Pach benzinu v elektrickém Mustangu? Ne, to není žert. Ford skutečně představil parfém, který má evokovat klasické vůně spalovacích motorů. Komu je určený a co tím automobilka sleduje? Odpovědi přinášíme v článku.
Americký automobilový gigant Ford není v oblasti inovací žádným nováčkem. Vedle rozvoje elektrických vozidel ale sáhl i k nečekanému kroku – vytvořil vlastní parfém. A ne ledajaký. Vůně Mach-Eau má připomínat tradiční aroma spalovacích motorů.
Proč? Podle průzkumu, který si automobilka nechala zpracovat, by jeden z pěti řidičů při přechodu na elektromobil nejvíc postrádal právě vůni benzinu. A téměř 70 procent účastníků průzkumu uvedlo, že by jim tato vůně alespoň částečně chyběla.
„Smyslový dojem ze spalovacích aut je pro řidiče stále důležitý. Vůně benzinu je pro mnohé součástí zážitku z jízdy. Mach-Eau jim má ten pocit alespoň částečně vrátit,“ uvedl Jay Ward, ředitel produktové komunikace Ford of Europe.
Parfém vznikl v roce 2021 jako součást kampaně k elektrickému modelu Mustang Mach‑E GT. Nešlo o produkt určený k prodeji, ale o nástroj, jak oslovit tradiční zákazníky, kteří mají k elektromobilitě stále rezervovaný postoj.
Mustang jako značka nese výrazný kulturní odkaz. Symbolizuje sílu, rychlost a volnost. Elektrifikace tohoto modelu tak nebyla bez emocí. Pro někoho revoluce, pro jiného kontroverze.
Ford Mach‑E GT je čistě elektrický vůz s výkonem 487 koní a zrychlením z 0 na 100 km/h za 3,7 vteřiny. Technické parametry nezklamou ani náročnější motoristy. Přesto zůstává otázka: co chybí řidičům nejvíc? Právě vůně motoru a benzinu, ukazuje výzkum.
Zatímco Mach-E láká výkonem, designem a inovacemi, Mach-Eau má za cíl nabídnout zážitek, který elektromobil logicky nabídnout nemůže – čichový. V tom je myšlenka Fordu jednoduchá a efektivní: přechod na nový typ auta nemusí znamenat ztrátu všech starých vjemů.
Na vývoji vůně spolupracovala parfumérská firma Olfiction. Hlavní parfémářka Pia Long čerpala z chemických látek, které jsou běžně přítomny v autech se spalovacím motorem.
Použila například tyto látky:
Kombinace má evokovat nejen benzin, ale i vůni nového vozu, rozpálených gum nebo kabiny s koženým interiérem.
Redakce Kupi.cz oslovila několik řidičů v Brně a Ostravě, aby zjistila jejich reakce.
Nikdo z oslovených parfém osobně nezkusil. O Mach-Eau spíše slyšeli jako o kuriozitě.
Ford není jediný, kdo se pustil do voňavého experimentu. Nissan loni v Šanghaji představil vůni Nismo Smell My Dust, kombinující pach spálených pneumatik a třešňových květů. Podle značky vznikla jako součást oslav závodů Formule E. Parfém má mít pánskou i dámskou verzi a obsahuje údajně i skutečný extrakt z prachu pneumatik.
Jakkoliv to zní bizarně, vůně inspirované automobilovým prostředím nejsou ve světě parfémů výjimkou. Na trhu existují i vůně nového auta, kovu, asfaltu nebo motorového oleje.
Na český trh se parfém Mach‑Eau nikdy nedostal. Ford jej neuvedl do běžné distribuce a zatím neexistují ani informace o plánovaném prodeji. V Česku lze občas narazit na debaty o parfému v online diskuzích, ale k přímému vyzkoušení se oficiálně nedostal.
V případě Nissanu je situace podobná. Ani „gumová“ vůně Nismo se k nám zatím nedováží a podle dostupných údajů jde spíše o limitovaný koncept pro čínský trh.
Vytvořit parfém, který připomíná vůni spalovacího motoru, může znít jako extravagantní nápad. A do určité míry jím i je. Z pohledu automobilky ale jde o způsob, jak oslovit zákazníky, kteří při přechodu na nový typ pohonu ztrácejí jisté emoce. Ford s vůní Mach‑Eau neprodává parfém – prodává myšlenku, že i elektromobil může mít charakter.
Zdroje: Ford Media, Ford Nissan Newsroom, respondenti Kupi.cz (červenec 2025)