Realizovaný průzkum hovoří jasnou řečí – více než polovina zákazníků radši nakupuje produkty z domácí výroby než ze zahraniční. Muži i ženy však podporují lokální výrobce z jiných důvodů.
Zatímco dříve zákazníci prahli po zkoušení zahraničních značek a kupovali si produkty za účelem zvědavosti a myšlenky vyšší kvality, dnes se obrací k domácímu prostředí a vyhledávají lokální produkty. Dokonce je to jeden z rozhodujících faktorů během procesu nakupování, vyšlo to jako výsledek průzkumu, který bych realizován v roce 2025 a zúčastnilo se ho 1016 respondentů.
Zákazníci se při nakupování rozhodují dle několika kritérií, mezi které patří cena, složení, kvalita, ale i původ. A jak ukazuje průzkum, právě tomu, odkud produkty pocházejí, věnují vysokou pozornost až tři pětiny Čechů.
Překvapivým faktem je, že až 47 % dotazovaných ve věku 18–26 let dává přednost českým výrobkům a považuje původ za velmi důležitý. U osob v předdůchodovém věku jde až o 70 % zastánců lokálních výrobků.
„Zájem o české potraviny nelze vnímat jako přechodný trend. Češi dlouhodobě preferují to, co je domácí a blízké. Potvrzují to nejen naše průzkumy, ale i každodenní realita v prodejnách. Podporovat české producenty je pro nás proto přirozené – bereme to jako formu poděkování za důvěru, kterou v nás zákazníci vkládají,“ uvádí v oficiální zprávě Florian Naegele, generální ředitel PENNY.
Pokud vás zajímá, jaké mají zákazníci důvody k tomu, aby dávali při nakupování přednost místním výrobkům a značkám, jedná se zejména o vědomou podporu jak českých zemědělců a výrobců, tak i domácí ekonomiky.
Pro ženy je poté důležitá i udržitelnost, kdy mají k produktům blízko a ty nemusí cestovat klidně i přes půl světa. Muži jsou naopak hrdými občany, což jim stačí jako důvod k tomu, aby do košíku vkládali zejména české produkty. Zákazníci mají také dojem, že místní produkce je kvalitní a jejich nákup znamená dobrou věc.
Ať už navštívíte jakýkoliv řetězec, vedle zahraničních produktů najdete i ty domácí, a to v poměrně velké šíři. V Albertu najdete značku Česká chuť, Kaufland nabízí K-Jarmark a Tesco zase značku Pravá chuť. Výběr je široký, a tak si v každém řetězci přijdou zákazníci na své, stačí si jen vybrat.
Zeptali jsme se našich čtenářů, zda české výrobky kupují a proč.
Zdroje: TZ Penny, Kupi.cz