Narůstající počty krádeží dohnaly druhý největší řetězec v Británii k radikálnímu kroku. Do svých obchodů začíná instalovat kamery s funkcí rozpoznávání obličejů. Slibuje si od toho snadnější identifikaci zlodějů i zabránění jejich opětovnému vstupu do prodejny. Poctivým zákazníkům se takové opatření ale nelíbí, objevují se i případy, kdy je kamery nespravedlivě vyhodnotí jako zloděje.
Obchody ve Velké Británii dlouhodobě bojují s narůstajícím počtem krádeží. Čím dál více se jich proto uchyluje k poněkud citlivému řešení. Ve svých prodejnách instalují kamery, které v reálném čase okamžitě zaznamenávají tváře zákazníků a porovnávají je s databází osob, jež se v minulosti krádeže nebo výtržností již dopustily. Společnosti tak chtějí zamezit opakované kriminalitě.
Před několika lety začal technologii Facewatch využívat například řetězec Southern Co-Op v jižní Anglii, nyní ji v rámci pilotního testování zkouší zavést i britské supermarkety Sainsbury's, zatím na dvou pobočkách ze čtrnácti set.
Počet krádeží v obchodech dosáhl letos v Anglii a Walesu rekordní hranice. Jak vyplývá z tamních dat policie, k březnu bylo zaznamenáno více než půl milionu případů, což je o 20 % více než v předchozích 12 měsících.
„Maloobchodní prostředí je na rozcestí, čelí narůstajícímu zneužívání, antisociálnímu chování a násilí,“ uvedl Simon Roberts, generální ředitel společnosti Sainsbury's, ve spojení se zavedením kamerového systému rozpoznávajícího tváře. „Bezpečnost musí být na prvním místě,“ dodal.
Nové opatření se nicméně setkává i se značnou vlnou kritiky. Některým odborníkům, aktivistům i veřejnosti vadí hlavně narušení (a potenciální zneužití) biometrických údajů zákazníků i pracovníků.
V Británii se dokonce množí případy, kdy jsou zákazníci během nákupů kamerovým systémem nesprávně identifikováni a ostraha s nimi poté zachází jako s jasnými kriminálníky. Jedním z příkladů může být zkušenost mladé ženy, která si šla do britského obchodu Home Bargains jen pro čokoládu. „Během minuty u mě byl pracovník a okamžitě mi říká: musíte opustit prodejnu, jste zlodějka,“ popisuje loňský incident otřesená zákaznice Sara, kterou si zdejší systém pro rozpoznávání tváří omylem spletl s jinou osobou.
Společnost stojící za technologií Facewatch i sám řetězec Sainsbury's ale veřejnost ujistily, že cílem nových kamer není sledování zákazníků nebo šmírování pracovníků, ale pouze snaha o vytvoření „bezpečného, zajištěného a příjemného prostředí“.
Česká republika, na rozdíl od Spojeného království, podléhá evropskému GDPR, které má pro získávání, uchovávání a používání osobních údajů velmi přísná pravidla. Zvláště bavíme-li se o biometrických údajích teoreticky získávaných soukromým subjektem. A ještě k tomu tzv. identifikací na dálku. V českých supermarketech by proto zavedení skenování a ukládání tváří bez souhlasu jednotlivých zákazníků (mimo jiné) prošlo jen ztěžka.
Situace u nás navíc není tak vážná jako za hranicemi. Podle statistik Policie ČR u nás bylo loni zaznamenáno 10 610 případů prostých krádeží v obchodech, podobné číslo to bylo i v předchozím roce.
Řetězce Lidl a Albert se například již dříve vyjádřily, že ročně zaznamenávají spíše drobnější krádeže a že klasická opatření v podobě kamerového systému a přítomnosti pracovníka ostrahy na prodejně považují zatím za více než dostačující, jak uvedl Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR.
I přesto nás zajímalo, co na způsob, jakým se v Británii snaží bojovat proti zlodějům, říkají čeští zákazníci – a zda by je technologie skenující a rozpoznávající tváře odradila od nákupu v takovém supermarketu. Zde jsou odpovědi některých z nich.
Zdroje: BBC, Policie ČR, SOCR ČR, respondenti pro redakci Kupi.cz