Negativní recenze na internetu se může zdát jako neškodný názor. Jenže když se spojí s citlivým majitelem nově otevřené restaurace a veřejně dohledatelnými informacemi, může z toho být nepříjemná zkušenost. Přesně to se stalo čtenářce Lence, která po upřímném hodnocení zažila nátlak, zprávy na sociálních sítích i telefonát do práce.
„Nečekala jsem, že kvůli pár větám o studené polévce a nepříjemné obsluze mi bude někdo psát do noci,“ říká Lenka. Přijela domů, sedla si ke kávě a napsala recenzi na Google. V tu chvíli netušila, že během pár dní ji kontaktuje majitel podniku – nejdřív slušně, pak vytrvale. „Psali mi na Messenger, Instagram, volali. Do práce! Kvůli jedné recenzi…“
Lenka (42) je účetní z Ostravy, má dvě děti a ve volném čase ráda navštěvuje nové podniky. Nedávno si s kolegyněmi po práci zašly do nově otevřené restaurace v centru. „Podnik vypadal hezky, ale všechno se kazilo hned od začátku. Čekaly jsme přes půl hodiny, jídlo bylo studené, obsluha nás odbyla,“ popisuje.
Zklamaná se rozhodla napsat recenzi na Google. „Nebyla sprostá ani útočná. Jen jsem popsala, co se stalo. A dala dvě hvězdičky,“ vysvětluje.
Jenže už druhý den se začaly dít podivné věci. „Dostala jsem zprávu přes Messenger. Majitel mi psal, že jsem jim zkazila start podniku. Ať to smažu.“ Následovalo několik dalších zpráv, pak telefonáty a nakonec i hovor na pevnou linku její kanceláře.
„Kolegyně to slyšela, bylo mi trapně. Nechápala jsem, jak mě vůbec našel.“ Lenka nakonec recenzi neupravila, ale část komentáře zjemnila. „Byla jsem z toho nervózní. Nechtěla jsem smazat pravdu, ale nechtěla jsem už být terčem.“
Mgr. Jana Kolaříková, právnička specializující se na online právo a ochranu osobních údajů
Setkáváme se s nimi čím dál častěji. Veřejné recenze jsou silný nástroj, ale někteří provozovatelé na ně reagují velmi emotivně.
Není. Pokud někoho kontaktujete opakovaně, přestože si to nepřeje, může to být považováno za obtěžování. Pokud se jedná o výhrůžky nebo zastrašování, už jsme na hraně trestného činu.
Je důležité si komunikaci uchovat – zprávy, e-maily, záznamy hovorů. Pokud je kontaktování vytrvalé, doporučuji obrátit se na policii. Mnoho lidí to neudělá ze strachu, ale právo je na jejich straně.
Stačí málo – třeba veřejný facebookový profil, kde má uvedeno jméno a místo práce. Je dobré být opatrný, co o sobě na internetu zveřejňujeme.
Pište bez emocí, věcně a hlavně pravdivě. Pokud máte obavy, můžete recenzi napsat anonymně nebo jen pod křestním jménem. Ale opakuji – žádný podnik vás nesmí kvůli recenzi šikanovat.
Jak bezpečně psát online recenze:
Lenka dnes říká, že si na internetu dává větší pozor. „Nechci mlčet, když je něco špatně. Ale už vím, že i jednoduchá recenze může někoho rozčílit víc, než bych čekala.“
Její vzkaz čtenářům? „Pište pravdu, ale myslete i na sebe. A pokud vás někdo kvůli recenzi začne obtěžovat, nestyďte se ozvat. Není to vaše chyba.“
Zdroje: Kupi.cz, čtenářka Lenka, Mgr. Jana Kolaříková