Samoobslužné pokladny šetří čas, ale občas i přidělají starosti. Jedna nepozornost a můžete se ocitnout za hranou zákona. Příběh ženy, která si omylem odnesla nezaplacené zboží, ukazuje, že i nevinná chyba může mít vážné důsledky.
Marie (33) šla po práci do obchodu jen pro pár věcí. Jogurty pro děti, těstoviny na večeři a novou podprsenku, kterou zahlédla ve výprodeji. „Vzala jsem ji do ruky, protože jsem si nebyla jistá velikostí. Všechno ostatní jsem dala do košíku,“ vzpomíná.
U samoobslužné pokladny byla fronta. Marie se snažila být rychlá. „Skenovala jsem jedno zboží za druhým. V hlavě jsem měla, co ještě musím stihnout. A podprsenku jsem pořád držela v ruce. Nechala jsem ji tam, protože jsem ji nechtěla položit mezi potraviny.“
Zaplatila, vzala tašku, vyšla ven. Až doma, při vybalování, jí to došlo. „Vytáhla jsem ji z kabelky a zarazila se. Nemám ji na účtence. Neskenovala jsem ji. Prostě jsem odešla s nezaplaceným zbožím.“
„Bylo mi trapně. V první chvíli jsem si říkala, že se vrátím a zaplatím ji. Ale pak jsem si představila, jak jim to vysvětluju. Že jsem si jen tak ‚zapomněla‘ namarkovat prádlo. Vypadala bych jako zlodějka.“ Marie se nakonec nevrátila. Podprsenku odložila do skříně a několik dní se na ni nemohla ani podívat. „Nešlo o peníze, stála snad 150 korun. Šlo o ten pocit. Věděla jsem, že jsem udělala něco špatně, i když neúmyslně.“
Podle právníka Mgr. Tomáše Vrabce, který se specializuje na trestní a občanské právo, je situace z právního hlediska jasná. „Pokud někdo opustí obchod s nezaplaceným zbožím, jedná se o krádež, a to i v případě, že k ní došlo neúmyslně. Rozhodující je ale úmysl – pokud se prokáže, že šlo skutečně o omyl, policie to může vyhodnotit jako přestupek bez postihu.“
Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, § 205 (krádež) rozlišuje úmyslné a neúmyslné jednání. „V praxi se podobné případy často řeší domluvou nebo pokutou, pokud se zákazník přizná a situaci vysvětlí.“
Redakce Kupi.cz oslovila několik bezpečnostních agentur s dotazem, jak jsou jejich zaměstnanci školeni pro podobné případy. Petr Kozlík z brněnské pobočky bezpečnostní agentury uvedl: „Naši pracovníci jsou vedeni k tomu, aby jednali taktně a s respektem. Pokud si zákazník zapomene zboží namarkovat, upozorníme ho diskrétně. Většina lidí si chybu uvědomí a zboží bez problémů doplatí.“
Podle bezpečnostního experta a bývalého pracovníka ostrahy Pavla Hrubého jsou podobné případy častější, než si lidé myslí. „Samoobslužné pokladny jsou rychlé, ale snadno se v nich udělá chyba. Lidé drží věci v ruce, telefonují, mají děti. Není to vždy záměr.“
Všimnete-li si chyby ještě v obchodě, okamžitě se vraťte a doplaťte. Pokud si omyl uvědomíte až doma, můžete se obrátit na zákaznickou linku řetězce. Nečekejte, že to „projde“. Kamery a záznamy mohou situaci kdykoli zpětně prověřit. Pokud vás zastaví ochranka, spolupracujte a situaci vysvětlete. Neúmyslná chyba není zločin, ale je fér ji napravit.
Oslovili jsme s redakcí zákazníky olomouckého nákupního centra, jestli se jim podobná situace někdy také stala, a tady jsou jejich odpovědi:
Marie podprsenku nakonec poslala dál, darovala ji do sbírky oblečení. „Nechtěla jsem ji nosit. Připomínala mi tu situaci. Ale hlavně jsem si uvědomila, že příště budu u pokladny pozornější. I když to byl omyl, nechci se tak cítit znovu.“
Zdroje: Kupi.cz, Zákony pro lidi, Mgr. Tomáš Vrabec (právník), Petr Kozlík a Pavel Hrubý (bezpečnostní experti)