Při příležitosti Světového dne mléka se u nás jako každý rok udělovaly ceny soutěže „Mlékárenský výrobek roku“. Podívejte se na vítěze letošního ročníku. Které mléčné výrobky a novinky stojí v obchodech za pozornost? A jaké trendy převládají v jejich složení? Schválně, tipnete si, které nutrienty a příchutě jsou aktuálně u zákazníků v kurzu?
Ocenění se uděluje v několika kategoriích, vedle nich si zvláštní pozornost získává také vyhlášený výrobek roku, dále absolutní novinka roku nebo cena médií. Při hodnocení se posuzuje nejen celková kvalita přihlášených soutěžních vzorků, ale také jejich dostupnost v obchodech a na trhu, ekologická udržitelnost, marketingové aktivity nebo správnost označování dle platné potravinové legislativy.
U novinek potom komise hodnotí například stupeň produktové, procesní a obalové inovace, atraktivitu pro spotřebitele nebo zaměření se na specifickou cílovou skupinu či „nové“ výživové parametry.
O titul novinky roku tentokrát bojovalo 24 přihlášených výrobků, trofej za nejlepší z nich si nakonec převzala společnost Mlékárna Hlinsko, a. s. za sladké kondenzované mléko Salko bez laktózy, které v regálech bezpečně rozpoznáte podle fialové barvy etikety.
„Ze Salka se za desetiletí stal ikonický produkt s pevnou pozicí na českém trhu. Uvedením varianty bez laktózy jsme chtěli vyjít vstříc spotřebitelům, kteří mají intoleranci laktózy, ale přesto si chtějí dopřát chuť tradičního Salka. Novinka si rychle našla své místo na trhu a jsme velmi rádi, že si Salko bez laktózy získalo nejen oblibu mezi zákazníky, ale i uznání odborné poroty v soutěži,“ uvedla pro redakci Kupi.cz Radka Zmeková, brand manažerka Mlékárny Hlinsko.
Ze všech oceněných výrobků v jednotlivých kategoriích (viz níže) potom vzešel nejlepší výrobek, kterým se letos stala hotová chlazená sýrová omáčka Apetito Omáčka Quattro Formaggi. Od odborné poroty získala nejvyšší možný úspěch – vynikající hodnocení 95,6 bodů z celkových 100 možných.
„Tento výsledek nás těší a potvrzuje, že naše produkty patří ke špičce na českém trhu. Kvalita, chuť a důraz na inovace jsou hodnoty, které se u nás odrážejí v každém detailu – a které oceňují nejen zákazníci, ale i odborníci z oboru,“ sdělil redakci Kupi.cz Vladimír Čejna, food service manager společnosti Savencia F&D.
Kromě odborné poroty se na hodnocení výrobků podíleli sami novináři, kteří volili tři vítěze tzv. ceny médií. A letos jejich hlavní pozornost získalo zejména Jaroměřické žervé.
„Naše soutěž je ale také o tradičních, osvědčených výrobcích, takže není divu, že se mezi vítězi objevila tradiční Valašská kyška či Jaroměřické žervé. To jsou z pohledu chuťového i nutričního stoprocentně výrobky na jistotu. A velice zajímavé je, že hodnocení odborných komisí naprosto stejně vyhodnotila i ‚laická‘ porota novinářů, kteří rozhodovali o Hlavní ceně médií,“ řekl redakci Kupi.cz Jiří Kopáček, předseda představenstva Českomoravského svazu mlékárenského (ČMSM).
Krémová a hebká sýrová omáčka podle našeho jednoduchého receptu vám jistě zachutná. Pojďte si jej s námi vyzkoušet a uvidíte, že si jej zamilujete.
Domácí salko se hodí do krémů, likérů, k přípravě vánočního cukroví i dalších nejrůznějších druhů sladkostí. Postup na výrobu domácího kondenzovaného mléka je velmi jednoduchý a stačí vám k tomu jen tři ingredience.
Všechny vítězné produkty si můžete prohlédnout ve fotogalerii níže.
Zajímalo nás také, jaké trendy ovládly letošní udílení cen a jaké preference lze mezi výrobky pozorovat.
„V těch současných spotřebitelských trendech převládají jasně reformulace výrobků, tedy výroba produktů, kde se upravuje složení ve smyslu určitého nutrientu,“ popsal pro Kupi.cz Kopáček s tím, že v poslední době patří mezi takové požadavky trhu například přidávání bezlaktózových variant výrobků nebo navyšování množství bílkovin ve složení. Právě high-proteinové mléčné výrobky jsou v poslední době velmi žádoucí a byly hojně zastoupené také mezi letošními vítěznými i dále oceněnými produkty.
A co oblíbené příchutě? „Pokud se podíváme na trendy nových příchutí, tak jsou nyní oblíbené různé exotické chutě, z nichž letos několikrát dominovalo mango,“ přiblížil nám dále předseda představenstva ČMSM.
O tom, jaké mléčné výrobky skončí v nákupních košících zákazníků, také dlouhodobě rozhoduje jejich forma, přičemž vyhledávané je právě pohodlí (tzv. convenience), které umožňuje rychlou a snadnou přípravu a následnou konzumaci.
„A z tohoto trendu vlastně vypadl letošní absolutní vítěz, Tavená sýrová omáčka Apetito Quattro Formaggi, která má skutečně skvělé upotřebení v domácí ‚pohodlné‘ gastronomii,“ zakončil pro redakci Kupi.cz Kopáček.
Zdroje: Českomoravský svaz mlékárenský pro redakci, Savencia F&D, Mlékárna Hlinsko