Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

E-shopy plné falešných recenzí? ČOI rozdala při kontrole pokuty 85 % obchodů

Tiko Aramyan / Shutterstock.com

Dáváte při nákupech na internetu na hodnocení ostatních zákazníků? Umíte rozpoznat, kdy recenze píší skuteční lidé a kdy jde o podvrh prodejce? Česká obchodní inspekce nedávno zjistila alarmující fakt - více než 80 % kontrolovaných e-shopů porušovalo předpisy. Jak se tedy jako běžný zákazník vyznat v džungli internetových recenzí? A existuje způsob, jak odhalit ty falešné?

Přečtěte si také

„Češi neřeší, co jedí. A pak se diví.“ Výživový expert Havlíček bez servítek o jídle, lenosti i tloustnutí po padesátce

Výrobek bez jediné chybičky? Opravdu?

„Nedávno jste u nás zakoupili zboží, podělte se s námi o jeho hodnocení.“ Pokud vám někdy přišla podobná zpráva z e-shopu, pak to mimo jiné pravděpodobně znamená, že takový obchod dodržuje potřebná právní nařízení. A jeho recenze vycházejí ze zkušeností ostatních spotřebitelů.

Z marketingového hlediska totiž mají recenze na naše rozhodování obrovský vliv, a proto není divu, že si je obchodníci často rádi přikrášlují. Mažou ty negativní a sami píšou, nebo dokonce nakupují ty pozitivní. Falešné. Při troše nepozornosti pak stačí vidět výpis nekonečných spokojených hodnocení a je rozhodnuto. Zboží putuje do košíku. A přitom ho možná před vámi vůbec nikdo nekoupil.

Pormezz / Shutterstock.com

Většina e-shopů není s recenzemi zcela transparentní

Také proto vstoupil v roce 2023 v platnost evropský zákon, který internetovým obchodům nařídil uvádět pouze recenze, kterým předcházelo zakoupení daného produktu nebo využití služby. Povinností e-shopů je také informovat o tom, jakým způsobem se recenze získávají, jak je zajištěno, že vychází z reálných zkušeností, případně zda se jedná o reference ověřené, či neověřené. Ne vždy se jsou ale všechny tyto podmínky dodrženy.

Na problém upozornila ČOI, která se zaměřením na uživatelské recenze zkontrolovala v minulém roce 77 internetových obchodů. Porušení právních předpisů zjistila u téměř 85 % z nich a uložila pokuty v řádech desítek tisíc korun.

Jak poznat falešné recenze na internetu?

Za redakci Kupi.cz nás potom zajímalo, jak mohou sami spotřebitelé zjistit, zda jsou recenze opravdu skutečné. Jak totiž vyplynulo z kontroly provedené inspekcí, právě důležitá informace o původu hodnocení (která by měla být na stránkách produktu dostupná), chyběla skoro v polovině případů.

„Poznat na první pohled, že se jedná o falešnou recenzi, je pro spotřebitele obtížné, uvedl pro Kupi.cz František Kotrba, tiskový mluvčí ČOI a potvrdil, že „určitou známkou neserióznosti může být fakt, že provozovatel e-shopu neplní svou zákonnou povinnost a neinformuje spotřebitele o tom, zda vůbec, a pokud ano, tak jak ověřuje, že zveřejněná recenze skutečně pocházela od spotřebitele, který si výrobek nebo službu zakoupil nebo použil (ověřená recenze).“

fizkes / Shutterstock.com

Tip redakce: Na co si dát u recenzí pozor?

  • E-shop by neměl umožnit psát recenze komukoliv. Pokud lze vložit hodnocení a nechce po vás přihlášení do účtu nebo jiné potvrzení, že jste si produkt skutečně koupili, pak není jisté, že jsou všechny komentáře od zákazníků.
  • U recenzí by měly být vždy zveřejněny podmínky pro jejich vytvoření. Setkat se můžete i s případy, kdy jsou hodnocení převzata z jiných platforem (například srovnávače Heureka.cz nebo Zboží.cz, případně různých služeb pro spotřebitelské testování).
  • Právě v případech, kdy bylo hodnocení napsáno na základě testování produktu zdarma, mělo by být viditelně označené jako sponzorované.
  • Všímejte si jazyka a způsobu psaní – nepřirozené formulace, opakující se fráze napříč komentáři a podobně (jsou-li recenze přeložené z cizího jazyka, měla by být k dispozici i možnost zobrazení původního příspěvku).
  • Zaměřte se i na data zveřejnění. Pokud jsou hodnocení hromadně psaná na zakázku nebo vytvářená umělou inteligencí, často se vloží v jeden den. U produktu pak najdete klidně i stovky kladných referencí, při bližším zkoumání ale zjistíte, že byly všechny vloženy během několika hodin.

Pochybné prodejce si proklepněte

Nejste si méně známým prodejcem stále jistí? Pak je nejlepší si e-shop jako takový prověřit.

„Jako případný zdroj informací o internetových prodejcích doporučujeme např. recenze spotřebitelských organizací a spotřebitelé si mohou ověřit vybraného prodejce i v seznamu rizikových e-shopů, který naleznou na stránkách ČOI,“ doporučuje pro Kupi.cz Kotrba.

Rada na závěr: U recenzí si všímejte nejen kladných ohlasů, ale i těch negativních. Stoprocentní pětihvězdičkové skóre, zejména s vyšším počtem hodnotitelů, může působit podezřele. I špatné zkušenosti ale ověřujte podle pravidel výše. Pokud je na stránky může vložit kdokoliv bez ohledu na nákup, pak nemusí odrážet skutečnost.

Zdroje: ČOI, Kupi.cz