Regály v českých supermarketech se mění. Papírové cedulky ustupují elektronickým displejům, účtenky často končí jen v mobilu. Řetězce mluví o ekologii i efektivitě. Zákazníci však reagují různě.
Elektronické cenovky už nejsou novinkou, ale postupně se stávají standardem. Podle údajů řetězců ročně spotřebují supermarkety v Česku tisíce tun papíru jen na cenovky a účtenky. To znamená tisíce stromů zpracovaných na jednorázový tisk.
Digitální etikety tento cyklus mění. Namísto papíru jsou regály vybaveny e-ink displeji, které umožňují okamžitou aktualizaci cen i složení výrobků. Výhodou je přesnost: Odpadá situace, kdy na pokladně zákazník zaplatí jinou cenu, než jakou vidí u zboží.
Kaufland rozšířil elektronické etikety letos na oddělení pečiva. „Elektronické etikety máme v úsecích ovoce a zeleniny již od roku 2017. U pečiva je vedle každé standardní etikety ještě dodatková, kde je uvedené složení výrobku. Nyní jsou nově obě etikety elektronické. Ročně tak vytiskneme zhruba o 5 milionů etiket méně, čímž ušetříme přibližně 3 tuny papíru,“ uvedla pro redakci Kupi mluvčí Renata Maierl. Zákazníci mají nově možnost netisknout účtenku i bez aplikace.
„Možnost volby netisknout papírovou účtenku na pokladnách je naším dalším krokem na cestě k větší udržitelnosti. Tato funkce je již více než dva roky v naší mobilní aplikaci. Chtěli jsme ji však zpřístupnit také zákazníkům, kteří zatím aplikaci nainstalovanou nemají nebo jsou na nákupu bez mobilu. Nová funkce je k dispozici od září ve všech prodejnách Kaufland. Pokud by na digitální účtenku přešel každý náš zákazník, ušetřili bychom ročně zhruba 121 tun papíru,“ dodává Renata Maierl.
Lidl testuje elektronické cenovky od roku 2017. Jak jsme psali v minulosti v našem článku, jedna prodejna vyměnila během roku zhruba 45 tisíc papírových etiket. Přechod na digitální štítky tedy přináší významnou úsporu nejen materiálu, ale i času zaměstnanců.
Albert a Penny spustily pilotní projekty s elektronickými etiketami na vybraných prodejnách. U Albertu se objevují v sekcích s čerstvými potravinami a slouží nejen k ceně, ale i k detailním informacím o původu.
Tesco se soustředí především na digitální účtenky a samoobslužné zóny. Jeho strategie zatím není plošně zaměřena na elektronické cenovky, ale spíše na komfort zákazníků při placení.
Billa od konce roku 2024 nahradila papírové cenovky digitálními v celé síti. Podle odhadů ušetří stovky stromů ročně. Využívá technologii e-ink, která je dobře čitelná i pod umělým světlem.
Makro zvolilo jiný přístup. V jeho 13 prodejnách funguje barevně odlišený systém cenovek: Bílé pro běžné ceny, červené pro akční nabídky a modro-žluté pro stabilní ceny. Jde o krok ke zlepšení orientace zákazníků.
Papírové účtenky patří k největším zdrojům odpadu. Jen Kaufland uvádí, že při plošném přechodu zákazníků na digitální účtenku by ročně ušetřil přes 120 tun papíru. Funkce netisknout účtenku je v testu i u dalších řetězců a pomalu se stává běžnou součástí samoobslužných pokladen.
Ekologie a efektivita jsou nesporné. Otázkou je, zda se neztratí i určité jistoty, na které jsou zákazníci zvyklí. Papírová účtenka nebo klasická cedulka má pro část lidí hodnotu hmatatelného dokladu. Řetězce ale směřují jednoznačně k digitalizaci. Jejich motivací nejsou jen úspory papíru, ale také možnost pružně reagovat na cenové změny, promo akce či legislativní požadavky. Evropská regulace, která ukládá povinnost uvádět nejnižší cenu z posledních 30 dnů u zlevněného zboží, je v digitálních systémech snazší na správu než u papírových cedulek.
České supermarkety stojí na prahu velké změny. Kaufland, Billa a Lidl sází na elektronické cenovky, Makro na barevné odlišení, Albert a Penny testují menší projekty, Tesco investuje hlavně do digitálních účtenek. Přestože část zákazníků zůstává skeptická, trend je jasný. Papír v obchodech pomalu mizí a regály i pokladny přebírají displeje.
Zdroje: Kaufland tisková zpráva, Kupi Magazín