Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Elektronické cenovky a digitální účtenky mění české obchody. Kaufland u pečiva připravuje změnu

Kaufland

Regály v českých supermarketech se mění. Papírové cedulky ustupují elektronickým displejům, účtenky často končí jen v mobilu. Řetězce mluví o ekologii i efektivitě. Zákazníci však reagují různě.

Přečtěte si také

Sladké broskve, slaná gorgonzola a šťavnaté kuře: Podzimní jídlo, kterému se nedá odolat

Revoluce v regálech

Elektronické cenovky už nejsou novinkou, ale postupně se stávají standardem. Podle údajů řetězců ročně spotřebují supermarkety v Česku tisíce tun papíru jen na cenovky a účtenky. To znamená tisíce stromů zpracovaných na jednorázový tisk.

Digitální etikety tento cyklus mění. Namísto papíru jsou regály vybaveny e-ink displeji, které umožňují okamžitou aktualizaci cen i složení výrobků. Výhodou je přesnost: Odpadá situace, kdy na pokladně zákazník zaplatí jinou cenu, než jakou vidí u zboží.

Jak si vedou jednotlivé řetězce

Kaufland rozšířil elektronické etikety letos na oddělení pečiva. „Elektronické etikety máme v úsecích ovoce a zeleniny již od roku 2017. U pečiva je vedle každé standardní etikety ještě dodatková, kde je uvedené složení výrobku. Nyní jsou nově obě etikety elektronické. Ročně tak vytiskneme zhruba o 5 milionů etiket méně, čímž ušetříme přibližně 3 tuny papíru,“ uvedla pro redakci Kupi mluvčí Renata Maierl. Zákazníci mají nově možnost netisknout účtenku i bez aplikace.

„Možnost volby netisknout papírovou účtenku na pokladnách je naším dalším krokem na cestě k větší udržitelnosti. Tato funkce je již více než dva roky v naší mobilní aplikaci. Chtěli jsme ji však zpřístupnit také zákazníkům, kteří zatím aplikaci nainstalovanou nemají nebo jsou na nákupu bez mobilu. Nová funkce je k dispozici od září ve všech prodejnách Kaufland. Pokud by na digitální účtenku přešel každý náš zákazník, ušetřili bychom ročně zhruba 121 tun papíru,“ dodává Renata Maierl.

Alexander Fedosov / Shutterstock.com

Lidl testuje elektronické cenovky od roku 2017. Jak jsme psali v minulosti v našem článku, jedna prodejna vyměnila během roku zhruba 45 tisíc papírových etiket. Přechod na digitální štítky tedy přináší významnou úsporu nejen materiálu, ale i času zaměstnanců.

Albert a Penny spustily pilotní projekty s elektronickými etiketami na vybraných prodejnách. U Albertu se objevují v sekcích s čerstvými potravinami a slouží nejen k ceně, ale i k detailním informacím o původu.

Tesco se soustředí především na digitální účtenky a samoobslužné zóny. Jeho strategie zatím není plošně zaměřena na elektronické cenovky, ale spíše na komfort zákazníků při placení.

Billa od konce roku 2024 nahradila papírové cenovky digitálními v celé síti. Podle odhadů ušetří stovky stromů ročně. Využívá technologii e-ink, která je dobře čitelná i pod umělým světlem.

Makro zvolilo jiný přístup. V jeho 13 prodejnách funguje barevně odlišený systém cenovek: Bílé pro běžné ceny, červené pro akční nabídky a modro-žluté pro stabilní ceny. Jde o krok ke zlepšení orientace zákazníků.

Účtenky na digitální cestě

Papírové účtenky patří k největším zdrojům odpadu. Jen Kaufland uvádí, že při plošném přechodu zákazníků na digitální účtenku by ročně ušetřil přes 120 tun papíru. Funkce netisknout účtenku je v testu i u dalších řetězců a pomalu se stává běžnou součástí samoobslužných pokladen.

Co na to respondenti

  • „Já mám pořád radši papírovou účtenku. Hlavně u dražších věcí, třeba elektroniky. Do mobilu tomu úplně nevěřím,“ říká paní Ivana z Ostravy.
  • „Podle mě je to výborná věc. Když dostanu účtenku půl metru dlouhou za deset položek, hned ji stejně vyhodím. Digitální je pohodlnější a méně nepořádku,“ hodnotí student Tomáš z Brna.
  • „Pro zaměstnance je to velká úleva. Kdysi jsme cenovky tiskli pořád dokola, bylo to časově náročné. Digitální systém to vyřešil během pár kliknutí,“ říká paní Jana, bývalá prodavačka.
  • „Na druhou stranu se bojím poruch. Pokud by systém spadl, zákazník si cenu nikde nepřečte. Papír je jistota, displej technologie,“ podotýká pan Karel z Prahy.

Jsou digitální cenovky opravdu přínos?

Ekologie a efektivita jsou nesporné. Otázkou je, zda se neztratí i určité jistoty, na které jsou zákazníci zvyklí. Papírová účtenka nebo klasická cedulka má pro část lidí hodnotu hmatatelného dokladu. Řetězce ale směřují jednoznačně k digitalizaci. Jejich motivací nejsou jen úspory papíru, ale také možnost pružně reagovat na cenové změny, promo akce či legislativní požadavky. Evropská regulace, která ukládá povinnost uvádět nejnižší cenu z posledních 30 dnů u zlevněného zboží, je v digitálních systémech snazší na správu než u papírových cedulek.

České supermarkety stojí na prahu velké změny. Kaufland, Billa a Lidl sází na elektronické cenovky, Makro na barevné odlišení, Albert a Penny testují menší projekty, Tesco investuje hlavně do digitálních účtenek. Přestože část zákazníků zůstává skeptická, trend je jasný. Papír v obchodech pomalu mizí a regály i pokladny přebírají displeje.

Zdroje: Kaufland tisková zpráva, Kupi Magazín