Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

„Napsala jsem špatnou recenzi. Majitel mi psal do noci a volal i do práce.“ Tohle není legální, varuje právnička

Jenoche / Shutterstock.com

Negativní recenze na internetu se může zdát jako neškodný názor. Jenže když se spojí s citlivým majitelem nově otevřené restaurace a veřejně dohledatelnými informacemi, může z toho být nepříjemná zkušenost. Přesně to se stalo čtenářce Lence, která po upřímném hodnocení zažila nátlak, zprávy na sociálních sítích i telefonát do práce.

Přečtěte si také

Redakční test antiperspirantů: Nejlépe obstály značky z vyšší cenové kategorie

„Nečekala jsem, že kvůli pár větám o studené polévce a nepříjemné obsluze mi bude někdo psát do noci,“ říká Lenka. Přijela domů, sedla si ke kávě a napsala recenzi na Google. V tu chvíli netušila, že během pár dní ji kontaktuje majitel podniku – nejdřív slušně, pak vytrvale. „Psali mi na Messenger, Instagram, volali. Do práce! Kvůli jedné recenzi…“

Jedna recenze, na oplátku několik zpráv a telefonátů

Lenka (42) je účetní z Ostravy, má dvě děti a ve volném čase ráda navštěvuje nové podniky. Nedávno si s kolegyněmi po práci zašly do nově otevřené restaurace v centru. „Podnik vypadal hezky, ale všechno se kazilo hned od začátku. Čekaly jsme přes půl hodiny, jídlo bylo studené, obsluha nás odbyla,“ popisuje.

Zklamaná se rozhodla napsat recenzi na Google. „Nebyla sprostá ani útočná. Jen jsem popsala, co se stalo. A dala dvě hvězdičky,“ vysvětluje.

Jenže už druhý den se začaly dít podivné věci. „Dostala jsem zprávu přes Messenger. Majitel mi psal, že jsem jim zkazila start podniku. Ať to smažu.“ Následovalo několik dalších zpráv, pak telefonáty a nakonec i hovor na pevnou linku její kanceláře.

„Kolegyně to slyšela, bylo mi trapně. Nechápala jsem, jak mě vůbec našel.“ Lenka nakonec recenzi neupravila, ale část komentáře zjemnila. „Byla jsem z toho nervózní. Nechtěla jsem smazat pravdu, ale nechtěla jsem už být terčem.“

Odborný komentář

Mgr. Jana Kolaříková, právnička specializující se na online právo a ochranu osobních údajů

Jak často se setkáváte s podobnými případy?

Setkáváme se s nimi čím dál častěji. Veřejné recenze jsou silný nástroj, ale někteří provozovatelé na ně reagují velmi emotivně.

Je takové chování ze strany majitele legální?

Není. Pokud někoho kontaktujete opakovaně, přestože si to nepřeje, může to být považováno za obtěžování. Pokud se jedná o výhrůžky nebo zastrašování, už jsme na hraně trestného činu.

Jak má reagovat člověk, který se ocitne v podobné situaci?

Je důležité si komunikaci uchovat – zprávy, e-maily, záznamy hovorů. Pokud je kontaktování vytrvalé, doporučuji obrátit se na policii. Mnoho lidí to neudělá ze strachu, ale právo je na jejich straně.

Jak se mohlo stát, že si podnik dohledal Lenku?

Stačí málo – třeba veřejný facebookový profil, kde má uvedeno jméno a místo práce. Je dobré být opatrný, co o sobě na internetu zveřejňujeme.

Co doporučujete lidem, kteří chtějí napsat recenzi, ale bojí se následků?

Pište bez emocí, věcně a hlavně pravdivě. Pokud máte obavy, můžete recenzi napsat anonymně nebo jen pod křestním jménem. Ale opakuji – žádný podnik vás nesmí kvůli recenzi šikanovat.

Praktické rady

Jak bezpečně psát online recenze:

  • Buďte věcní, neútočte – držte se faktů.
  • Zvažte, jaké údaje o sobě máte veřejně dostupné.
  • Uchovávejte si kopie zpráv v případě problémů.
  • Nenechte se zastrašit – vy máte právo na názor.
  • Pokud vás někdo kontaktuje nevhodně, obraťte se na policii nebo právníka.

Lenka dnes říká, že si na internetu dává větší pozor. „Nechci mlčet, když je něco špatně. Ale už vím, že i jednoduchá recenze může někoho rozčílit víc, než bych čekala.“

Její vzkaz čtenářům? „Pište pravdu, ale myslete i na sebe. A pokud vás někdo kvůli recenzi začne obtěžovat, nestyďte se ozvat. Není to vaše chyba.“

Zdroje: Kupi.cz, čtenářka Lenka, Mgr. Jana Kolaříková