Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Lidl a Kaufland vedou v platech: Prodavači si nově přijdou až na 38 600 Kč měsíčně, přesto nejsou všichni spokojeni

Zamrznuti tonovi / Shutterstock.com

S navyšováním cen by mělo jít ruku v ruce i navyšování mezd, realita je však tomuto modelu poněkud vzdálená. Obchodní řetězce nicméně berou situaci zodpovědně a velmi pohotově na ni reagují. Záleží jim na tom, aby se jejich zaměstnanci cítili spokojeně, proto se snaží motivaci a spokojenost podporovat navyšováním finančních i nefinančních benefitů. Jsou ale zaměstnanci s odměnami spokojení? Zjistili jsme to.

Přečtěte si také

Konec odřeným nohám v létě: Sprej z Deichmannu, který funguje jako neviditelné silonky

Billa zvyšuje platy a mění i strukturu

Billa od prvního dubna navýšila rozpočet na personální náklady o 5 % (meziročně se jedná o 100 milionů korun nad dosavadní rozpočet). Navíc upravuje systém pozic a mění odpovědnosti i kompetence tak, aby svým zaměstnancům ulehčila práci – a to je právě jeden z důvodů navyšování mezd na jednotlivých pozicích.

„Když jsme se začali zabývat plánováním směn a obsazením prodejen, ukázalo se, že současná struktura neodpovídá potřebám našich lidí i našich zákazníků. Společně s vybranými vedoucími prodejen a regionálními manažery jsme analyzovali procesy a hledali efektivnější řešení,“ říká Andreas Jüterbock, provozní ředitel společnosti Billa Česká republika.

Billa pro větší pomoc vymyslela novou pozici na prodejnách, jedná se o místo vedoucího směny, který má zefektivnit provoz a hlavně ho ulehčit. „Otevíráme tím současně našim lidem další možnosti kariérního postupu. Na každé filiálce budou v průměru tři vedoucí směny, což znamená více příležitostí pro kolegy, kteří chtějí profesně růst,“ vysvětluje Petr Šrámek, vedoucí personálního oddělení Billa ČR.

Billa pravidelně vylepšuje i systém nepeněžních benefitů. Loni například zvýšila stravenkový paušál z 55 Kč na 70 Kč a už několik let mají pracovníci možnost využít každý rok až 12 000 Kč v benefitní cafeterii.

Na změny v organizační struktuře se těší zejména samotní zaměstnanci: „Za tyto změny jsme neuvěřitelně rádi a těšíme se, že to ponese své ovoce. Jsme často přepracovaní a je na nás toho hodně, takže pokud se nám uleví, bude to mít jistě vliv i na motivaci a dobrou náladu na pracovišti,“ říká jeden ze zaměstnanců.

Jak jsou na tom ostatní řetězce?

V průměru většina řetězců každý rok navyšuje mzdy a zároveň se snaží vylepšit i systém odměňování. Před nedávnem navyšovalo Tesco, konkrétně o 8 % u základních mezd a o 7 % v distribuci. „Naše zaměstnance podporujeme nejen v oblasti odměňování, ale i širokou škálou benefitů, které reflektují jejich různorodé potřeby. Patří mezi ně flexibilní pracovní podmínky, možnost home office, zkrácené úvazky či jedinečné výhody, jako je 15% sleva na veškeré zboží v Tesco – platná celoročně i na již zlevněné produkty. Tuto slevu mohou naši kolegové využívat už od prvního dne v práci, a právě proto patří mezi nejvíce oceňované benefity,“ uvádí pro Kupi.cz Iva Pavlousková za Tesco. Navíc se k odměnám přidala i možnost využití virtuálního lékaře (zdarma i o víkendu), kterou mohou využít nejen zaměstnanci, ale i jejich blízcí.

Lidl začátkem března navyšoval platy na konkrétních pozicích a pyšní se i zajímavými benefity – kromě klasických odměn zařazuje například i tzv. tvůrčí volno. Prodavač v Lidlu si přijde na 35 500 Kč (při plném úvazku) a po třech letech se mu mzda zvýší o 3 100 Kč. Skladník pak dostane měsíčně 31 850 Kč při třiceti hodinách týdně a po třech letech se mzda zvedne na 34 850 Kč.

Každý řetězec mění odměňování v jiné části roku a Globus patří mezi ty, které případné navyšování teprve čeká. Kromě mzdy se opět věnuje i nefinanční části odměňování. „Naši zaměstnanci mají nárok na zvýšený počet dní dovolené, a to 2 dny navíc po roce zaměstnání a po třech letech 5 dní navíc. Mezi nejpopulárnější benefity v Globusu patří 13. mzda, neomezená 15% sleva na nákupy, plně hrazené stravenky a mnoho dalších benefitů, jako například příspěvek na penzijní spoření, předvánoční extra sleva, zvýhodněné volání, zvýhodněné vstupy a podobně,“ komentuje pro Kupi.cz Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globusu.

Stejně jako Billa, i Albert od začátku dubna měnil pracovní podmínky. Konkrétně investoval do odměňování zaměstnanců až 350 milionů korun. Na 6% navýšení si tak přišli lidé na prodejnách, v distribučních centrech i na centrále.

ViDI Studio / Shutterstock.com

Kaufland zvyšuje mzdy a přidává mimořádné odměny

Kaufland od 1. července 2025 zvýší platy zaměstnanců na operativních pozicích v provozu, logistice a masozávodě v průměru o 10 %. Například nástupní mzda asistenta prodeje vzroste z 29 000 Kč na 33 000 Kč, po roce až na 35 000 Kč. Společnost také v květnu vyplatí mimořádné odměny ve výši 133 milionů korun. Celkově letos Kaufland investuje do zlepšení mezd rekordních 613 milionů Kč.

Generální ředitel Heiko Koch uvedl, že navýšení mezd a odměn je klíčovým nástrojem, jak ocenit zaměstnance za jejich práci. Kaufland také nabízí zaměstnancům benefity jako 25 dní dovolené, MultiSport kartu, příspěvky na stravování, den volna pro rodiče prvňáčků a vánoční balíčky. Díky těmto podmínkám získal Kaufland již posedmé ocenění Top Employer.

Zaměstnanci by mohli být spokojenější

Navyšování mezd a zařazování nových atraktivních odměn zní lákavě, ale zda jsou dostatečné a uspokojivé, to mohou posoudit pouze ti, kteří jsou odměňováni. Proto jsme oslovili zaměstnance napříč obchodními řetězci a zeptali jsme se, jak to vidí.

  • „Vyzkoušela jsem za svůj život práci ve třech různých řetězcích a až v tomto posledním jsem spokojená, už nejsem řadová prodavačka, ale patřím k manažerským pozicím, kde jsou benefity lepší a spravedlivější. Má zkušenost je taková, že jako prodavačka jsem měla vždy velmi nízkou mzdu a zvedalo se pomálu a jen tak naoko, bohužel.“ – manažerka prodejny Jarmila
  • „U nás v obchodě se láká na mnohem vyšší mzdu, než ve skutečnosti je. Pravdou je, že musíte odpracovat několik let, abyste se dostali na něco důstojného. Prodavačky si stále na moc nepřijdou. Ve skladu to není o moc lepší, což vím od mých kolegů.“ – prodavačka Iveta
  • „Situace se ve srovnání s minulými lety výrazně zlepšila a zaměstnavatel se o nás stará mnohem lépe. Nefinanční benefity zní skvěle, ale většinu našich pracovníků zajímá spíše peněžní klasická mzda, ta sice není nejvyšší, ale snaží se nám pravidelně, většinou každý rok, přidávat. Kolegové jsou ale nespokojení, na druhou stranu nikdo je nenutí tu za tyto peníze být, mohou jít jinam.“ – vedoucí směny Michal
  • „Ty skvělé pracovní podmínky jsou jen naoko. Nejsem s tím spokojená, protože těch pár stovek navíc nevykompenzují tu náročnost práce a také časté přesčasy. Ale jsme tu všichni dobrovolně a jsme i dobrá parta, takže se to dá vydržet. Doufám v lepší zítřky!“ – Monika
  • „Obchody nemají nouzi o zaměstnance, takže se nemohou mít zas tak špatně. Já jsem bývalá prodavačka, ale nikdy jsem nepracovala na plný úvazek, nýbrž jako brigádnice a rozhodně jsem si nemohla stěžovat. Práce to nebyla jednoduchá, ale vydělala jsem si slušně, navíc jsem si mohla krásně plánovat směny dle svých možností. Netýkaly se mě nefinanční benefity, ale co vím od kolegů, mají na výběr poměrně širokou škálu těchto odměn.“ – Magdalena
  • „Nemohu mluvit za pracovníky na prodejnách, ale my se v kancelářích máme dobře. Vše funguje tak, jak má, až na drobné potíže, které jsou všude. Peněz bychom chtěli mnohem víc, asi jako každý.“ – Igor

Zdroje: Kupi.cz, obchodní řetězce