Milovníci aktivní dovolené s sebou často vozí kolo. Taková jižní Morava, okolí Třeboně nebo Poděbrad jsou přes léto vyloženě rájem cyklistů, ale ti se tam nejdřív ze všech koutů republiky musí nějak dostat. Je lepší převážet kola na střeše, za autem na kouli, nebo je narvat dovnitř? Došli jsme k jasnému závěru.
Začněme tím, že pokud převážíme automobilem kola, musíme dbát především na bezpečnost. A to nejen na bezpečnost pasažérů, ale i ostatních účastníků provozu. Silniční zákon č. 361/2000 Sb. v § 5 (Povinnosti řidiče) jasně říká, že řidič musí „zajistit bezpečnost přepravované osoby nebo zvířete a bezpečnou přepravu nákladu“. Do kategorie nákladu patří i kola, ať už je převážíme jakkoliv.
Úplně nejjednodušší způsob je dát kolo do kufru, čemuž se budeme hned věnovat níže. V tomto případě zákon v § 52 říká, že „předměty umístěné ve vozidle musí být umístěny tak, aby neomezovaly a neohrožovaly řidiče nebo osoby přepravované ve vozidle a nebránily výhledu z místa řidiče“. Čili kola se uvnitř vozit smí, ale musíte je dobře upevnit.
V případě, že vás zastaví policejní hlídka a kola shledá nedostatečně připevněnými, můžete dostat pokutu několik tisíc korun. Zvláště v zahraničí, jako je Rakousko, Slovinsko nebo Itálie, jsou na přepravu kol uvnitř přísnější než v ČR, takže to nepodceňujte a taky se před cestou do zahraničí seznamte s tamějšími předpisy.
Převážení kol uvnitř auta je nejlevnější a nejjednodušší varianta, pokud cestujete sami nebo maximálně ve dvou. Stačí sklopit zadní sedačky, sundat přední kola a bicykly naložit. V běžném kombíku takto převezete dvě dospělácká kola. S trochou šikovnosti přidáte i dětské kolo, ale pak už zbývá minimum místa na zavazadla, takže je to řešení vhodné spíše na krátké cesty nebo bez další výbavy.
Střešní nosiče jsou tradičním řešením a často byly první volbou českých řidičů/cyklistů. Pojmou 2 až 4 kola v závislosti na velikosti vozu a typu nosiče. Je ale potřeba počítat s fyzicky náročnější manipulací – kola je nutné zvednout nad hlavu. Významně se také zvyšuje spotřeba paliva a auto je vyšší, což může být problém třeba u vjezdu do garáží.
Nosiče umístěné za autem na tažném zařízení jsou čím dál oblíbenější. Manipulace s koly je pohodlnější, protože je nemusíte zvedat vysoko. Auto si navíc zachová původní aerodynamiku, což se pozitivně odráží na spotřebě paliva. Je však třeba počítat s vyšší pořizovací cenou (cca od 5 000 Kč) a nutností pořídit třetí registrační značku.
Opravdu jsme chtěli vybrat jednu variantu, ale po zvážení všech možností jsme došli ke dvěma.
Pokud cestujete sami nebo ve dvou, ideální a zároveň nejúspornější řešení je vozit kolo uvnitř auta. Nepotřebujete žádný nosič, auto zůstává aerodynamicky nezměněné a kola jsou v bezpečí před počasím i zloději. Pokud navíc vlastníte osobní dodávku, která pojme kola celé rodiny i další zavazadla, není co řešit.
Pokud cestujete jako rodina – dva dospělí a dvě děti – a máte např. kombi nebo SUV, je nejlepším řešením nosič na kouli. Pojme 3 až 4 kola, nezabírá místo v kufru, snadno se s ním manipuluje a na rozdíl od střešních nosičů nezvyšuje spotřebu. Navíc můžete bez obav vjet do podzemní garáže. Ne bezdůvodně tohle řešení téměř vytlačilo střešní nosiče, které v našem žebříčku skončily poslední.
Napište nám do diskuze pod článkem, které řešení je nejlepší podle vás. Souhlasíte s námi?
Zdroje: Kupi.cz, Zákony pro lidi