Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Až 70 % Čechů nevěří v lepší zítřky. Inflace sice zpomalila, ale spotřebitelé stále šetří

wavebreakmedia / Shutterstock.com

Ceny rychloobrátkového zboží vystřelily v roce 2022 závratně nahoru. Připlatili jsme si nejen za potraviny, ale i služby a energie. Důvodem byla narůstající inflace, jejíž míra naštěstí začala v loňském roce postupně klesat. I tak ale čeští spotřebitelé přistupují k nákupům konzervativně a stále šetří.

Přečtěte si také

„Synovi se smějí, že nemá značkové oblečení. Nevím, jak mu to vysvětlit,“ říká maminka. Psycholožka radí, jak na to

Inflace klesá, ale Češi stále šetří

Ačkoli míra inflace, která v posledních dvou letech vystřelila raketově vzhůru, opět klesá, Češi jsou v utrácení stále velmi opatrní. Množství prodaného zboží v průběhu roku 2023 značně kleslo, tento pokles však koncem roku zpomaloval a v prosinci byl dokonce zaznamenán nepatrný nárůst objemu prodaného zboží.

Až 70 % Čechů má, co se budoucnosti týče, negativní smýšlení a téměř 80 % z nich plánuje dle svých slov pokračovat v nákupech především zlevněného zboží. Pátrání po slevových akcích jim naštěstí nedá velkou práci.

Denys Kurbatov / Shutterstock.com

Zdražovaly potraviny i služby

Spotřebitelé v předchozích letech zaznamenali rapidní zdražení potravin, energií i služeb. Potvrdil to průzkum Českého rozhlasu, realizovaný společností PAQ Research z roku 2022. Podle něj narůstá počet domácností, které neušetří vůbec nic nebo mají vyšší výdaje než příjmy.

„Ještě před rokem v listopadu to bylo nějakých 20 procent, to nyní vzrostlo na 34 %. Počet lidí, kteří neušetří vůbec nic nebo jsou pod nulou, tak je už v některých skupinách společnosti více než poloviční,“ uvedl téměř před dvěma lety Daniel Prokop, sociolog a spoluautor projektu.

Zákazníci vyhledávají slevové akce

Ceny loni vzrostly o 9,3 %, což mělo za následek nárůst tržeb v rychloobrátkovém sektoru o 6,4 %. Zvyšující se ceny motivovaly zákazníky daleko více sledovat slevové akce.

„Je vidět, že zákazníci daleko víc vyhledávají různé slevové akce. V minulosti se prodávalo zhruba 50 procent potravin ve slevách, dneska je to už skoro 60 procent. Zejména na menších městech, která úplně přestala kupovat exotické ovoce, drahé maso a podobně a častěji sahají po levnější variantě dané potraviny,“ vysvětlil Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.

Sergey Ryzhov / Shutterstock.com

Jen 2 % Čechů nepřijala žádná opatření

V polovině roku 2023 proběhla studie Mood of the nation, z níž vyplynulo, že pouze 2 % Čechů nemusela přijmout během posledních let žádná úsporná opatření. 98 % spotřebitelů muselo kombinovat hned několik strategií, které jim pomohou ušetřit peníze.

Kromě snížení spotřeby energie a nákupu levnějšího zboží navštěvovali čeští občané mnohem častěji sousední Polsko za účelem nákupu potravin a drogerie, které zde bývají i o desítky procent levnější.

Máslo a mléko jedině ve slevě

U základních potravin, jako jsou mléko, cukr, máslo nebo margarín, je podíl nákupů ve slevách dokonce 80 %. Tyto položky se tedy ze čtyř pětin nakupují výhradně za akční ceny. Z dlouhodobého hlediska vnímají spotřebitelé tyto ceny jako standardní, a proto jsou jen velmi zřídka ochotni nakupovat výše uvedené položky za plnou cenu.

„Nakupování v akcích bylo mezi Čechy v loňském roce stále populární, téměř 66 % veškerého rychloobrátkového zboží, tedy potravin a drogerie prodaného v českých super a hypermarketech a drogeriích, bylo s podporou nějaké promoční akce. Přitom před rokem, kdy jsme mluvili o novém historickém rekordu a prolomení další magické hranice, to bylo „pouhých“ 61 %,“ vysvětluje generální ředitel NIQ pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko Karel Týra.

Privátní značky slaví úspěch

V posledních letech stoupl zájem spotřebitelů o privátní značky řetězců, které jsou skvělou variantou značkových výrobků. Jejich podíl na trhu stoupl meziročně z 24 % v roce 2022 na 26 % v roce 2023. Více než třetinové zastoupení zaznamenaly privátní značky u mléčných výrobků, kulinářských pochutin či výrobků péče o kojence a domácí mazlíčky.

Jedním z důvodů je i zvýšené promo těchto značek, které se častěji objevují v akčních letácích. Koncem roku 2023 bylo z každých 100 korun, utracených za privátní značky, 60 % podpořeno promo akcí.

Zdroje: MAM.cz, iRozhlas.cz, Mediaguru.cz