Ruský diskont Mere se vrací jako MyPrice: Proč je tak tajemný?

Nákupní vozík v obchodě Mere Grabowski Foto / Shutterstock.com

Mere, Svetofor a nyní i MyPrice, to všechno jsou názvy pro jeden a ten samý řetězec, který pochází z ruského Krasnojarsku. Vznikl v roce 2009 a postupně expandoval do dalších zemí střední a východní Evropy včetně České republiky, Slovenska, Polska nebo Rumunska. V západní Evropě se mu ale zatím příliš nedařilo a v roce 2022 jeho velkolepé plány na čas ztroskotaly. Nyní se ale na tamní trh vrací pod názvem MyPrice.

Přečtěte si také

Není buřt jako špekáček. Zákon určuje, co musí špekáček obsahovat, kvalitu ale neohlídá

Do západní Evropy v novém

„MyPrice je největší řetězec diskontního formátu z východní Evropy. Působí ve více než deseti evropských zemích“. Takto se zatím zcela neznámý prodejce potravin prezentuje na vlastním webu, který funguje v pěti jazycích a nepůsobí příliš aktuálním dojmem.

V západní Evropě přitom společnost otevřela teprve tři prodejny, a to v belgických městech Boom, Boussu a Opwijk, kde z něj zatím nejsou příliš nadšení. Už nyní se ale chystá znovu expandovat i do Německa, konkrétně do Severního Porýní-Vestfálska, kde má brzy vyrůst až devět poboček MyPrice.

Recept na úspěch, nebo zastaralý koncept?

MyPrice patří do skupiny Svetofor, kterou založili dva bratři Sergej a Andrej Schneiderovi ze sibiřské oblasti Ruska. Díky prodeji zboží přímo z palet ve strohých halách za městem mohli nabídnout výrazně nižší ceny než konkurence, která se zaměřuje i na design prodejen a snaží se zákazníkovi nákupní zážitek zpříjemnit.

Lidé u nich tedy nakoupili až o čtvrtinu levněji, což jim vyneslo úspěch v domovském Rusku a později i v dalších zemích. V roce 2022 tak dosáhly tržeb ve výši 400 miliard rublů (tehdy zhruba 5,5 miliardy eur).

V zemích západní Evropy ale diskontní řetězec narazil. Zákazníci zřejmě očekávali příjemnější prostředí, lepší dopravní dostupnost a nabídku kvalitnějšího zboží včetně čerstvého ovoce a zeleniny, které v Mere zcela chybí. Základ sortimentu tvoří trvanlivé potraviny a nechybí ani mražené maso a uzeniny nebo drogerie a úklidové prostředky, zpravidla od neznámých značek.

Žena drží vodku v obchodě Mere Milos Momcilovic / Shutterstock.com

Odchod z trhu byl jen krátkodobý

Po začátku ruské agrese na Ukrajině došlo ke zhoršení situace a firma se ze západní Evropy musela na čas někde úplně stáhnout. Problémem nebyla jen špatná reputace, ale především mezery v dodavatelském řetězci a nedostatek financí kvůli neochotě bank poskytovat půjčky.

Otázkou v každém případě zůstává, jestli nyní s názvem MyPrice přijde i změna sortimentu a přístupu ke klientům. Jisté je to, že v českých pobočkách Mere zatím zůstává vše při starém.

Zdroje: retaildetail.eu, retaildetail.eu