Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Slevové fígle obchodníkům neprošly: Inspektoři rozdali 385 pokut za více než 17 milionů

M.Gunsyah / Shutterstock.com

Česká obchodní inspekce si posvítila na praktiky obchodníků při poskytování slev. Výsledky? Téměř polovina kontrol odhalila porušení zákona, nejčastěji šlo o nesprávné informace o cenách. Celkem padlo 385 pokut v hodnotě přes 17 milionů korun. Jaké byly nejčastější prohřešky a co to znamená pro zákazníky? Čtěte dál!

Přečtěte si také

Scéna z pražského supermarketu rozvířila emoce. Muž odnesl všech pět zlevněných tašek, ostatní zůstali bez šance

Slevové triky už obchodníkům neprojdou

Slevy – kdo by je nemiloval? Jenže za lesklými cedulemi s procenty často číhá past. Právě na tyto praktiky se zaměřila Česká obchodní inspekce (ČOI) a výsledky kontrol za rok 2024 mluví jasně. Z 1 755 kontrol bylo porušení zjištěno v téměř polovině případů. To je alarmující číslo, které ukazuje, že ne všichni obchodníci hrají fér.

Nejčastější prohřešky

Hlavním problémem bylo nedodržení povinnosti informovat zákazníky o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván před slevou. Tato povinnost, zakotvená v § 12a zákona o ochraně spotřebitele, byla porušena ve 370 případech. Jinými slovy, zákazníci často neměli možnost zjistit, zda sleva skutečně odpovídá realitě.

Dalším častým prohřeškem bylo nesprávné účtování cen. Ve 154 případech obchodníci účtovali jinou cenu, než jakou uváděli. A to není vše – porušení pravidel o poctivosti prodeje a poskytování služeb bylo zjištěno ve 170 případech.

Když sleva není sleva

ČOI se v rámci mimořádných kontrol zaměřila i na oblíbené akce jako Black Friday a Cyber Monday. Výsledky? Ze 172 kontrol bylo porušení zjištěno u 71 případů. Ukázalo se, že někteří obchodníci si s pravidly hlavu nelámou ani při těchto velkých marketingových akcích.

Co na to respondenti?

Zeptali jsme se několika zákazníků na jejich zkušenosti se slevami:

  • Petra (34 let): „Kolikrát jsem si všimla, že sleva je jen naoko. Před týdnem byla cena nižší než teď se slevou. Je to k vzteku!“
  • Martin (45 let): „Black Friday už ani neberu vážně. Většinou jsou to jen marketingové triky.“
  • Jana (28 let): „Je fajn, že ČOI tyhle věci kontroluje. Aspoň se něco děje.“
  • Tomáš (52 let): „Pokuty jsou super, ale chtělo by to větší osvětu, aby lidi věděli, co si mají hlídat.“

Pokuty přes 17 milionů jako varování

Celkem ČOI udělila 385 pokut v hodnotě 17 561 500 Kč. To už je pořádná suma, která by mohla obchodníky přimět k větší zodpovědnosti. Inspekce navíc upozorňuje, že v roce 2025 plánuje v kontrolách pokračovat a zaměřit se na další problematické oblasti.

Pro zákazníky je klíčová ostražitost. Při nákupu ve slevách si vždy ověřte, zda se sleva skutečně odvíjí od původní ceny. Pokud máte pochybnosti, neváhejte se obrátit na ČOI. A obchodníci? Ti by měli začít hrát podle pravidel, jinak je čekají další pokuty.

Zdroje: ČOI, Kupi.cz