kona jako jediný model v první desítce zaznamenal meziroční pokles.
Zdaleka největší trh elektromobilů má Čína. V prvním čtvrtletí roku 2025 se prodalo 1,6 milionu čistě elektrických vozů – meziročně o 55 % více. V celkovém měřítku tam elektromobily tvoří již 47 % všech nových registrací.
Jak to Čína dělá? odborníci se shodují, že klíčem k dominanci čínských výrobců je nejen masivní vývoj, ale i rychlost uvádění nových modelů na trh – často do 12 měsíců od návrhu. Zatímco evropské automobilky bojují s byrokracií a nejistými regulacemi, Čína masivně expanduje i mimo domácí trh. Ostatně také v ČR už jsou ke koupi čínské elektromobily.
„V Číně s její výrobní kapacitou 60 milionů vozů ročně budou brzy auta se spalovacím motorem okrajovou záležitostí. Do čínského automotive expandují technologičtí giganti jako Xiaomi či Huawei, kteří sází na propracovaná softwarová řešení využívající nové technologie včetně AI s rychlou odezvou řidiči,“ odhaduje Štefek.
Elektromobil není – zatím – pro každého. Ale pokud splňujete některé z následujících bodů, mohl by pro vás být tou správnou volbou, která vám pomůže šetřit peněženku i přírodu.
Jaký je váš názor na elektromobily? Za jakých okolností byste/jste si ho koupili?Zdroje: Kupi.cz, PwC